Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Husk Klik påbillederne!!
Counter

Erwin = Hymer Starline B510 fra 2001.

Erwin er opkaldt efter skaberen af Hymer - Erwin Hymer - som fyldte 80 år i år (2010). Erwin er en Hymer StarLine B 510 fra 2001 med sprintshift automatgear - Mercedes Sprinter - ved overtagelsen kun kørt 17000 km - maj 2010. Vi har importeret ham fra Frankfurt i Tyskland - Tonny fra tj-camper.dk har været den kompetente og hjælpsomme person, som både har hentet den hjem og ordnet alle papirer osv. Erwin var monteret med følgende ekstraudstyr: Selvsøgende parabol og ældre tv. Pengeboks (penge har vi ikke flere af) - navigation, stige til taget, bakkamera, ekstra fælge med vinterdæk, partikelfilter, motorcykelstativ, anhængertræk og 12volt aircondition.
Tj-camper monterede fartpilot og solcelleanlæg med 230 volt inverter. Anlægget er med tre solceller og to GEL-batterier. Der er automatisk omskifter til inverter og udvendig tilsluttet 230 volt. Desuden monterede Tonnny en gastank, så vi kan tanke LPG på tankstationerne. Ikke noget med at lede efter gasflasker - det prøvede vi så rigelig med campingvognen.
TJ-camper monterede den første gastank - Siden da har vi udvidet med endnu en gastank - vi har nu mulighed for at have gas svarende til omkring fire 11 kilos gasflasker. Tank nr to fik vi monteret i forbindelse med planlagt tur til Marokko, hvor man ikke kan tanke autogas (LPG). Det nu ledige gasflaskerum blev først fyldt op med diverse ting og sager - men siden fik vi monteret en gasgenerator: Gasperini SELF-ENERGY EG20, som kan yde 20 amp opladning til beboelsesbatterierne. Forbruget er cirka ½ liter gas i timen. Gasperinien kan køre automatisk, så den oplader når batterierne mangler strøm og stopper når de er fuldt opladet, eller den kan startes og stoppes manuelt. Gasperinien er mere støjsvag end benzin/diesel generatorer. Den kræver ikke speciel brændstof, men virker med LPG eller flaskegas. Læs mere her: http://www.motorcaravanning.co.uk/shopuk/self_energy.htm
1500 Watt Simus inverter fra Waeco - samt relæ, som automatisk skifter ved udvendig tilslutning af 230 volt.
Trådløs dæktryksmåler - TireMoni - har givet os tryghed for snigende dæktryksfald - har allerede gjort nytte - en halv times kørsel efter at den var monteret lød alarmen - venstre forhjul tabte luft, en ødelagt ventil. Arlamen lyder også ved for høj varme - man kan selv indstille hvornår alarmen skal lyde. Da vi nu (2013) også har en trailer på slæb, har vi selvfølgelig også følere på den.
SOG har vi også installeret, så behøver vi ikke benytte kemikalier i toilettet.
Tonny monterede også luftaffjedring med indbygget kompresser - det har virkelig fjernet vuggeriet og kan nemt indstilles fra førerpladsen efter vejforhold.
I vor stadig higen efter uafhængighed har vi nu fået installeret et 200 amp Lithium batteri, det skulle svare til omkring 400 amp almindeligt batteri. Batteriet har indbygget BMS - Battery Management System - så det kan umiddelbart erstatte det nuværende batteri uden yderlige ændringer i vort udstyr, så som ladere og generator Batteriet kan købens hos: AWILCO-MULTIPLEX ApS Yderholmvej 64 DK-4623 Ll. Skensved Phone: +45 5656 5400 mail(at)awilco-multiplex.dk Specialist i Lithium Batterier: Peter Raab: pb@awilco.dk Se mere her: http://mobil-energi.dk/ Og mere her: http://mobil-energi.dk/

Siden foråret 2010 har Erwin udviklet sig ganske meget - vi vil gerne at han er så selvstændig

som muligt - ikke være alt for afhængig af at få tanket strøm i tide og utide - samtiden skulle

han jo også gerne leve op til vores stigende ønsker om at fylde hans indre med spændende,

strømsluhgende elektronik.

