Turen til Kreta

Startside Startside

7. oktober

Vi blev budt på morgenkaffe straks de så, at vi var vågne. Vi takkede pænt nej - vi har jo vores morgenritual med müesli osv. Inden vi kørte gik vi dog ind og drak kaffe og takke for god natlogi - men først havde vi tanket vand og skyllet det værste støv af Erwin, nu stråler han igen - vandhanen var lige ved siden af os. Kursen er Sarajevo - via vejskilte og kompas - efter lidt søgen fandt vi en campingplads lidt uden for byen, her besluttede vi os for at blive et par dage. Det er en stor plads - til aften var vi i alt tre campere. Her er gratis trådløst internet, men indtil videre kan jeg ikke få forbindelsen. Faciliteterne er fine, men kun sidde-på-hug-wc. Efter middag tog vi vore små trehjulede og kørte på indkøb - der en er livlig gågade, men mange forretninger og restauranter, samt et par supermarkeder. Floden og parken giver fine muligheder for hyggeture (også med hestevogn). 20 Euro pr nat N43°49'45" E18°17'51"

8. oktober

Vi havde et forrygende uvejr i aften med styrtregn, lyn og torden - men hyggeligt inden døre. 5 grader til morgen. Vi håber på omklaring op ad dagen - det regner i det mindste ikke mere - lidt tøjklatvask har vi fået fra hånden. Ingen regn, men koldt hele dagen - højst 10 grader. I eftermiddag drog vi dog ned i byen og så på markedet. Bagefter en tur ud ad alleen - meget lang allé - godt kolde vendte vi hjem til en kop varm kaffe.

9. oktober

Koldt og regn - 5 grader - vi gjorde os klar og kørte ind til Sarajevo - byen er en blanding af gammelt og nyt, gråt og farverigt. Nogle huser er ruiner. Centrum så rigtigt hyggelig ud, men med kulde og regn havde vi problemer med at svinge begejstringen op til en mere detaljeret bytur. En lille trafikforseelse fik politiet (dem er der mange af) til at stoppe os - efter lidt forhandling, slap vi med 30 penge - sikkert lige ned i deres egen lomme! Vi forlod Sarajevo og drog op i højderne - 1162 meter på det højeste og 1 grads varme - meget spændende bjergområde og fine bjergveje. Frokosten holdt vi på en lille rasteplads. Vi fandt det klogeligt at holde tidligt for natten og da vi så et skilt til en autokamp kørte vi til den - men den var lukket. Så så vi et skilt til Sand Pyramides - det måtte vi da se. 10 kilometer ad elendige og smalle veje nåede vi dem da også - det var ikke helt som forventet (se billeder) - parkeringspladsen til overnatning, som vi havde håbet på, var heller ikke synlig. Så vi fortsatte vor færd - en sportsplads fandt vi lidt utryg, så det blev heller ikke vort natlogi. Klokken var nu over 17 og tusmørket begyndte så småt - så var der pludselig et skilt med restaurant og autokamp. Her blev vi vel modtaget. Spiste grillet kyllingebryst, pomfritter og salat, hertil to øl. 22 lokale penge (ca. 95,00 D.kr.) og 10 for overnatningen. Vi blev endog budt på lokal brændevin. N43°26'51" E18°45'20" - E-762, Foca Her er de mest nødvendige faciliteter - og en fantastisk natur.

10. oktober

Vi forlod det hyggelige værtspar og fortsatte vor tur langs Tara-floden. Inden længe forlod vi Bosnien og kørte ind i Montenegro. De sædvanlige formaliteter ved grænsen. En smal bro førte os over floden i ingenmandsland. Den virkelige Tara-kløft (Europas svar på Gran Canyon) begyndte - en helt fantastisk naturoplevelse. Det er koldt, men holder tørvejr. Frokosten holdt vi i en lille by, Pluzine. Nu havde vi valget mellem to ruter - den først valgte bragte os op over 1000 meter. Vi mødte nogle tysk/montenegrinere ved en udsigtsplads - en god snak om området. Kort efter besluttede vi at vende om og køre tilbage til den anden rute, som vi mener fører os tættere floden. Undervejs tilbage besøgte vi et lille kloster, hvor vi fik en varm velkomst af præsten - vi skulle da også tænde et par lys i det lille kapel. I frokostbyen besluttede vi at blive for natten - det var sidst på eftermiddagen - et skilt viste til en autocamp 9 km ud ad en lille vej langs vanden. Vi gjorde forsøget og nu holder vi på pladsen - den er lukket for sæsonen, men en flink mand sagde, at det var "No Problem". Fredeligt og masser af natur. N43°09'43" E18°39'53" - Pluzine

11. oktober

0 grader til morgen - sol, men skyerne fik hurtigt overtaget og sidst på eftermiddagen blev det til let. regn. Vores søde frk. GPS viste os at vi bare kunne fortsætte ud ad vejen fra vores overnatningsplads. Vi var nok lidt for godtroende - for 2½ time senere måtte vi vende om da den smalle bjergvej hørte op - vi måtte dog først bakke et par hundrede meter før der var plads til at vende Erwin - eller bjerggeden, som vi må til at kalde ham. Klokken 14.15 var vi tilbage til udgangspunktet, men da havde vi også være i 1350 meters højde, fået os en mindre overraskelse da vores dæktryksalarm meldte at trykket i venstre baghjul var halveret. At skifte hjul på en smal bjerggrusvej i 1300 meters højde var ikke lige vores opfattelse af en god tirsdag eftermiddags fornøjelse. Heldigvis viste det sig, at det var falsk alarm. Så vi fortsatte glade vores tilbagetrækning fra denne udflugt i bjergene. Tilbage til Pluzine og videre med kurs mod Zabljak. En smal men ellers fin vej førte os op i 1437 meters højde - efter en kaffepause besluttede vi at blive her for natten. N43°11'14" E18°56'07" R-14 Pluzine. En lille restaurant serverede grillet ørred, med kolde kartofler og salat - skyllet ned med et par øl. Der var hyggelig varme fra brændeovnen og resten af det lokale selskab havde indtaget en anseelig mængde øl og små klare genstande. En hyggelig oplevelse på en kold og våd dag.

12. oktober

Vi vågnede til herlig solopgang - næsten ikke en sky på himlen. Vores tur fortsatte - vi var lykkelige over at vi gjorde holdt i går, så vi kunne se den forrygende natur i klart vejr. Vejen er smal men med fin asfaltbelægning. Oplevelsen må ses via billederne. Vi nåede op over 1900 m. Ved frokosttid ankom vi til Zabljak, efter lidt indkøb kom en mand hen til os, han fremlagde sin camperplads' fortræffeligheder, så vi besluttede at følge ham og blive natten over. 8 Euro alt inklusive - også velkomstkaffe. Fri internet. www.durmitor-autocamp.com N43°08'40" E19°06'47" - højde:1570 meter Vi har fået stegt fisk fra nærliggende "Sorte Sø". Den blev serveret i vognen med salat, brød og kartofler - smagte fortræffelig. Vi er allerede ved at overveje at blive en nat mere. Klik her for Slide Show med billede fra Durmitor Nationalpark  - leveret af campingpladsen - brug piletaster for billedskift!
Bilen var læsset med et utal af europaller på tag, kølerhjelm og ud ad bagagerummet - men han var en glad fyr, som vinkede på livet løs.