Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

25. september - mors 96 års fødselsdag

26. september 2008

Ja, så kom vi af sted – klokken 9,30 forlod vi vores kære bolig og vinkede dronninge-vink til vore naboer – første stop var havnen, så Bonnich kunne få en lille luftetur. Næste stop blev mor, som vi tog behørigt afsked med – hun er jo ikke glad for, at vi forlader landet, men ønsker os dog alle tiders tur. Vi har arrangeret, at hun kan få e-mails fra os via Anne (hendes besøgsven) eller personalet på Kildebo. Vi har kørt ad mindre veje via Rødby, Burg, Schwerin og har nu fundet en herlig camperplads ved havnekanelen i Grabow. Det er gratis at holde her, blot skal man betale for strøm, toilet og bad – strømmen har vi jo selv – så det er en billig overnatning – og her er virkelig herligt. Har hilst på et dansk ægtepar, som er på hjemadgående. Det første billede taget på denne tur er selvfølgelig indkøb i ALDI – så er vi på rette spor. Efter aftensmaden – hakket oksekød med grønt og krydderier – kiggede Bonnich og jeg lidt på byen – Erling må jo klare sine opgaver med opvasken – her er rigtigt hyggeligt med gamle bindingsværkshuse, et gammelt rådhus og kanalen, hvor vi holder parkeret.

27. september 2008

Har jeg bare lige sovet godt! - Jeg var sandelig også træt i aftes – Erling frøs lidt i nat, men fik et tæppe over sig, så hjalp det. Bonnich nyder tilværelsen og sover længe. Hold da helt ferie nogen flotte faciliteter - og med varme i gulvet! Det havde vi ikke ventet af en camperplads, som er gratis. Vi var køreklar lidt over 9,00, hvor vi også mente at tågen var ved at lette – men uden for byen var det absolut ikke tilfældet. Det meste af formiddagen forblev landskabet indhyllet i tæt tåge – skovene, som vi kørte igennem, var rigtige Harry Potter skove, fandt Erling ud af – joh, der var da noget eventyrligt over dem. Efter et hvil i et øde industriområde, fandt solen ud af at den gerne ville skinne på os – glimrende beslutning, så steg temperaturen også fra de 8 grader til omkring 17 – så vi fortsatte ufortrødent ad mindre veje, gennem landsbyer og landbrugsområder. Vi har jo købt ADAC’s oversigt over camperpladser – og da sidste nat var så vellykket, besluttede vi at prøve lykken med dens vejledning endnu engang – men denne gang var det ikke så godt. Nede af en lille vej i en mindre by lå en Autocamperforhandler, som lejede de overskydende pladser ud til rejsende. Men ak og ve – håbløst at tænke på at manøvre vort vogntog ind på det lille parkeringsområde. Vi opgav og forsatte – ud ad en uendelig lille vej, som endte i et par hjulspor, her fandt vi en græsplæne mellem nogle æbletræer – vi vendte vogntoget, men standsede midt i vendingen og sagde: Vi spørger om vi må holde her! For udsigten er fantastisk! Trillebøren, som Erling ville spørge om vej, var desværre uden mandskab – så vi prøvede naboen, men han sagde en hel masse på et formodentligt glimrende tysk – men for lille mig var det rent volapyk – men jeg forstod da, at han ikke havde noget at gøre med pågældende landområde og dets mest bedårende udsigt over markerne. Så videre på udgik efter et velegnet sted – pludselig et skilt: Campingpladtz Reinsberg! Og her er vi så – glimrende plads. Vi er ca. 200 km fra Prag. Vi betalte 17,00 euro for en nat med strøm (16a), plus 1 euro for 5 minutters brusebad. Faciliteterne er i top og pladsen ligger med direkte adgang til skoven på den ene side og åbne marker på den anden.

