Marokko vinter 2013-14

Startside Startside

9. februar, søndag

Det vil jeg sige jer! Skal I ud og investere i en tørretumbler, så undgå mærket: Erwin! Det meste af vort vasketøj er stadig fugtigt, så Erwin får lov at udføre statisk tumbling, mens vi drager videre. Regn og dis hele dagen, så igen brød vi vore principper og lod frk. Tomtom guide os ad motorvejene. Intet at fortælle om turen - billeder og film er druknet i regn! - Og dog! Vi så faktisk to store flokke med flamingoer! Desværre ingen mulighed for at stoppe og fotografere. Vi overnatter i Nationalparken Despenaperros - det vi kunne se på vejen op ad den meget snoede bjervej var et fantastisk bjergområde, så vi håber på tørvejr i morgen.  gratis parkering ved naturcenteret.

Ankomst

Sidst men ikke mindst!

Sidste rejsebrev fra Christin og Eva - for denne gang!
Kære familie, venner og bekendte! 4/2 kørte vi omkring 80 km. til Martil lige øst for Tetouan. Det blev en stille dag med lidt skriverier, snak med E og L, Lars har lært mig nogle finurligheder på computeren. For sidste gang på Marokkoturen spiste vi igen middag sammen, delte lidt rødvin, og aftalte at køre til Ceuta og færgelejet i morgen. 5/2 Store rejsedag. Begge vogntog var tidligt af sted, så allerede kl. 8.20 holdt vi i kø ca. 1 km. før grænsen. Der var igen en million, milliard biler der skulle samme vej som os. Vi kørte i 2 baner, indtil det blev til 5, som så lidt efter igen skulle blive til 3, så var vi fremme ved paskontrollen, nu gik det slag i slag til vi var i den spanske del af Marokko nemlig Ceuta, men da var der også gået 2 timer og 20 min. Nu overtog Lars den gule førertrøje og ledte os nemt til havnen og færgelejet. Her viste det sig at alle luger til vore færger var lukkede, så vi besluttede at løbe sammen, og spise en hurtig frokost, den blev også kort, for lidt senere kunne E og L køre videre og der blev vinket farvel. De kom godt over strædet og det samme gjorde vi, vi var i land kl. 16.25, havde så 25 km. til campingpladsen, men nu fungerer GPS'erne igen, så ingen problemer. Vi fik ikke set ret meget på overfarten, for det regnede og var meget usigtbart, det blæste en del, så vi så faktisk kun lidt skumtoppe på bølgerne. Nu var vores utroligt dejlige, anderledes, oplevelsesmættede, spændende, inspirerende tur til Marokko slut. Godt og vel 5 uger er gået, 4.522 km. er tilbagelagt i Marokko, hvoraf de 3.504 km. var med campingvognen på slæb. Vi er umådeligt glade for at have fået bare et lille indblik i marokkanernes meget anderledes kultur, deres venlighed, meget afslappede holdning til mange ting, bl.a. færdselsregler, (folk kiggede bestyrtede på os, når vi holdt fordi de ville passere i en fodgængerovergang, vi har endda set folk flygte tilbage til fortovet). Betjening af kunder, (telefonsamtalen eller samtalen med naboen, skulle først være afsluttet før der kunne ske andet). Opbevaring af kød, fjerkræ og andre fødevarer, har jeg vist beskrevet, deres enorme hjælpsomhed, indimellem grænsende til det uudholdelige, mange gange var der jo også en bagtanke. Men en rigtig dejlig rejse med en masse gode indtryk. Det kan varmt anbefales at køre hertil, hvis man orker de dårlige veje, det er utrolig billigt at leve her, hvis man holder sig fra de importerede varer, franske oste, pålæg, smør, vin, og ellers er god til at tinge om prisen, for på markederne er der ingen prisskilte på noget overhovedet, spørger man til prisen siger de ”hvad vil du gi'” og så er det jo om at have is i maven. Vi har sagt farvel og på gensyn til Lars og Erling, som vi har haft stor fornøjelse af at lære at kende på denne rejse. Da vi var kommet til c-pladsen lidt nord for Gibraltar, skypede vi Christine (Chr's niece) vi havde fået lov at sende de nye Asci bøger til hende, og nu skulle de jo så hentes, vi aftalte at komme til hende og Francis den 6/2 (Maries 10 års fødselsdag) om aftenen. Det blev en dejlig aften, Christine er gravid og skal nedkomme sidst i marts, og hun og Francis ser meget glade og lykkelige ud, de havde lavet mørbrad- gryde til os, det smagte pragtfuldt, efter 5 uger med fisk og fjerkræ.:0). De unge mennesker har købt lejlighed i Gibraltar, som de overtager om en uge. Den 7/2 tog vi igen det hele med, og kørte mod øst, vi ville besøge Beatrice og Allan, som i en del år har overvintret på los Escullos en c plads ved Cabo de Gata, ikke langt fra Almeria. Da vi havde kørt 100 km. østpå sagde Chr. at nu havde vi set lige så meget autoværn som vi så i hele Marokko, og vi talte om at der var rigtig pænt og ryddeligt i Spanien,men det er måske fordi, der stadig sidder så mange indtryk på nethinden, fra de seneste 5 uger..;;--)))). Det blev et dejligt gensyn med B og A, og rigtig meget snak, Siden vi er kommet her har det stormet en del, så vi tager nogle overnatninger her, vi har fået bund i snavstøjsposen, og det hele er blevet tørt. Rigtig god fødselsdagsfest til Anders i dag, og rigtig god vinterferie til jer alle. De kærligste hilsner og Knaus fra Chr. og Eva.