Portugal 2012/13

Startside Startside

13. januar

Flot start på dagen - men på vej til Porto Covo begyndte regnen og blæsten at tage over. En tur rundt i rundkørslen for at spejde efter en bager - uden held! Lidt flere campere denne gang end for en uge siden.

14. januar

Køligt, men ikke en sky på himlen. Igen en dag med fantastiske stop ved diverse laguner. Noget vi ikke havde ventet at se var storke på rede i klipperne ud til vandet - jeg har altid tænkt på storke i enge og moser, men aldrig forrevne klipper ud til Atlanterhavet. Til aften fandt vi en fin lagune, hvor der i forvejen holdt et svensk ægtepar - samt to "hippibusser" med unge mennesker og flere hunde - mændene med kæmpe fugleredehår! N 37.50040  W 8.79053 - Zambujeira Do Mar

15. januar

Ikke alle vore oplevelser hører til de behagelige - i vores videre tur langs kysten, hvor vi ofte tager blinde veje for at komme ud til vandet, kørte vi i eftermiddag ad en lille, dårlig vej og endte, som så ofte, ved en herlig strand. Da vi ankom undrede det os, at der gik en enlig mand nede på stranden - eller rettere sagt stod, for han forblev stor set på samme sted. Erwin var det eneste køretøj og alt var i øvrigt meget øde. Mens vi drak kaffe kom der en bil med to mænd, som bar tasker ned på stranden, hvor de hilste på den enlige mand og gik sammen ud langs stranden, hvor vi ikke kunne se dem mere. Nysgerrig? Jo da. Jeg forsøgte at få Erling til at tro på, at det var en strandet hval, de skulle fotografere. Nå men nysgerrigheden drev mig ned på stranden, da jeg havde drukket min kaffe. Ikke langt henne ad stranden stod de tre mænd og der lå noget på stranden - jeg gik lidt nærmere - det viste sig, at være et nøgent kvindelig - så jeg holdt mig selvfølgelig på afstand. De tre mænd var en politimand og to kriminal-teknikkere (tror jeg sådan nogen kalder sig). Jeg tog faktisk et billede på afstand, før jeg kunne se, at det var et lig - men det vil jeg skåne jer for. Jeg synes heller ikke det ville være helt etisk korrekt at offentliggøre her. Til aften holder vi så på parkeringen for enden af en blind vej - og vi har da også lige haft en regnbyge. N 37.19307  W 8.90253  Estrada, Bordeira - gratis, ingen faciliteter.

16. januar

Så nåede vi det sydvestligste punkt af Portugal - Cape Sao Vicente. Inden da havde vi udforsket nogle af de dårlige veje ud til kysten - forrygende kyst! God nat nær Sagres N 37.00475  W 8.94484 - Ved Fortalrza de Sagres

17. januar

Storm i nat, tunge skyer og solstrejf til morgen 13 graders varme. Temperaturerne har i den sidste tid svinget mellem 9 og 13 grader om morgenen og op til 17 grader om dagen. Efter lidt søgen fandt vi en åben internetforbindelse så vi kunne sende hilsen hjem til mor. Til orientering ser hun ud til at have det godt, men savner os. Vi har også talt med hende via hendes besøgsven i eftermiddag. Vi ville ikke køre så langt så Salema, blev vort mål - vi havde positive oplysninger om camperparkeringen - men vi blev snydt - se filmklippet. Videre nogle få kilometer og vi kom til en anden plads (husker stedet fra vores allerførste campingtur) og her slog vi os ned - og mødte de første danskere, vi har mødt på denne tur. Så senere at der faktisk også var en dansk VW-rugbrød. N 37.06737  W 8.81016 - masser af plads - flere gensyn med campere, som vi har set før.

18. januar

Vi havde ellers besluttet at blive en ekstra dag - men så kom politiet på besøg - en rundtur til alle, der holdt på området, og som nogle af de sidste kom de til os - de var særdeles høflige og venlig, og de talte udmærket engelsk. Vi måtte gerne opholde os på området i dagtimerne, men vi måtte ikke overnatte. Det er et naturbeskyttet område, så med så mange autocampere (og ikke mindst "hippielastbilerne", som slår sig ned så længe de kan.) bliver det nok for belastende for miljøet. I hvert fald fortalte de, at politiet ville komme igen om aftenen og der ville blive opkrævet bøder til dem, som overnattede. Det begyndte hurtigt at tynde ud i rækkerne og vi kørte lige efter frokost. I Lagos slog vi os ned ved stadium, her er der oprettet camperparkering med vand og tømning for omkring 20 campere. Der var fire ledige pladser, da vi ankom - der blev snart fyldt op. "Area de servicio" koster 3 Euro pr nat - længere ophold giver lidt rabat - 2 Euro for ca. 100 liter vand. Tømning er gratis. Gratis WiFi. N 37.11561  W 8.67779 - Sao Sebastiao Var inde og hjælpe vores nabo med at komme på nettet - han var meget nybegynder med PC.

19. januar

Vi er blev holdt vågen en del af natten af et gevaldigt uvejr med storm, så vi vuggede som var vi til søs, og regnen trommede på tag og ruder. Selv om man tigger lidt penge kan man da godt komme kørende i et ordentlig køretøj. Det er stadig kraftig blæst, men ophold i regnen (kl. 8,30) - vi bliver en dag mere. Underligt vejr - det ene øjeblik skinner solen og det næsten vindstille, næste øjeblik storm og kraftig regn - sådan har det skiftet hele dagen. Men erlalolland.dk er blev opdateret og ellers har vi slappet af.
Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Husk Klik påbillederne!!
Counter
Rundkørsel
Kystparkering Blå bytur Ved storkene Kystcafé Zambujeira Do Mar
Ang. korktræerne er der en meget fin side her:  KLIK
Pausestop Stop for natten Langsomt men .....! Lidt af turen Så kører vi
Her skal vi sove i nat Pause med udsigt Blind vej til kysten
.... men her! Ikke her ...