28. september 2008

Bonnich og jeg gik en tur i skoven efter morgenmaden – vi gjorde os rede til afgang og forlod pladsen, blot for i løbet af få minutter at ende i en lille landsby med uendeligt smalle og krogede gader – men med 10 cm på hver side af Tullemor er det jo en smal sag. - Det hele skyldtes omkørsel (som vi selvfølgelig ignorerede) – ja, ja, vi lærer det vel. Det er herligt vejr i dag, skyfri himmel og omkring 20 grader. Kaffe og brød hos en IMBIS i skoven – lille traktørsted – gjorde godt inden næste stræk før frokost, som vi holdt på en tankstation på den Tjekkiske side af grænsen. Det har været en ganske smuk tur i dag i et kuperet og smukt landskab. Målet var Campingpladsen Drusus ca. 10 km fra Prag. Landligt beliggende campingplads på et let bakket område med her og der nogle buske. Her er virkeligt rart - lille, hyggeligt, grønt og roligt. WIFI-internet på hele pladsen. Hurtig opstilling og klar til rødvin i solen – kan det være bedre?

29. september 2008

Herlig nat, hvor vi har sovet godt efter et fin tunsteg med løg og pasta til aftensmad. I dag har vi været i hovedstaden, som vi begge har besøgt tidligere. Første mål i Prag var optikeren – det blev dog ikke nogen succes, da det ville tage 14dage at få glas med læsefelt, så briller: DROPPET! Så gik jagten i gang efter en parkeringsplads i nærheden af centrum - Staro Mestske Nam – efter nogen jagt fandt vi en handicapplads lige ved torvet. Første stop herefter var to store fadøl, oliven- og aubergine salat på er fortovscafe. Lidt rundt og kigge på pladsen og så en tur i sightseeing-toget på en time – Bonnich tog turen med ophøjet ro! Det var så storbyen for denne gang. Aftensmaden blev en italiensk pastaret med kylling.

30. september 2008

Det er en dejlig fredelig campingplads med fine faciliteter, så vi har ikke noget at klage på – vejret holder sig også godt, bedre end den finansielle verden, må man sige. Vi følger jo verdensøkonomien på internettet og overbeviser os selv om at vi ikke skal være bekymrede – så DET ER VI SLET IKKE! Lidt indkøb og kaffe på en kaffebar - og så er det pludselig frokost! Lidt knas med musikken fik mig til at trække nye lydkabler i eftermiddag, blot for at ende med at højtalerforstærkeren var gået sig en tur – men hvor hen? – så ud og finde nye aktive højtalere – lidt problematisk, da de skulle passe med de stik og kabler, jeg havde trukket – men det lykkedes dog og det er blevet delvist samlet – resten når vi i morgen – nu skal vi nyde rødvinen, vi fik af Ann Merete – tak og skål! Regn her til aften – og hvad så!

1. oktober 2008

Lidt regn i nat og let blæst. Efter morgenmaden føler vi stærkt for lidt glaspusteri – så af sted til Nizbor, hvor vi fik en rundvisning i Rückl Crystal – 100 af den lokale mønt per næse – gruppen, en busfuld danskere, var alt for stor, så guiden kunne vi ikke høre, og se ret meget kunne vi heller ikke. Derfor sagde vi: Dette er vel ikke det eneste glaspusteri? Nej, netop – videre til Nenacovice, hvor der ligger et lille privat glasværk – se det var værd at se på, ingen andre gæster og store kraftige glaspustere med tatoveringer! Forretningens udstilling var fristende, men vi modstod fristelsen. I eftermiddag har jeg så fået monteret resten af lydsystemet – og det virker!
Marokko var den oprindelige plan! - Mange forberedelser og planer blev udført - Bonnich fik taget blodprøver for antistoffer (rabies) Kort og bøger blev købt ind. Men vores samvittighed bød os at droppe Marokko af hensyn til min gamle mor på 96 Det er lidt for vanskeligt at komme hurtigt hjem fra Marokko, hvis det skulle blive nødvendigt. Så hvem ved hvor vi så ender? Første stop ser ud til at blive Prag