Erling har fået et lille bord til sin 10" laptop med Autoroute og gps, så han kan følge med på kortet, når vi kører. Det er også her vi laver ruterne, som kan ses på de nyere tur-sider. Den lille pc er siden udskiftet med en 15” - Erling nyder den større skærm.

Lidt sjov og lidt

pynt skal der også

til!

Mikrobølgeovnen har vi fjernet - brugte den aldrig - og vi har nu mere opbevaringsplads.
Det gamle fjernsyn blev hurtigt skiftet ud med en fladskærm med dvd-afspiller. Vi medbringer altid en masse dvd- film og serier på vore ture.
Mere om vores nye trailer og elscooterne KLIK HER
Vore første elscootere - travelscoot - fik batterierne ladet op her i klædeskabet. Nu er der så blevet plads til et vandrensningsanæg fra 3M

Kronings EasyMech Heat 1500

Vi har monteret dette varmeapperat i konsollen under højre forsæde - så kan vi udnytte strømmen, når vi er tilsluttet udefra. Den blæser varmen ind i det samme rørsystem, som gasvarmen benytter. forbrug: 500, 1000 eller 1500 watt. Betjenes fra dette panel.
Efter at have brændt flere cigarettænderstik af og haft overophedede ledninger, gik jeg i gang med at føre 6 kvadrat ledninger til disse to bokse med omskiftere og indbyggede automatiske sikringer - og nu er det elektroniske grej tilsluttet disse bokse --- NU kører det bare! ---

Så kommer det helt store

spørgsmål!

Hvordan får vi internet, når vi er på tur? At begynde at opremse alle vore forsøg gennem årene ville få jer alle sammen lagt i en dyb koma - så  vi endt med følgende: WiFi fra åbne forbindelse og HotSpots hiver vi hjem via iBoost systemet fra Motorhome WiFi Antennen er retningsbestemt med et meget bredt modtagerområde. Den kan monteres ude eller inde og flyttes rundt på efter forholdene - sugekopfod. Antennen er tilsluttet iBoost routeren, som så flere enheder kan koble sig på. Kan vi ikke få et brugbart WiFi signal benytter vi en TP-Link M5350, som vi kobler os på via FoggMobile eller EuropaSim - eller andet simkort. Flere enheder kan så koble sig på TP-Link. Vi har tidligere benyttet ALFA-produkterne, som også er rigtigt gode
Vi har nu været på flere ture med det nye batteri - i skrivende stund er vi i Tyrkiet. Vi er absolut tilfredse med batteriet, det holder strøm (amp) langt længere end tilsvareden GEL-batterier. Det holder en højere volt for GEL - 13,3 ved fuld opladning modsvarende 12,8 for GEL batterier. Under ladning - 230 volt tilslutning - har vi oplevet at vort tv slog fra på grund at for høj volt. Men det er også det eneste minus, vi har oplevet - bestemt ikke noget egentlig problem. Selv om prisen stadig kan forekomme høj, skal man huske på den længere levetid og den bedre ydeevne end tilsvarende amp batteri. Det har ikke krævet nogen ændring i vort udstyr, hverken i form af ladere og generator eller forbrugsudstyr.

Kompressorkøleskab

Vi blev efterhånden temmelig trætte af tilstoppede gasdyser - hver gang skulle hele køleskabet afmonteres, da nederste luftluge sidder inde bag bagerste kofanger - virkelig bøvlet! Vi besluttede os for et køleskab fra dansksolenergi.dk, som leverede et ViboCold C115 køleskab med 17 liter fryser. Noget rummeligere end det gamle, idet et kompressorkøleskabs teknik ikke fylder så meget som et gas/el ditto.