Spanien og Portugal 2006/07

Startside Startside

Tirsdag den 12-12-2006

At tænke sig – vi kom endelig ad sted. 12 dages forsinkelse – 1. december var vores først besluttede rejsedag, da var Bonnichs vaccinationer i orden. Men 10 dage for inden hørte vi om begrebet Camping Checques – forudbetalte checks som kan benyttes som betaling på over 550 campingpladser i Europa - Et Guld Kort giver desuden ekstra fordele – men to til tre ugers leveringstid. Vi besluttede at udsætte afrejsedagen for at få disse goder og besparelser med – op til 55 % sparet på en overnatning. 30. november fik vi at vide, at kortet kunne forventes i løbet af et par dage – Så vi begyndte at længes efter den daglige post – pakket og klar var vi, men det længe ventede brev udeblev. Endelig den 11. december – efter mange skuffende postomdelinger – en færdigpakket campingvogn og gyldne løfter til Bonnich, om at i morgen skulle vi nok komme af sted, fik vi arrangeret et midlertidig kort, som så skulle være med posten i dag til morgen – jeg kørte – som de andre dage – posten i møde og …….. heller ikke i dag var det midlertidige kort kommet. Så var vi grædefærdige, vi orkede ikke afvente endnu en dag – solen skinnede og det var alle tiders rejsevejr. Så kort og godt, vi ville ad sted. Svend blev informeret om at sende kortet videre til en adresse i Spanien, hvor vi så kan hente det. Så af sted – færgen klokken 10.45 – stop i Burg for at købe en gasflaske – benzin – og ud på de tyske motor- og landeveje. Frk. Navigator fik indkodet en adresse på et stort campingcenter på vej til Hamburg – adressen fandt den med lethed – men campingcenteret var ikke at finde????? Skidt pyt – Paris blev kodet ind i stedet for – MYLDRETID – LANGSOMT – VARM MOTOR – men godt humør. Bonnich ligger nu og gnaver på sit store kødben, som hun fik, som afrejsegave. Vi sidder på en rasteplads mellem kæmpestore lastbiler - har spist et par stykker mad og fået gang i varmeapparatet. Klokken er 20.45 og Erling spiller sit ynglingsspil på sin bærbare PC. Men lidt bekymrede er vi dog – bilen gav nemlig problemer de sidste par kilometer, gaspedalen gik ligesom død – men vågnede da til live igen !!!!!! Vi ved ikke hvad der er galt, men fandt det bedst ikke at forsætte i mørket – så vi får se, hvordan den har det i morgen – måske er det et forbigående ildebefindende. Vi befinder os lidt syd for Hannover.

Torsdag den 14-12-2006 18:49:38 nat: 2C dag: 10C sol

Nå da – Paris er lige uden for døren – vi sidder på en campingplads i udkanten af byen. Dagen i går blev en lang, lang dag, vi kørte 690 km – vi stod op klokken 6:15 efter en god nats søvn, kun afbrudt af lastbilernes brummen. Starten på dagen var lidt rystende, der var ikke strøm nok til at starte bilen, vores startbooster havde heller ikke strøm nok – men med en venlig bilists hjælp og et par startkabler, blev vi da kørende. Bilproblemet fra i går aftes, fandt vi ud af var samspillet mellem fartpilot og sejtrækkeri op ad bakkerne, derved går der koks i systemet. Stejle bakker og bjerge: fra med piloten og i gang med fodpedalen, så er alt ok. Angående strømmen må der være noget der aflader, når vi har campingvognen sat til vedvarende strøm, så den ledning, som giver den vedvarende strøm, blev lige klippet over – så skulle det også være ok. Vores navigation har også højdemåler, så det var været lidt sjovt at følge, hvor højt vi kom op – ikke egentlige bjerge, men dog over 600 meter. Vi havde egentlig besluttet at finde en campingplads sidst på eftermiddagen, men da tiden nærmede sig kunne vi ikke finde nogen. Vi fik så købt fyrfadslys til aftenbelysningen og ville finde en rasteplads, lige som sidste nat – men nu er vi i Frankrig, og de har åbenbart ikke mange af disse rastepladser. Ved syvtiden ledte Frk. Navigator os ud på nogle små mystiske veje gennem små landsbyer !!! Klokken 19:45 tog jeg et herresving ind på kirkepladsen i en lille charmerende mørk landsby, her bliver vi natten over, meddelte jeg Erling – Herren holde sin hånd over os. Bonnich fik lov at løbe løs – alt lå øde og stille hen. Jeg fandt et kildevæld i nærheden, så vi fik også tanket op med vand. Bilen behøvede vand her til aften, det fik den, så vi havde ikke så meget til os selv. Derfor var kildevældet kærkomment. Sangria havde vi da, ligeså noget brød og pålæg fra den lokale ALDI – for nogle timer siden – Alt vel i Rullemarie. Vi sov ikke alt for godt – Erling var bekymret over, om jeg kunne få vogntåget ud fra pladsen, og jeg tænkte på vandproblem og den lokale præst. Som sagt var vi tidligt oppe, sprang vask og barbering over – det var ikke nemt! Vi besluttede os for at køre til en campingplads i udkanten af Paris – ikke langt fra Versailles – ankom lidt før frokost og fik os en fin plads. Fik kikket på bilen – en kølerslange er sprunget læk. Frokost og et hvil – vi er rimeligt trætte – og så af sted til Mercedes – Frk. Navigator førte os med sikker stemme gennem den vilde trafik – men Mercedes havde ingen slange, så de sendte os videre til en anden Mercedes, også det klarede frk. Navigator fint. Hun er nærmest uundværlig i sådan en situation. Heller ingen slange her, men kan skaffes til i morgen kl. 10.00 – forklaret på flydende fransk og forstået på skraldespansk. Jeg havde for inden tætnet sprækken med reparationstape, så det må briste eller bære til i morgen. Lidt indkøb – kylling til i aften, vi må jo afprøve vores nye ALDI-mikrobølgeovn med gril. Herligt bad og næsten menneske igen – nu i gang med maden – see you later.

