Polen maj 2008

Startside Startside

03-05-2008

Afrejse fra Sakskøbing her til morgen – turen går via Burg, Berlin, videre gennem Polen til Krakow og Zakopane – men hvem ved, måske får vi andre  lyster undervejs og ender et helt andet sted. Vi bor på campingpladsen lidt uden for Burg - Campingplatz Ostsee – som også er medlem af Camping Card ACSI (14,00 Euro) – en nydelig plads ganske tæt ved kysten – alle faciliteter og wifi adgang mod betaling. Jeg havde et mangeårigt ønske om at se Modellbahn Paradies, som er et enormt flot og detaljeret modeljernbaneanlæg – så det besøgte vi og det er virkeligt et besøg værd. Desuden så vi Meereszentrum, utroligt flotte saltvandsakvarier – også med store hajer – utroligt flot. Sen frokost på fortovsrestaurant i Burg – ovnstegt skank (kalder Erling det) med kartofler, sovs og sauerkraut – lækkert – selvfølgeligt skyllet ned med en fadøl. Strålende solskin, mange mennesker – det er jo Kristi himmelfarts dag. Bonnich skulle også lige have en vandtur i det friske havvand – men Erling er noget sur over at hun absolut vil tørres i hans sengetøj – men jeg siger: Lad dog barnet, det kære pus. Jeg må dog sige, at Erlings humør steg nogle grader, dan han fandt ud af, at han ikke behøvede at vaske op hverken i aften eller i morgen tidlig – vores vandpumpe brændte sammen, så hverken varmt eller koldt vand i hanerne – altså ingen opvask!

Efter at have forladt campingpladsen i går, var vort første stop hos Johannsen Flüssiggas i Burg, hvor vi fik fyldt vores lille 5kg flaske. Her fandt vi også en ny vandpumpe, som jeg monterede i frokostpausen. Inden vi forlod Burg måtte vi da også lige hilse på ALDI – et herligt gensyn. Vi satte kursen mod Berlin – fint vejr og alt er så smukt forårsgrønt, at det er en drøm. Ved frokosttide fandt vi en egnet mark, hvor vi kunne parkere og indtage et par stykker brød – heldigvis lå der også et konkursudsalg, hvor vi friske og udhvilede efter den lille middagslur kunne spendere et par Euro på nogle særdeles unyttige småting. Videre af almindelige landeveje og senere tilbage på motorvejene, hvor vi nu med vor Tempo 100 godkendelse må køre 100km i timen, hvilket El Burro og Tullemor trives glimrende med. Efter lidt snak frem og tilbage fandt vi det fornuftigt at sætte Lotte (vi har omdøbt Frk. Navigator)  til at lede os til Camping Cheque’s seneste medlem i dette område: Country Camping lidt nordvest for Berlin. Vi ankom ved 18-tiden og fandt, at man ikke endnu havde fået ordnet de praktiske foranstaltninger med GoldCard-terminalen – men vi trøstede dem med at vi da gerne ville betale 14.00 Euro kontant pr. nat (samme pris som med GoldCard). Dog måtte vi ikke have El Burro stående ved campingvognen – det er bilfri campingområde – men også det fik vi snakket os lov til med det blåt handicap P-skilt i forruden. Erling fik mig også overtalt til privat bad og toilet – lille bygning på pladsen med egen nøgle – privat og nemt – mod ekstrabetaling – ja, den mand har overtalelsesevner uden lige! Hvor herligt med to mobiltelefoner – jeg gik min morgentur med Bonnich ned til søen, en noget hård tur ned og en hård tur op ad en anden sti, blot for at opdage at porten endnu ikke var låst op – vi har fået en nøgle udleveret til alle døre og porte, men den var selvfølgelig hos Erling – så en lille opringning til Erling og han kom og låste mig ind og jeg slap for returturen. I formiddag blev det til en tur rundt i omegnen og lidt indkøb – nye sandalsko til os begge to. Et par regnbyger til frokost, men ellers sol og rimelig temperatur. Men uha uha, det kom til at gå ud over mine lommepenge i aften – jeg spolerede de to kyllingelår, vi skulle have til aftensmad – lidt for meget mikrobølge – de var tørre og seje som skosåler. Det kostede en gang grillmad på restauranten, og Bonnich fik kyllingelårene.

