Turen til Kreta

Startside Startside

10. januar

Regn og stærk blæst hele natten - regn og blæst hele dagen - regn og blæst og Erling finder de værste tidspunkter til at sende mig ind til bageren. Trods vejret kørte vi op for at se verdens ældste oliventræ - nogen siger det er over 4000 år gammelt. Vi forsøgte også at finde en olivenoliefabrik - men konen (læs: GPS) ville absolut lede os ind på de værst tænkelige veje - så vi opgav langt om længe. Vi holder nu på vor plads i Agioi Apostolo.

11. januar

Stadig regn og blæst. Vi har været hos en dyrehandler og købe en hundetransportkasse til Speedy. Derved håber vi at vi undgår diskussion om bord på færgen. Speedy skal selvfølgelig kun være i den mens vi tjekker ind. Ellers blot lidt indkøb - bla. den gode kretiske olivenolie - og slappe af.

12. januar

Stadigt elendigt vejr - tanke gas og diesel - videre til færgen, hvor vi har slået os ned på kajen. Vi må køre ombord klokken 18.00 og afgang er klokken 21.00. Det er så slut på Kreta for denne gang - det har været en rigtig god oplevelse med megen utrolig natur på så lille en ø. Men ikke en ø man ser grundigt på et par uger.

13. januar

Stille og rolig overfart - blæsten havde lagt sig. Speedy var ikke videre tilfreds med at komme i transportkassen, det var da også kun lige til vi havde fået vores kahyt - vi fik en bedre kahyt - med vindue - end vi havde betalt for. Vi fik også hjælp og elevator (ikke almindelig tilgængelig), så vi nemt kom til vores kahyt. Dette er en noget ældre færge end den anden. Vi spiste en sandwich på det åbne, overdækkede dæk. Ingen varme i kahytten og kun et tyndt tæppe, som ikke bestemt ikke kunne holde os varme - vi frøs med anstand. Fra borde lidt over 6 og ud i den tidlige myldretrafik - men herlig solopgang, da vi holdt morgenmadspause lidt uden for byen. Vi ankom til vores "græske familie" ved frokosttid og fik den sædvanlige varme modtagelse. www.camperstop.gr Vi bliver her i to nætter. Herligt med solskin igen.

14. januar

Så er forkælelsen i gang igen - herlige friskfangede, grillede fisk med en græsk kål i olie (jeg ved ikke hvad det hedder) og friskbagt brød - herligt. Lidt regn i eftermiddag. Vi drager videre i morgen og føler, at nu er vi på vej hjem - kun omkring 3000 kilometer i adstadigt tempo. Fatter kom her til aften med suppe til os - lavet på mælk og fetaost - vi skulle lige vende os til smagen, men så smagte den faktisk rigtigt godt og vi har også lidt til i morgen. Han sad nogen tid og hyggede sig med os - selv om vi ikke kan fælles sprog, går det meget godt med den alternative kommunikation.

15. januar

Afsked med familien - kager med til kaffen. Vi kørte langs kysten til Patras - dagen udviklede sig efterhånden til en smuk solskinsdag. Over broen og lidt længere nordpå fandt vi et sted for natten - rigtigt smukt sted. N38°20'39" E21°35'18" - Paralia Kryoneri. Flot lys over vandet og bjergene da solen gik ned. Yndet sted at træne for bjergbestigere.

16. januar

Flot morgenstund - 3 graders frost - op til 8 varmegrader i løbet ad dagen - solskin. Via Aitolikon - lille bebygget ø forbundet med dæmning/bro, hvor vi fornuftigt undlod nok at forsøge os med Erwin i de smalle gader.  - er vi fortsat langs kysten og har slået os ned på kajen i Preveza - her holder også en østrigsk camper. N38°57'42" E20°45'26"- Preveza

17. januar

Igen en flot dag med sol og temperaturer fra minus 3 til plus 6 grader. Fortsatte nordpå til Igoumenitsa - kort før byen gjorde vi holdt på en benzinstation. Ved indkørslen stod en stor hund lænket (billedet er taget senere af de lokale dyrevenner). Lænken var snoet sammen så den var mindre end en halv meter lang, den var fastgjort til en tyk vandslange, som den med besvær kunne flytte et par meter. Jeg var henne og snakke med den og se om jeg kunne løsne op for knuderne - det lykkedes desværre ikke - den fik en masse at spise og noget vand. Radmager. Jeg havde mest lyst til at pille halsbåndet af den og lade den løbe frit. men ..... ? Vi havde ikke rigtigt nogen mulighed for at gøre mere. Jeg har til aften sendt alle oplysninger til et græsk dyrevelfærdsselskab, så jeg håber de har nogen i området, som kan hjælpe. Vi holder nu højt oppe i bjergene med en fantastik udsigt over sneklædte bjergtoppe - og rød himmel. N39°46'40" E20°32'33" - 844 m. - Aetopetra En bil (den eneste vi har set i 1½ time) har netop stoppet i undren over hvad vi dog holder her for. Vi har fået svar fra dyrebeskyttelsen og vi har sendt detaljere oplysninger om stedet - de forsøger at få en person frem til hunden og se hvad de kan gøre.

