Portugal 2012/13

Startside Startside

20. december

Selv om vi har mange adresser på LPG- tankstationer, viste den første sig kun at sælge flaskegas, men henviste dog til en adresse - den forsøgte vi i samarbejde med Tomtom og diverse personaler på to forskellige Repsol-tankstationer at finde - til sidst opgav vi og fortsatte turen. Vi er heldigvis ikke i stærk mangel på gas. Videre ned langs kysten var en rigtig flot tur - fine veje med gode muligheder for at stoppe - flot kyst med hvide skumsprøjt. Midt på eftermiddagen kørte vi så ombord på færgen til Portugal! - Hvis nogen undrer sig over at vi sejler til Portugal, så er forklaringen at der her er en dyb fjord, som skiller de to lande. Der er ikke nogen bro - så derfor færge. 6,50 Euro og ti - femten minutters sejlads - så det var da til at overkomme. På den portugisiske side kiggede vi igen efter en LPG-adresse - ikke eksisterende! Camperparkeringen (alm. parkering) syntes vi ikke om, så lidt uden for byen, Caminha, kørte vi ind på en campingplads. Campingplads Orbitur Caminha N 41° 51' 58.8" W 8° 51' 30.8" Gratis WiFi Caminha er en skovcampingplads på et let skrånende område. Ligger 200m fra de Minhos flodmunding og havet med den pragtfulde sandstrand.   Det har holdt nogenlunde tørt i dag og temperaturen har ligget omkring 14 grader.

21. december

Slappet af i dag - hver gang vi overvejede at tage el-scooterne på en lille tur, begyndte det at regne - så de blev ikke luftet. Det blev Speedy til gengæld, men det var ved at ende rigtigt galt for mig. Langs stranden er der et terrasse-brædder-fortov  - nedgangen til det var også terrassebrædder, først nogle trin og så et par meter med skrå brædder - der var riller på tværs, så jeg forventede ikke at de var glatte - men pludselig forsvandt benene under mig og jeg landede på ryggen med et brag - Speedy kom selvfølgelig straks løbende og gav mig et stort kys, men da han så, at jeg var i live hyggede han sig videre for sig selv. Da jeg havde ligget og sundet mig lidt, og siden satte mig op og sundede mig videre, kunne jeg heldigvis konstatere at intet var brækket. Jeg humpede hjem - endte med at gå tidligt i seng, da det var for smertefuldt at sidde op. Det er øverste del af popoen og nederste del af lænden, som er ret forslået.

22. december

En smertestillende pille gav mig ro til en ordentlig nat. Her til morgen har jeg stadig lidt ondt og visse bevægelser er rimeligt smertefulde. Vi påtænker dog at køre lidt videre. Endnu engang forsøgte vi at finde en gastank - denne gang lykkedes det - men hvor nemt er det lige at finde!! Et par stop ved kysten og så finde et overnatningssted - tidligt, da jeg ikke rigtigt er på mærkerne. Ikke alle strandveje er fine asfalt veje! N 41.54224  W 8.79076 - Esposende. Parkeringsplads.

23. december

Herlig solopgang til morgen - så vi håber på en fin dag. Vi blev snart fanget i meget langsom trafik - det viste sig at være markedsdag. Da vi var kommet lidt videre standsede trafikken igen - denne gang var det desværre en ulykke. Så vidt muligt kørt tæt på kysten - en ny oplevelse i solskin. Vi nåede Porto først på eftermiddagen - en meget spændende og charmerende by. Det var lidt snørklet at finde frem til camperparkeringen N 41.14340  W 8.63272 - Cais Do Cavaco, med udsigt til Porto på den anden side af fjorden.

24. december

Et par juleopringninger: hvor holder I jul? - Jamen, det ved vi da virkelig ikke! Igen en flot dag (op til 18 graders varme) - turen videre langs kysten har vist os både de fine strandpromenader og mere jævne beboelser og "rustikke" promenader. Men alt i alt har vi bemærket at der faktisk er pænt og ryddeligt næsten overalt. Vi kørte ud på landtangen med Dunas de Sao Jacinto i forventning om enten en god plads for natten eller en færge over vandet - ingen af delene lykkedes helt - færgen var der, men så ikke rigtigt ud til at blive benyttet - pladser for overnatning var der også, men vi havde sat os i hovedet at vi ville forsøge at finde et spistested i forbindelse med overnatningen, og det lykkedes ikke. 12 kilometer tilbage ad landtangen og over broen - første sted vi fandt for overnatning var ved et forsømt havneområde - var ved at beslutte at blive der, men så styrtede regnen pludselig ned og hele pladsen stor hurtigt under vand. Vi havde i øvrigt heller nogen rigtig god fornemmelse for stedt, så vi drog videre. Igen en ulykke på vor vej - dem kan vi ellers godt undvære. Denne gang fandt vi en decideret autocamper plads i Estarreja - 2 Euro inklusive strøm, vand og tømning. Plads til seks campere - to pladser ledige - nøglen hentes i en nærliggende cafe. Hver parkeringsbås er aflåst. Ingen åbne restauranter i nærheden - så vi fik kylling med grøntsager med rødvin behændigt tilberedt og serveres af undertegnede - ikke værst! N 40.75380  W8.56626 - Estarreja

25. december

Regn hele natten - men nu ser det ud til at solen får magten. 7 grader til morgen. Det ene øjeblik skinner solen, som en varm forårsdag - næste øjeblik styrter regnen ned - sådan har det skiftet hele dagen. Vi har slappet af og nyt en god frokost.

26. december

3,5 graders varme til morgen - men skyfrit. Under morgenklargørelsesøvelserne skulle vi begge lige prøve vores held i uheld - jeg begyndte med at lægge min mobilos i blød sammen med lidt vasketøj ! Dernæst skulle Erling lige prøve at falde! - Erling klarer det fint - intet brækket eller andre skader. Mobilos ser også ud til at overleve efter at være blevet tørret i varm luft. Det blev trods startuheld og kulde en rigtig fin dag med 15 grader og fuld sol. Bolsjehuse er populære i dette område. Nogle rigtigt dårlige veje skulle vi jo også lige prøve - ellers har jeg det jo ikke godt. Her er det arbejdsdag igen, men det lader vi os nu ikke gå på ad. Vi slutter dagen på en kæmpe parkeringsplads i Figueira Da Foz. N 40.14898  W 8.86847 - gratis, ingen faciliteter. Her holder mere end 20 campere, men pladsen er stor, så vi behøver ikke at sidde på skødet af hinanden.
Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Husk Klik påbillederne!!
Counter
Langs kysten Ankomst til campingpladsen Færgen til Portugal
Vi fandt en gas-tank! Frem til natlogi Kirke Langs stranden
Ulykke Porto Hvor er den camperplads?
Færgen, som ikke sejlede Havnen der blev våd Kystparkering Endelig en camperplads Ulykke