04-05-2008

I dag lod vi så Lotte guide os rundt i Berlin, så vi fik set de fleste pladser og mindesmærker, gamle bygninger og moderne bygninger glas og stål – ind i mellem virkede det noget tilfældigt sammenblandet. Lotte klarede det godt, så hun fik fri mens vi spise et par boller med kylling på en fortovscafe overfor Radiotårnet. 160 billeder er blevet redigeret og ca. 40 gik igennem nåleøjet – ikke nemt når vi fotograferer ud ad bilens ruder. Et maratonløb gjorde også beslag på en del gader og satte trafikken lidt i stilstand. I morgen skulle turen gerne gå videre til Polen.

06-05-2008

Vi er nu ankommet i god behold til Polen – Jelenia Gora i det sydvestlige hjørne af landet. Vi kørte en del på de tyske motorveje før vi krydsede grænsen til Polen – her er paskontrollen jo også ophævet, herligt. De polske veje begyndte, de var ikke for gode det første stykke tid, men blev efterhånden helt fine.  Men så kom regnen, og den kom i stride strømme – den varede dog ikke ved og det klarede op igen. Lotte førte os næsten upåklageligt til målet – men kort før campingpladsen fandt hun på, at nogle markveje var aldeles glimrende for Tullemor og os andre – men så rullede jeg mig ud og bad hende klappe i til hun kunne opføre sig ordentlig – det hjalp – vi kom på ret kurs og hun fik lov at lede os resten af vejen til pladsen. En lille hyggelig plads i udkanten af byen – rene og pæne faciliteter og gratis trådløs internet – hvad mere kan man forlange. Erling havde ikke rigtigt fået trænet i dag - derfor var det jo ganske naturligt, at han spadserede hen til LIDL, som ligger få hundrede meter fra pladsen - jeg skulle så vaske op imens. Jeg vaskede op - satte mig udenfor med Bonnich - satte mig ved computeren - begyndte at undre mig over at han ikke var kommet hjem endnu - begyndte at blive bekymret - tog Bonnich i snor og gik til LIDL - ingen Erling - endnu mere bekymret - I Tullemor prøvede jeg at ringe til ham, men ingen svarede og jeg kunne ikke finde hans mobiltelefon i campingvognen, så han måtte have den med - nu var jeg nærmest skrækslagen - lange bukser på - starte El Burro - men kom dog kun til udkørslen af campingpladsen - en meget træt Erling kom nærmest slæbende sig selv ind ad porten. Jo, han havde da været i LIDL og kommet fint ud igen (havde dog ikke penge til at købe den proptrækker, han gerne ville have) - skulle lige hilse på en lille hund på den anden siden af gaden - og så tilbage til campingpladsen - men den var væk!! Jo, retningssansen havde lige slået en koldbøtte, så han var på vej ud i den anden ende af byen - Nå men han fik da motioneret - og jeg fik en skræk i livet. Her til morgen ringede vi til mor via Voidbuster på computeren – den gik glimrende igennem – den bedste trådløse forbindelse vi længe har oplevet. Lidt indkøb og en tur i gågaden i formiddags – rigtig hyggeligt. I eftermiddag en køretur ud i det blå – naturen og landsbyerne er rigtig hyggelige – stadig sne på bjergene, men det smelter næsten for øjnene af os – klart solskin og 20 til 22 grader. Igen møder vi undrende blikke og enkelte nysgerrige spørgsmål når vandslangen forbindes mellem El Burro og Tullemor - det er åbenbart ikke set før.