18. januar

6 graders frost og åh så fredeligt her i bjergene. Helt klart vejr. Vi afventer spændt at høre mere fra dyrebeskyttelsen - de forsøger at få en mand ud i dag. Den videre tur gennem bjergene bragte os gennem et kæmpe stenskred, hvor vejen var begravet og en midlertidig grus/stenvej førte os gennem området. Sidst på formiddagen nåede vi den albanske grænse - formaliteterne var hurtigt overstået, så vi kunne fortsætte. Man er i gang med at forbedre og udbygge vejnettet - det giver en blanding af fine  og dårlige veje - og så det vi næsten ikke kan kalde veje. Visse steder er hastighedsbegrænsningen 5 og 10 kilometer timen - og den hastighed overskrider man ikke ! Vi kørte til Joti komplekset, som vi også overnattede ved sidste år - restaurant og tankstation. SH4, Lushnje,  N40°53'13" E19°40'35" Vi ofrede 20 Euro på en middag - lammekød, salat, pomfritter, brød og to øl.

19. januar

Igen sol, men kun et par graders varme. Ankom efter omkring 150 kilometers kørsel på overvejende gode veje til Camping Albania, som vi jo kender fra sidste år. http://www.camping-albania.eu/ N 41° 55' 25.9" E 019° 32' 30.7" Der er sket rigtigt meget siden sidst og rigtigt meget er i gang nu - nye faciliteter, mere plads i køkkenet. Også i området har de haft mulighed for at hjælpe med genopbygning af huse efter sidste års oversvømmelse - hjælp til nødstedte kvinder (hustruvold) har de også været involveret i - hvilket har medført nogle ubehagelige episoder med skydevåben og vanvittige ægtemænd. Hele familien er dog ved godt mod. Desværre ikke noget positivt nyt om den stakkels hund i Grækenland. Jeg har i dag skrevet til en lokal organisation - intet svar endnu.

20. januar

2,5 graders varme og overskyet. Vi har været på besøg sammen med Dick og Helene. Første besøg hos en enlig dame, som ikke har nogen til at hjælpe sig. Hun får ca. 54 Euro om måneden fra staten - det rækker hverken helt eller halvt til de mest basale fornødenheder. Vi har mad med til hende og et læs brænde er også bestilt. Hendes hus og indbo var ødelagt efter oversvømmelsen og er nu blevet restaureret - bl.a. nyt køkken - hun viser stolt, at der kommer vand ud af vandhanen - det har hun ikke haft før! Også møblerne er nye. På  www.camping-albania.eu kan man klikke videre og se en hollandsk tv reportage om familien og hjælpearbejdet - tv-selskabet har også doneret en ny bil med handicaplift og penge til projekterne.   Andet besøg er hos en svagelig 84-årig mand, han var hårdt skadet i oversvømmelsen, men er kommet sig fint. Huset er sat i stand og han har fået en ordentlig seng og tv, så han ikke behøver at stirre op i loftet hele dagen. Også mad og brænde til ham. Endelig lidt positivt nyt angående hunden i Grækenland. Vi har fået forbindelse med den lokale gruppe, som vil tage ud og hjælpe den.

21. januar

Afsked med familien og ad sted til Montenegro. Grænseformaliteterne var hurtigt overstået. VEJARBEJDE med totalt uorganiseret trafikregulering på de mudrede og smalle strækninger med MEGET usikre og dybe kanter. Vi sneg os forbi en lastbil - hvem af os der var mest nervøs for at kanten skulle skride, så vi trillede rundt, ved jeg ikke - men han så nærmest panisk ud i hovedet og jeg undlod at se mig selv i spejlet. Vi klarede den halsbrækkende strækning og fik fine veje herefter. Ved Tivatski bugten tog vi færgen over (8,50 Euro), så vi sparede den lange, men smukke tur rundt om bugten. Sidste år kørte vi turen rundt, men det er for sent på dagen og vi skal finde et sted for natten. Det blev Autocamp Zlokovic et par kilometer længere fremme. Her er som mange andre campingpladser kun delvist åbent. Vi fik lov at være her i nat for 10 Euro. Pladsen ligger lige ned til vandet, er ikke stor, men har de basale faciliteter. N42°27'26" E18°39'50" - Bijela