Turen til Kreta
22. januar
Fortsat i smukt vejr og op til 12 graders varme - ind i
Kroatien med lidt ekstra toldkontrol end sædvanligt.
Forbi Dubrovnik og de
ti kilometer af Bosnien,
hvor
grænseovergangen er
blevet meget
nemmere end sidste
år - de så knapt nok
på passene.
Vi har fået lov til at
overnatte på en
vinterlukket Autokamp.
Her er vand og toilet
åbent og da vi ikke
behøver elektricitet
koster det gratis. Flinke mennesker.
N43°08'21" E17°16'49" - Camp Vitep - Zaostrog
23. januar
Vi fortsatte turen langs den fine kystvej, efter Split drejede
vi ind i landet og fortsatte ad D1.
Vi var meget tæt på at
ende turen på en
yderst ubehagelig vis.
En modkørende
"glemte" at dreje i
svinget. Han kom
pludselig om hjørnet
med kurs direkte imod
os. Jeg fik lavet en
hurtig manøvre til
højre, uden at køre ud
over rabatten, og den
anden chauffør
vågnede heldigvis op til
dåd i sidste sekund. Vi
slap med
forskrækkelsen, men
det var op over! Så nu
skulle vi blot have
hjertet ned på plads
igen.
Den videre tur bragte os op i knapt 800 meter og gennem
spøgelsesbyer fra krigens tid. Vejene er nye og fine.
Vi holder for natten ved en restaurant i 480 meters højde
med parkering.
N44°17'18 E15°53'06" - D1, Grab - Restaurant Tomic
2 suppe, 2 kylling, 1
salat og ½ liter rødvin
= 150 D.kr.
24. januar
Koldt og regnvejr, så vi var ikke så kede af det, da frk. GPS
ledte os op på betalingsmotorvejen - noget hun ellers ikke
må! - det viste sig i øvrigt at være en rigtig fin motorvej med
konstant flot udsigt. Så det var faktisk en positiv oplevelse.
Vi vil jo normalt helst ad mindre veje.
Det endte med, at vi fortsatte helt til Slovenien, hvor vi tæt
ved den italienske grænse parkerede på hestestutteriet,
som vi også holdt på sidste år.
25. januar
"Kom hviledagen i hu", står der i Bibelen, og Paulus siger,
at den ene dag kan være lige så god som den anden, så vi
tager dagen i dag (onsdag), som vor hviledag, den er der
vist ingen andre, der har reserveret.
Frostgrader til morgen, men klar himmel.
Lipizzaner Stutteri N45°40'07" E13°53'03" - Lipica
Vi har endelig hørt fra Grækenland - de har været ude og se til den
stakkels hund i den korte lænke. De har fundet frem til ejeren, som de
vil kontakte, så de kan få hjælp. Hvis de blot fjerner den, kan de blive
anklaget for tyveri, så de må fare med lempe.
26. januar
Rigtig flot dag -
temperaturen har
svinget mellem minus
8 og plus 2 grader.
Vi havde en virkelig
smuk tur op gennem
Slovenien, et smut i
Italien og så ind i
Østrig, hvor vi
besluttede at tage
ophold på Schluga
Camping
N46°37'53.2"
E13°23'46.4"
Camping Cheque
accepteres.
Foruden camping
Cheque (ca. 115,00
D.Kr.) skulle vi betale
6,39 Euro i diverse
skatter og 19,00 Euro
for 24 timers internet
som i øvrigt ikke
virkede gennem vores
router, således at vi
kun kunne have den
ene computer på nettet
ad gangen.
Skrækkeligt dyrt blot
for en P-plads med
internet - noget vi ofte
har ganske gratis. Vi
benytter jo aldrig faciliteterne, kun eventuel vandpåfyldning / tømning.
Camping Cheque inkluderer strøm, dog kun en vis mængde, så vi skal måske betale ekstra i
morgen.
27. januar
12 graders frost til
morgen - klar himmel.
Vi har valgt ikke at
tage motorvejen - det
har bevirket, at vi er
kørt over flere
bjergpas, som har
været utroligt flotte.
Vejene var fine, nogen
gange smalle, og
skisportsstederne var
særdeles populære.
Temperaturen
svingede mellem
minus 12 og nul grader
- solskin det meste af
tiden.
Efter at have tanket
autogas fandt vi frem
til en camperstop, hvor
vi har slået os ned for
natten - en grilkylling
udgjorde det for
aftensmad.
N47°50'29" E12°59'04"
- Freilassing
(Tyskland).
28. januar
2 graders frost - frosten fortsatte hele dagen - af og til lette snebyger. Vejene fine.
Vort mål var Fritz Berger campingtilbehør i Deggendorf, hvor vi ankom ved frokosttid.
