Portugal 2012/13

Startside Startside

30. november

5,5 graders frost til morgen - der er kommet lidt sne i nat, men ellers ser vejret klart ud nu. Vi venter lidt med afgang, så sneplove og saltning kan nå at forbedre vejene. Må lige tilføje, at vi har rigtig megen glæde af vores gasgenerator i disse dage, hvor vi ikke ser meget til solen og vort strømforbrugt er større (bl.a. blæseren til varme hele natten). Ingen problemer med at holde varmen - altså indendørs! I første omgang var vejene rimelige, men efterhånden som vi kom højere op, blev det værre - slutteligt måtte vi afgøre om vi ville montere snekæder (har snekæder og sneskovl med) eller om vi ville tage en tunnel og skifte retning til syd om Andorra. Afslørende med det videokamera - mit fumleri med de frosne vinduesviskere blive udødeliggjort - Men Speedy nyder da pausen i sneen. Jeg havde ikke meget lyst til at skulle ud i sneen i 10 graders frost og montere snekæder - noget jeg ikke har prøvet før. Og selv med snekæder ved jeg ikke hvor fornuftigt det er at bestige bjergpasset i en autocamper. Altså valgte vi tunnelen, kørte syd om Andorra til La Seu d'Urgell i Spanien, hvor vi drejede nordpå ind i Andorra. Billig Diesel - 1,2 Euro pr. liter - en tur i stærk trafik og vejarbejde ind til hovedstaden - Andorra La Vella - og så tilbage til River Indkøbscenteret som har en camperparkering med vand og tømning - og et meget upålideligt internet. N 42.45326  E 1.48618 - Gratis I løbet af aftenen kom der flere autocampere til - slutteligt var vi ti campere på pladsen.

1. december

Minus 6 grader her til morgen, blå himmel. Internetforbindelse virkede bedre her til morgen, så denne hjemmeside blev opdateret og nyhedsbrev sendt. En tur i shoppingcenteret blev det også til inden afgang. Vi skulle da også lige stoppes i tolden på vej ud ad Andorra - men ingen problemer, jeg fik lov at udføre både Speedy og Erling Ruten ad C13 og C28 bragte os op i højderne i to omgange - først 1720 meter og sidst på eftermiddagen endnu engang opad, denne gang til 2072 meters højde og masser af sne - dog med fine veje. Temperaturer ned til minus 8 grader og op til plus 7 grader. Efter den megen hvide sne blev det SORT I Bossost fandt vi en parkeringsplads, hvor politiet var ved at undersøge en bil - vi spurgte betjentene om parkering for natten - det var fint nok her. N 42.78091  E0.69078 - gratis, ingen faciliteter.

2. december

8 graders frost til morgen - videre vestpå - ved et uheld (eller tilfælde) kom vi til at køre ind på betalingsmotorvejen - vi holder os jo almindeligvis fra motorvejene) - men vi besluttede at sneglatte bjergveje havde vi fået nok af i denne omgang - og vejrudsigten sagde nedbør - så vi blev på motorvejen og satte en ACSI-campingplads som mål. Regnen kom da også om eftermiddagen - det havde nok været sne i bjergene. Campingplads Larrouleta *** N 43° 22' 12.9" W 1° 41' 10.3"   Trådløst internet - man køber tids-kort. Vi købte en 20 timers kort til 15 €     Ejeren er en vaskeægte, stolt Basker. Den foreste del af pladsen er ikke så smuk som den bagerste del, dér ligge de bedste pladser lige ved søen. Det er en fredfyldt campingplads, hvor man kan svømme, sole sig (???) eller fiske. Der er også et indendørs svømmebad! Basker-camping-fatter er en rigtig hyggelig fyr, vi kunne holde hvor vi ville - men han bad så mindeligt om at vi ikke holdt på græsset! Det er der nu også gode grunde til ikke at gøre i dette regnvejr. Vi havde plus 10 grader ved ankomsten til pladsen.

3. december

Regn hele natten og fortsætter tilsyneladende hele dagen. Så god mulighed for afslapning, læsning, lidt tøjvask osv. Helt fint vejr i eftermiddag - over for campingpladsen ligger der et værksted, som også reparerer autocampere - jeg har fået tid til i morgen kl. 14.00 for at de skal se på vores fordør, som det ikke lykkedes mig at justere, så den nemt kan åbnes indefra.

4. december

Regnbyger nat og dag - mekanikeren kunne ikke umiddelbart lave dørlåsen og bad os komme igen i morgen kl. 11,00, så havde han bedre tid. Inden vi rejste hjemmefra købte vi hver en Sony e-book reader - dem har vi stor glæde af nu - dels har vi hentet en stribe gratis bøger på nettet (flest på engelsk) og dels har vi oprettet os på biblioteket, så vi kan låne bøger over nettet uanset hvor vi er - smart - slipper for at slæbe en stribe bøger med - der er plads til omkring 1000 bøger i e-bog-læseren - så vi klarer os nok.