Fredag den 15-12-2006 19:07:38 nat: 1,5C dag: 12C sol

Jeg skal hilse og sige, at kyllingen smagte fortrindeligt i aftes – hvidvinskogte ris og løg med stegt kylling på toppen. Mums! Vi skulle have set George Formby. Men vort TV ville ikke afspille det format, den var indspillet i – det blev så til Miami Vice – som Erling sov glimrende til. Og så var det ellers i seng, efter at Bonnich havde fået sin luftetur. I dag sov vi længe: 7:30. Efter morgenmad og morgen toilette, var det af sted til Mercedes og hente vores kølerslange. Spændebånd og kølervæske fik vi da også forklaret, at vi skulle have. Ved siden af vores campingplads ligger der en park, som man kan køre ind i – Frk. Navigator ville i øvrigt sende os igennem parken den dag, vi kom med Rullemarie på slæb, men indkørslen var kun 190 cm høj. Så jeg måtte bakke Rullemarie direkte ud i den pulserende trafik – en rigtig god oplevelse! – nå men det er et fint sted at lade Bonnich løbe frit – så jeg benyttede også lejligheden til at skifte kølerslangen, mens hun og Erling løb rundt og legede smide og hente pind. Frokost og en lille lur. Frk. Navigator blev indstillet til Versailles Slot. Hun guidede os med kærlig omsorg – det er et enormt slot og en større udfordring at komme det hele i gennem – ”heldigvis” var nogle afdelinger lukke pga. vedligeholdelsesarbejde. Vi skulle ikke betale for parkeringen – vi var jo nogle stakler med invalideskilt i forruden. Fra vores campingplads og til Versailles er der 31 kilometer – På hjemturen fik frk. Navigator virkelig mulighed for at vise sine evner – enorm trafik, større trafikuheld osv. Frk. Navigator modtog løbende meldinger om trafiksituationen – 9 gange på de 30 km. ændrede hun ruten for at lede os uden om de værste trafikpropper – dog tog det 2½ time at komme hjem – kølerslangen bestod prøven med overophedet motor. Bonnich er enestående tålmodig – og fik så sin belønning med en løbetur i parken, hvor der nu var buldrende mørkt. Vi har bestemt os for at blive endnu en dag her. Aftensmaden kommer til at bestå af skinke bov, kartofler og løg – tilberedt af undertegnede.