Vi skulle have et opgraderingssæt til vores parabolanlæg, som for nuværende er analogt. De havde
sættet i restordre, men var utroligt flinke til at finde en anden afdeling, hvor det var på lager og
samtidigt reservere det for os.
Så efter frokostpausen satte vi kursen mod Friedberg.
Omkring 450 kilometer nordvest for vores nuværende
position.
Overnatning bliver på et kæmpe parkeringsområde ved
Donau i udkanten af Regensburg.
N49°01'35" E12°05'29"
29. januar
Vi har fortsat turen ad motorvejsnettet mod Freiberg (Fritz
Berger). temperaturen har ligget på et par graders frost,
men ingen nedbør, så vejene har været fine.
Vi sluttede af med at
spise på Baumhof
Tenne,
Baumhofstrasse 147,
97828
Martkheidenfeld, hvor
vi også har en plads
for overnatning.
www.baumhoftenne.de
- N49°50'38" E009°37'52"
Utroligt lækker måltid - laks, flødekartofler og spinat - ypperligt - rigtigt flinke mennesker og
virkeligt hyggeligt lokale. Vi kan virkelig anbefale at gøre holdt her. Kun få kilometer fra
motorvejen. Gratis WiFi. Koden fås i restauranten.
30. januar
Vi nåede frem til Fritz Berger i Fiedberg kort før frokost, købte opgraderingssættet til satellit tv,
spiste frokost og installerede det - herefter begyndte en flere timers kamp for at få det til at
virke. Klokken 17.45 blev mekanikeren enig med sig selv og os om at vi måtte fortsætte i
morgen. Han vil da ringe til Kathrein for at få hjælp.
Vi bliver her på pladsen til i morgen.
31. januar
Minus 6 grader til morgen - blå himmel. Fredelig nat låst inde på på camperforhandlerens
område.
To mand og en telefon support, som hurtigt gav op, arbejdede i et par timer - endelig efter en
firmware opdatering og alle mulige dobbelt og tredobbelte tjek af ledninger og stik begyndte der
at ske noget. Der kom billede på skærmen, parabolen drejede og fandt de nye positioner.
Vi kørte et par kilometer for at tjekke om det hele virkede fra en ny position - det gjorde det.
Tilbage til firmaet, som rystede opgivende på hovedet, da jeg spurgte om prisen på alt det
arbejde - det blev til en time = 100 Euro for de omkring 5
timers arbejde og en masse frustrationer for to mand.
Ved tre tiden kørte vi derfra for at finde et sted at slappe af
- dødtrætte. En camperplads i Stadt Grünberg blev vort
natlogi - N50°35'43" E08°57'21"
Nu skulle vi rigtig slappe af og prøve vort opdaterede
satellitsystem. SLAPPE AF! Glem det!!
6 graders frost og vi kunne ikke holde varmen indendørs! Gastanken var for koldt til at give gas - vi
havde 40% gas endnu, så vi forventede ikke nogen problemer.
Nå, ad sted til en gastank i byen og få fyldt op - det er sibirsk kulde!
Tilbage til vores plads - stadig ingen gas. Selv gasblussene og køleskabet gav op.
Heldigvis kunne vi tilslutte til 230 volt for ½ Euro i ti timer - dvs til klokken 4 fire i morgen tidligt.
Varmeblæseren blev satte på fulde omdrejninger.
Vores reserve varmeblæser (som vi gentagne gange har forsøgt at forære væk) kom til nytte og
gavn. Den blev placeret under gastanken uden for. Et par håndklæder blev pakket omkring
tanken, så den fik mest muligt af blæservarmen.
Så småt kunne vi få lavet lidt mad - men varmen, nej det kom der ikke gas nok til.
Klokken 20 slukkede vi for den udendørs varmeblæser, pakkede gastanken godt ind i håndklæder,
betalte for strøm til klokken 6 i morgen tidlig -- og gik i seng.
1. februar
Klokken tre i nat stod jeg op og svansede ud i kulden for at komme en mønt mere i.
Klokken 6 havde vi ikke mere strøm - noget var gået galt med mit møntindkast.
Ud igen - 11 graders frost - mønt i og vi havde strøm igen. På hovedet i seng for at få varmen og lidt
mere søvn.
Da vi stod op ved halv otte tiden lykkedes det at få gang i gasvarmen og får et skoldhedt bad - det
kolde vand var frosset til.
Nu klokken 8.40 har vi varme - koldt og varmt vand - varm kaffe og vi har besluttet at køre til firmaet
Wymen, som er specialist i gasinstallationer - 250 kilometer nordvest herfra.
De kan forhåbentligt hjælpe med en isolering og eventuelt varmelegeme, så vi ikke kommer i denne
situation igen.