5. december

Regn og torden - efter at vi har været hos mekanikeren har vi tænkt os at køre lidt videre mod vest - håber Golfstrømmen stadig kan levere lidt varme. Tjekke ud fra campingpladsen lede forgæves efter autogas - den ene adresse var ophørt med gas og hos den anden var standeren i uorden - indkøb hos LIDL og så hen til mekanikeren. Mens mekanikeren rodede med døren, ville jeg lige ordne et par ting på computeren - oh, skræk og rædsel!!! Den var fuldstændig død - et par forgæves forsøg på at den selv skulle finde og rette fejlene lykkedes ikke, så jeg lod den klogeligt være i fred til vi når frem til et fredfyldt sted i eftermiddag. Efter 45 minutter var dørlåsen igen i orden og vi betalt 30 € for det. Erwin var lidt misundelig på denne camper! Vi havde et par LPG-adresser mere, som lige skulle afprøves - den ene viste sig at være et nyt hospital og den anden lå langt ud ad en markvej!! Så vi opgav umiddelbar og drog vestpå. En lille frokostpause - regn, blæst, ind i mellem hagl - jo tak, et herligt vejr. Vi nåede frem til Zumaia i Spanien og med lidt besvær fandt vi camperpladsen ved floden i et indrustrikvarter. Den så lidt ubenyttet ud - men inden aften var vi 5 campere - her er vand og tømning. N 43.29304  W2.24746 - gratis Så blev det computertid igen - efter utallige forsøg på at genoprette systemet - tilsyneladende ikke en hardware fejl - måtte jeg bide i det sure æble og begynde en nyindtallation. Inden sovetid startede systemet op, men afprøvning og videre indtallationer må vente til i morgen.

6. december

Stadig regnbyger. Computeren kører, men det ser ud til at nogle data er gået tabt - email og kontaktpersonener - dermed også nyhedslisten til denne hjemmeside. Det klarede op og blev til en rigtig fin dag - vi er fortsat vestpå - kommet gennem Bilbao - været ved kysten et par gange - ladet et par piger få lov til at tisse på vores toilet - fjernet en pind, som Speedy havde fået til at sidde fast på tværs i ganen, han var rimelig desperat - ellers ledt efter LPG - fandt et sted, men nej, det var en ny tankstationen og LPG standeren var endnu ikke i gang. Vi fik dog en adresse, som vi skal besøge i morgen. Vi holder til aften på en camperparkering ved motorvejen - i øvrigt rigeligt besøgt af mænd, der søger mænd. N 43.40360  W 3.62919 - Al Monte, N-634 - tømning, toiletter og vand - gratis.

7. december

Stadig mænd på "mandejagt" her til morgen. Vort første LPG-mål gave pote - vi fyldt tanken med gas, så nu kan vi tage det stille og roligt igen og være trygge ved at have varme om natten. Vi søgte ud til kysten - mange steder er der vandrette bomme i ca 2 meters højde ved indkørslerne til parkeringspladserne - det var der også ved en hyggelig lille lagune, så vi måtte vende om og søge videre - endelig nåede vi da også ud på de små blinde veje - som vi plejer - hvor vi må vende om igen og blot smile og hilse på de forundrede lokale beboere. I Comillas kunne vi komme ind på parkeringspladsen ved havn og strand - her har vi slået os ned til frokost - og måske bliver vi også for natten. Flere campere er kommet til og vi har forhørt os om at der er ok at holde her for natten. Ved siden af os holder en nordmand fra Larvik - hans rute er nogenlunde som vores - følge kysten ned gennem Portugal. N 43.38937  W 4.28859 - gratis, ingen faciliteter.

8. december

Vi var 8 campere på parkeringspladsen - rigtig fint sted - dog ikke en officiel camperplads. Speedy nød en tur på stranden inden vi tog ad sted - lidt senere end vi plejer. Den videre tur - så vidt muligt langs kysten - var rigtig flot. Midt på eftermiddag fandt vi en parkeringsplads for enden af en blind vej og lige ud til Atlanderhavets vilde våger. Fantastisk, så her bliver vi. N 43.47434  W 5.17650 - i nærheden af Caravia - oplyst om natten, vand, sikkert ikke tilladt om sommeren.

9. december

Turen videre har været smuk og spændende - selvfølgelig skulle nogle håbløse blinde veje også prøves, ellers har jeg det ikke godt. Disse gamle huse/bygninger på stenpæle er der rigtigt mange af i denne del af landet - vi ved ikke rigtigt om de oprindeligt har været benyttet til bolig eller forråd. Men én blind vej førte os til en rigt smuk lille bugt, hvor vi blev nogle timer. Natlogi blev på en parkeringsplads ved en park med en fantastik udsigt over Gijon og bugten. N 43.54754  W5.63643
Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Våd ankomst
Lidt af dagens tur
Your caption here
Langs kysten Blind vej og æsel
Ankomst
Op gennem en by! Laaaang tur til stranden! Kirke i by