Lørdag den 16-12-2006 08:35:43

nat: 5C dag: 10C regn

I aftes lykkedes det at se Georges Formby på TV – sjovt gensyn. God nats søvn – har i øvrigt opdaget, at der er en cirkus, som overvintrer på pladsen – kæmpe beboelsesvogne – og en god legekammerat for Bonnich – en glad bokser. Vi skal have skiftet hjulet på Rullemarie i dag – en høj kantsten var lidt for hård for fælgen – en fræk franskmand forhindrede et ordentlig sving ud fra en smal sidevej – sikke en sjover! Det blev en rigtig fin tur rundt i Paris – alle de store seværdigheder havde jeg på forhånd kodet ind i Fr. Navigator – Hun ledte os derefter med sikker hånd rundt i byen – Erling så jo Paris for første gang og var meget imponeret over bygningsværkerne og atmosfæren. Vi drak kaffe/øl på en lille lokal bar i nærheden af Sacre Coeur – som vi i øvrigt var inde at se, mens der var gudstjeneste – smuk kirke og meget smuk lyd fra gudstjenesten. Jeg fandt Edouards inskription på væggen – jeg var også forbi hans adresse, men han var der vist ikke mere, i hvert fald var hans navn ikke på navnepladen. Det er jo også mange år siden vi har haft forbindelse (Edouard var min ven da ulykken skete i Spanien 1979). Vi fik også handlet – her ledte Frk. Navigator også til det nærmeste indkøbscenter. Utroligt så lokalkendt hun er. Efter frokost, sent, i tiltagende mørke, skiftede vi hjul på Rullemarie – så er vi køreklar igen. Det er blevet tørvejr i aften. Jeg har samarbejdet med Frk. Navigator og min bærbare og lagt en rute videre sydpå, forbi 6 campingpladser, som er åbne – det er der ikke mange der er her i Frankrig.

Søndag den 17-12-2006 19:10:43 nat: 0C dag:7

Her til morgen er vi oppe kl. 7:00, det er tørvejr – vi starter turen, så snart vi er rede. Vi begyndte turen med afrimning af bilruderne. Siden blev det stærk tåge og ind i mellem det fineste solskin – skiftevis hele dagen – max. temp. blev 8 grader. Vi bad Frk. Navigator om at give os en smuk rute, derfor viste hun os nogle afstikkere fra den direkte rute – glimrende – men midt på eftermiddagen blev hun beordret til at vise os den optimale vej til vores udkårne campingplads for natten – den ligger lige uden for Poitiers – vi har fin udsigt ud over byen – pæn campingplads. Det har været en stille og rolig tur uden de store begivenheder. Erling har nu, efter mine anvisninger, skåret en halv ananas i terninger, så skal jeg forsøge at få en middagsret ud af den, tunfisk og løg – det skal nok blive godt. Bonnich er et rent dydsmønster at have med på sådan en tur, hun hygger sig stille og roligt, mens vi kører – nyder lufteturene når vi stopper og er aldrig mere en 10 til 15 meter væk fra os. Hun har vist fundet ud af, at campingvognen er vort nye hjem. Vi nyder turen og trives med Rullemarie, så alt tegner lyst og lykkeligt.

Mandag den 18-12-2006 07:03:22 nat:3,5C, regn dag: fra 4 til 12C

God morgen – friske og udhvilede, sov glimrende til George Formby i aftes. Middagsretten blev udmærket: ris, hvidløg og løg stegt i gryden, derefter tilsat vand og kogt, så tilsat tun, og endelig, da alt var ved at være færdigt, blev ananassen tilsat og fik et pift med – MUMS. Jeg må ikke sige det, men Erling bandede rent faktisk, da han skulle partere ananassen, det havde han ikke prøvet før. Vores mål i dag, er at nå Atlanterhavskysten – campingpladsen bliver en naturistplads, der er for langt til den næste åbne plads – så Bonnich må ikke have bukser på J. Nu sidder vi på campingpladsen og lytter til julemusik. Det er en naturist campingplads – men alle har tøj på og her er da trods alt 7 graders varme! Til gengæld er bruserummene fælles – jeg har dog fundet et handicapbaderum, hvor jeg kan være mig selv – jeg er frygteligt genert. Vi havde håbet at Frk. Navigator kunne tage os på en smuk rute i dag – det kunne hun skam også – men det var så tåget, at vi intet kunne se noget som helst. Hun førte os dog sikkert til Atlanterhavet – Royan – her skulle vi med en færge over dammen – dog ikke til USA, men den anden siden af en dyb og bred fjord, til Le Verdon. Der var over to timer til færgeafgang (kl. 15,00). Vi fandt et herligt sted ved klippekysten hvor vi spiste lunch udendørs i solen (det var virkelig skiftet fra stærk tåge, 4 grader til fuld sol og 12-14 grader), alt imens Bonnich nød at udforske klipperne. Det tog 25 min. med færgen og en halv time senere ankom vi til campingpladsen – enorm stor plads. Også trådløs internetadgang – kom for sent til at købe adgang, så vi skal på i morgen klokken 9,00. Jeg har netop konstateret at der er ca. 325 km til vores campingplads i Spanien, hvor der gerne skulle være post til os – vores Camping Checques.
Videoklip fra turen Ingen oprindelig lyd! Visse steder er det sikkert en fordel!