Vi ankom til Wynen Gas sidst på eftermiddagen.
Isolering af tanken er en dårlig ide, fik vi forklaret, for når vi tanker LPG er gassen iskold. Hvis
tanken er isoleret kan den ikke slippe af med kulden og vi kan ikke bruge gassen. Det andet forhold
er blandingen af Propan og Butan - mange LPG tanke har (især sydpå) for meget Butan (som
hurtigt fryser) og for lidt Propan, som kan tåle omkring minus 40 grader.
Vi fik en liste med adresser i Tyskland, hvor man kan tanke den rigtige blanding.
Det endte med at vi skal have en varmeplade monteret på tanken i morgen, samtidig tømmer
de tanken og vi får den gode blanding påfyldt.
Varmepladen bruger 8 amp strøm (55 Watt), men hellere det end udsættes for sidste nats
oplevelse. Vi har jo vores ypperlige gasgenerator, som yder 20 amp - så det skal nok gå.
Endeligt er det jo ikke så ofte vi har været i denne situation, men hellere forberede os for
fremtidige situationer.
Vi bliver her hos Wynen i nat - har fået strømtilslutning, så vi kan overleve - og i morgen
formiddag påbegyndes operationen.
N 51.24972 E 6.40323 - Viersen
2. februar
Lidt før frokost var vi klar med varmepladen monteret på tanken - de kunne ikke tømme tanken
for gas (noget med en defekt ventil), så vi fik blot efterfyldt med propan og ad sted kørte vi. Vi
købte også et filter, som filtrerer olien fra gassen ved påfyldning. Olien kan ellers sætte sig i
rørene og sluttelig stoppe dem til.
På motorvejen lød der pludselig en enorm larm oppe fra taget - med hjertet oppe mellem ørene
satte vi katastrofeblinket på og holdt ind til siden. Det var den nymonterede parabolbeskyttelse,
som havde revet sig løs og hamrede mod taget. Jeg fik fjernet den helt og vi kunde sunde os og
køre videre.
Sidst på eftermiddag slog vi os ned på en camperstop i Freiter Parken, 46348 Raesfeld, hvor vi
glade og fro havde styr på gassen - men nej - vi kunne ikke få gang i gasvarmen - knapt nok
gasblussene.
Vi mener, at vi har for meget gas i tanken, så flydende gas står op i rørene. Heldigvis er der
eltilslutning her på pladsen.
Minus 8,5 grader klokken 19,30.
N51°45'57" E06°49'51"
Dette er en hjemtur vi sent vil glemme!
3. februar
Minus 13 grader til morgen og vores gas virker stadig ikke -
vi har strøm udefra og varmeblæseren i gang, så vi fryser
ikke - men ingen varmt vand og det kolde vand er frosset.
Vi vil bare hjem nu !
Skal dog lige nævnes at vores parabol tv virker fint nu.
Også at vi er ved godt mod.
Et par timer senere:
Hvem sagde at parabolen virker fint? Ved første pause
opdagede jeg at parabolen ikke var kørt på plads, det skal
den gøre automatisk, når motoren starter.
Efter mange forgæves forsøg, måtte vi opgive og lade den være, hvor den er. Den vil
overhovedet ikke bevæge sig - så det er nok en ny udgift.
Vi havde overveje at køre helt hjem i dag - men det opgav vi - der var nemlig et lyspunkt -
gassen fik vi til at virke ved frokosttid.
Vi har så ladet varmen køre på fuld tryk, så vi er sikker på, at der ikke står flydende gas i
rørene.
Stadig omkring 7 graders frost og lidt sne ind i mellem.
Natlogi i Sittensen. Her har vi ingen strøm, så går noget galt, så er det bare at starte motoren og
komme ad sted.
N53°16'34" E09°30'26" - Mühlenstrasse, Stellplatz Marktplatz.
1 time senere - motoren blev startet - ikke gas til varme - med nød og næppe nok til at lave lidt mad.
Så ud på vejen og nordpå - vejene var fine - ned til 13 graders frost.
At beskrive resten af turen er blot kedsommelig - tysk motorvejskørsel er noget af det kedeligste
jeg kan foretage mig - nå, men hjemme i Sakskøbing fik vi åbnet for radiatorerne kort før midnat
og så var det bare at tømme vand af vognen - en hurtig gennemgang af posten og så under en
varm dyne.
4. februar
Besynderligt!! - varmen tændte uden videre i Erwin her til morgen og har nu kørt i et par timer.
Rart at være hjemme igen - mor er i hvert fald lykkelig !
Så må vi se hvor turen går hen næste gang - og hvornår!
Alt på gas kører perfekt til aften! Underligt
I alt kørt 12231 kilometer og brugt 1281 liter diesel
Husk
Klik påbillederne!!