Husk
Klik påbillederne!!
Erwin = Hymer Starline B510 fra 2001.
Erwin er opkaldt efter skaberen af Hymer - Erwin Hymer - som fyldte 80
år i år (2010).
Erwin er en Hymer StarLine B 510 fra 2001 med sprintshift automatgear -
Mercedes Sprinter -
ved overtagelsen kun kørt 17000 km - maj 2010.
Vi har importeret ham fra Frankfurt i Tyskland - Tonny fra tj-camper.dk har
været den kompetente og hjælpsomme person, som både har hentet den
hjem og ordnet alle papirer osv.
Erwin var monteret med følgende ekstraudstyr: Selvsøgende parabol og
ældre tv. Pengeboks (penge har vi ikke flere af) - navigation, stige til
taget, bakkamera, ekstra fælge med vinterdæk, partikelfilter,
motorcykelstativ, anhængertræk og 12volt aircondition.
Tj-camper monterede fartpilot og solcelleanlæg med 230 volt
inverter.
Anlægget er med tre solceller og to GEL-batterier. Der er automatisk
omskifter til inverter og udvendig tilsluttet 230 volt.
Desuden monterede Tonnny en gastank, så vi kan tanke LPG på tankstationerne. Ikke noget med at
lede efter gasflasker - det prøvede vi så rigelig med campingvognen.
TJ-camper monterede den første gastank - Siden da har vi udvidet med endnu en gastank -
vi har nu mulighed for at have gas svarende til omkring fire 11 kilos gasflasker.
Tank nr to fik vi monteret i forbindelse med planlagt tur til Marokko, hvor man ikke kan tanke
autogas (LPG).
Det nu ledige gasflaskerum blev først fyldt op med diverse
ting og sager - men siden fik vi monteret en gasgenerator:
Gasperini SELF-ENERGY EG20, som kan yde 20 amp opladning til beboelsesbatterierne.
Forbruget er cirka ½ liter gas i timen.
Gasperinien kan køre automatisk, så den oplader når
batterierne mangler strøm og stopper når de er fuldt
opladet, eller den kan startes og stoppes manuelt.
Gasperinien er mere støjsvag end benzin/diesel generatorer.
Den kræver ikke speciel brændstof, men virker med LPG eller flaskegas.
Læs mere her: http://www.motorcaravanning.co.uk/shopuk/self_energy.htm
1500 Watt Simus inverter fra Waeco - samt relæ, som automatisk
skifter ved udvendig tilslutning af 230 volt.
Trådløs dæktryksmåler - TireMoni - har givet os tryghed for snigende
dæktryksfald - har
allerede gjort nytte - en
halv times kørsel efter at
den var monteret lød
alarmen - venstre forhjul
tabte luft, en ødelagt
ventil.
Arlamen lyder også ved
for høj varme - man kan
selv indstille hvornår
alarmen skal lyde.
Da vi nu (2013) også har en trailer på slæb, har vi selvfølgelig også følere
på den.
SOG har vi også installeret, så behøver vi ikke benytte
kemikalier i toilettet.
Tonny monterede også luftaffjedring med indbygget kompresser -
det har virkelig fjernet vuggeriet og kan nemt indstilles fra
førerpladsen efter vejforhold.
I vor stadig higen efter uafhængighed har vi nu fået installeret et 200
amp Lithium batteri, det skulle svare til omkring 400 amp almindeligt
batteri.
Batteriet har indbygget BMS - Battery Management System - så det kan
umiddelbart erstatte det nuværende batteri uden yderlige ændringer i
vort udstyr, så som ladere og generator
Batteriet kan købens hos:
AWILCO-MULTIPLEX ApS
Yderholmvej 64
DK-4623 Ll. Skensved
Phone: +45 5656 5400
mail(at)awilco-multiplex.dk
Specialist i Lithium Batterier:
Peter Raab: pb@awilco.dk
Se mere her:
http://mobil-energi.dk/
Og mere her:
http://mobil-energi.dk/
Siden foråret 2010 har Erwin udviklet sig ganske meget - vi vil gerne at han er så selvstændig
som muligt - ikke være alt for afhængig af at få tanket strøm i tide og utide - samtiden skulle
han jo også gerne leve op til vores stigende ønsker om at fylde hans indre med spændende,
strømsluhgende elektronik.