09-05-2008

I går fortsatte turen så ad små og mindre veje over bjergene, gennem paskontrollen, som ikke er der mere, og ind i Tjekkiet. Vejret er herlig og naturen smuk og de små landsbyer er hyggelige. Ved en lidt større by, fik Tullemor for en gang skyld lov til at være med ind i centrum, hvor vi med lidt hjælp fra en ungersvend blandt de lokale, fandt banken, som godt nok var lukket (det er vist helligdag), men han viste mig, at jeg med Visa-kortet kunne åbne en dør og komme ind til pengeautomaten. Den var villig til at udbetale mig 4000 Korun på mit glatte ansigt tilføjet min pinkode. Det skulle efter sigende være omkring 1000,00 i god danske mønt. Campingpladsen, som Lotte har ført os til, ligger lige syd for den polske grænse i ca. 650 meters højde. Det er en lille hyggelig plads, som egentlig er lukket i øjeblikket, men en venlig dame lod os slå os ned og få el-tilslutning osv. (alt sammen mod normal betaling) – her er også nogle enkelte telt-campister. Bonnich nød at der løber en lille flod gennem campingpladsen, som hun kan svale sig i – men hun er dum som et bræt. Hun mener, at hun kan lægge bolden fra sig på vandet, mens hun skyller sig, og så kan hun ikke forstå, at den forsvinder med strømmen – FJOLS – det kostede en tennisbold. Både i formiddag og i eftermiddag har vi kørt rundt på må og få i omegnen – her er aldeles skønt - pragtfuld natur og charmerende huse med skøn beliggenhed. Vejene gik op i knapt 1000 meters højde. Masser af skisport – og nu mountainbikes i massevis – de lokale er virkelig glade for deres natur og færdes på cykel og til fods i naturen. Eftermiddagsturen bragte os via nogle små skovveje til den polske grænse, vi skulle blot krydse et mudderhul og vi var i Polen – det gjorde vi selvfølgelig – Lotte fortalte os så, at der var meget lagt hjem, men vi snød hende for vi kendte en grænseovergang, som hun ikke kendte til – ha, ha – og vi kom hjem igen uden alt for lang en køretur. I morgen får Tullemor så lov at se lidt mere af landskabet, idet vi forsætter turen østpå.

11-05-2008

Joh da, Tullemor fik set en del, idet hun blev trukket mere end 300 km, så hun endte i Slovakiet. Vi må sige til alle jer, der gerne vi have naturoplevelser, små byer, fred og ro, så er Tatra-bjergene og omegn virkelig ikke ubrugelige – med andre ord, vi synes her er herligt. Vi havde egentligt ikke forventet at nå så langt i går – men lidt over 18,00 ankom vi til pladsen, som i første omgang var en skuffelse. Vi blev anvist et lille område bag hotellet, hvor der i forvejen var tre telte slået op. Bad og toilet var at finde på hotellet. Lidt gammeldags papirnusseri for at blive registreret (i hotelreceptionen) .  Vi fik placeret os og trætte som vi var, blev det til kartoffelsalat og små krydrede pølser fra ALDI – rødvinen, som vi havde købt i Tjekkiet, viste sig at være rød boblevand – kunne drikkes, men var ikke lige netop rødvin.  Jeg har i et par dage haft lidt nervesmerter i benstumpen – skyldes at jeg har brug for en ny protese – det skulle så også gøre ondt i aften – men en lille pillemixtur ordner almindeligvis sagen. I dag er vi så helt alene på pladsen, hotellet er lukket og vi har fået en nøgle, så vi kan komme i bad. Internet forbindelsen virker pludselig også – så vi har fået skattechokket : En masse gode danske kroner tilbage i skat – det fatter vi ganske enkelt ikke – de kommer nok og vil have dem tilbage igen. Her er virkeligt fredeligt og rart og Bonnich kan løbe løs. Vi fandt ud af at den egentlige campingplads ligger lidt oppe ad bakken, vi er velkomne til at flytte derop, men faciliteterne er ikke rigtigt brugbare – der er ellers rigtigt skønt. Lidt indkøb i formiddags – Lotte fatter i øvrigt ikke en brik af, hvor vi er – blank skærm – ingen dækning – men vi kan da også selv – fandt LIDL, som var åben på trods af at det er Pinsedag. I eftermiddag har jeg spændt mooveren lidt op, jeg synes den fedter alt for nemt, når der er små forhindringer – spændende om det har hjulpet.