Erling har fået et lille
bord til sin 10" laptop
med Autoroute og gps,
så han kan følge med
på kortet, når vi kører.
Det er også her vi laver
ruterne, som kan ses
på de nyere tur-sider.
Den lille pc er siden udskiftet med en 15” - Erling
nyder den større skærm.
Lidt sjov og lidt
pynt skal der også
til!
Mikrobølgeovnen har vi fjernet - brugte
den aldrig - og vi har nu mere
opbevaringsplads.
Det gamle fjernsyn blev hurtigt
skiftet ud med en fladskærm med
dvd-afspiller.
Vi medbringer altid en masse dvd-
film og serier på vore ture.
Mere om vores nye trailer og
elscooterne
KLIK HER
Vore første elscootere - travelscoot -
fik batterierne ladet op her i
klædeskabet.
Nu er der så blevet plads til et
vandrensningsanæg fra 3M
Kronings EasyMech Heat 1500
Vi har monteret dette varmeapperat i
konsollen under højre forsæde - så kan
vi udnytte strømmen, når vi er tilsluttet
udefra.
Den blæser varmen ind i det samme
rørsystem, som gasvarmen benytter.
forbrug: 500, 1000 eller 1500 watt.
Betjenes fra dette
panel.
Efter at have brændt flere cigarettænderstik af
og haft overophedede ledninger, gik jeg i gang
med at føre 6 kvadrat ledninger til disse to
bokse med omskiftere og indbyggede
automatiske sikringer - og nu er det
elektroniske grej tilsluttet disse bokse
--- NU kører det bare! ---
Så kommer det helt store
spørgsmål!
Hvordan får vi internet, når vi er på tur?
At begynde at opremse alle vore forsøg
gennem årene ville få jer alle
sammen lagt i en dyb koma - så
vi endt med følgende:
WiFi fra åbne forbindelse og
HotSpots hiver vi hjem via iBoost
systemet fra Motorhome WiFi
Antennen er retningsbestemt
med et meget bredt
modtagerområde. Den kan
monteres ude eller inde og
flyttes rundt på efter forholdene -
sugekopfod.
Antennen er tilsluttet iBoost routeren, som så flere enheder kan koble sig på.
Kan vi ikke få et brugbart WiFi signal benytter vi en TP-Link M5350, som vi kobler
os på via FoggMobile eller EuropaSim - eller andet simkort. Flere enheder kan så
koble sig på TP-Link.
Vi har tidligere benyttet ALFA-produkterne, som
også er rigtigt gode
Vi har nu været på flere ture med det
nye batteri - i skrivende stund er vi i
Tyrkiet.
Vi er absolut tilfredse med batteriet, det
holder strøm (amp) langt længere end
tilsvareden GEL-batterier.
Det holder en højere volt for GEL - 13,3
ved fuld opladning modsvarende 12,8 for
GEL batterier.
Under ladning - 230 volt tilslutning - har
vi oplevet at vort tv slog fra på grund at
for høj volt. Men det er også det eneste
minus, vi har oplevet - bestemt ikke
noget egentlig problem.
Selv om prisen stadig kan forekomme
høj, skal man huske på den længere
levetid og den bedre ydeevne end
tilsvarende amp batteri.
Det har ikke krævet nogen ændring i vort
udstyr, hverken i form af ladere og
generator eller forbrugsudstyr.
Kompressorkøleskab
Vi blev efterhånden temmelig trætte af tilstoppede gasdyser -
hver gang skulle hele køleskabet afmonteres, da nederste
luftluge sidder inde bag bagerste kofanger - virkelig bøvlet!
Vi besluttede os for et køleskab fra dansksolenergi.dk, som
leverede et ViboCold C115 køleskab med 17 liter fryser. Noget
rummeligere end det gamle, idet et kompressorkøleskabs
teknik ikke fylder så meget som et gas/el ditto.