Østersøen rundt

Startside

15. juli

Er kig rundt på kraftværket og dæmningen (se forgående side) - og så ad sted. Lige ved grænsen til Litauen - efter endnu en del kilometer på grusveje - gjorde vi holdt ved en kirke, som faktisk var et besøg værd - se billederne. Speedy gjorde lykke hos en busfuld lettiske turister, som morede sig over at han kunne spilde bold, og at han kom og lagde den for deres fødder. På den anden side af grænsen så vi endnu et herresæde med tilhørende kirke. Her til aften har vi fået lidt regn - vi holder ved en kirkegård ved Pakruojo Seniunija N55°58'40" E023°49'06" Erling oppede sig og lavede pandekager til aften - mums!

16. juli

Træt, træt, træt - så indhentede trætheden mig - vi kørte 10 km og holdt en sovepause, kørte så de sidste 15 km til Kryziu Kalnas (korshøjen) og fandt en lille campingplads, hvor vi slog os ned. Vi besluttede at vente til næste dag med at besøge korshøjen. N56°00'33" E023°24'32" - ca. 10 km fra Siauliai Jeg har slappet af og sovet en del af dagen - regn en del af eftermiddagen og aften.   En lidt mere særegen autocamper fra Tyskland.

17. juli

Sol til morgen - og jeg føler mig lidt mere kvik ☺ Første stop blev som planlagt korshøjen kun få hundrede meter fra vores campingplads. Et besynderligt sted - mere end 200.000 kors er placeret på og omkring en høj på en mark. Der er vist ingen der ved hvordan det er begyndt - myndighederne fjernede dem på et tidspunkt - men der kom blot nye kors til - nu er det et valfartssted for troende, som bekræfter deres tro ved at sætte et kors. Stedet blev besøgt af den tidligere pave. Herefter fortsatte vi turen til Kaunas - kun afbrudt af indkøb, diesel og et middagshvil ved endnu et herresæde. I Kaunas har vi slået os ned på Kaunas City Camp N54°56'03" E23°55'05" - alle faciliteter, også internet. Nu har vi efterhånden set så mange storke, at vi ikke engang udpeger dem for hinanden. Utroligt så mange.

18. juli

Ad A5 krydsede vi grænsen til Polen - A5 er et rent lastbilsmareridt - lastbilerne vil bare frem - holder man ikke samme hastighed som de gør, så foretager de overhalinger, som til tider er ret vilde. Vi forlod derfor A5 og fulgte den russiske grænse videre vestpå - et overraskende smukt, kuperet landskab og mange gamle kirker. Vi havde lidt svært ved at finde et tilfredsstillende sted for natten - men stederne er der jo - og det  var der pludselig også her, i udkanten af en lille landsby fandt vi et stort cementeret område, som vi indtog med storm. N54°19'18" E20°43'40"

19. juli

Vi blev lige forstyrret i nat af en bil - formodentlig politiet - som lige skulle se, hvad vi var for nogen. Men ellers roligt. Videre ad mindre veje ind til vi nærmede os Gdansk, her blev det trafikeret landevej - selve Gdansk var virkelig trafikmæssigt tung at komme igennem. Vi besøgte vores tandlæge, som hurtigt rettede lidt på en fyldning, som var lidt for høj. (Vi fik lavet tænder her for ca. fire måneder siden - se tidligere tur.) Herefter fortsatte vi køkørslen til vi nåede Mercedes- værkstedet, hvor jeg fik tid til service på torsdag. Vi besluttede at søge ind på en campingplads og slappe af til på torsdag. Den første vi besøgte var så tæt pakket, at det var håbløst at finde plads i virvaret - brandmyndighederne havde aldrig godkendt disse forhold i DK. - Campingplads Przy Plazy (NR 67). På Campingplads Kamienny Potok (19) slog vi os så ned - også mange mennesker, men ikke så tæt pakket som den anden. Campingplads Kamienny Potok (19) ** N 54° 27' 37,6" E 18° 33' 18,1"

20. juli

Herlig afslapning i øsende regn hele formiddagen - eftermiddagen blev fin, så vores videre afslapning kunne foregå udendørs.

21. juli

Regn hele natten, varmt og trykkende op ad dagen. Vi gjorde os klar med vand og tømning af affaldsvand og toilet, forlod pladsen og kørte til nærmeste LIDL, hvor vi spenderede nogle Zloty på indkøb. En god pause i en skov, inden vi gjorde vores entre hos Mercedes kl. 13.00. Gratis kaffe, vand og internet gjorde ventetiden rimelig. Tre timer sendere, fik vi Erwin tilbage skinnende ren og serviceret - et ophæng til, hvad jeg formoder er krængningsstabilisatoren bag i vognen, var skiftet, ligeså olie, filtre og bremsevæske. Vask af bilen kostede gratis. I danske kroner kom vi af med ca. 2500,00 - jeg vil gætte på, at det ville nærme sig det dobbelte i Danmark - vi kan varmt anbefale Polen, både for tænder og bil. Godt tilfredse kørte vi vest på og fandt en plads for natten i en skovkirkegård med åben kirke. N54°40'28" E18°10'34" Wejherowo (Gmina)

22. juli

Vi fortsatte til Koszalin som sædvanligt ad mindre veje. I Koszalin besøgte vi JYSK og fik købt os et par nye klapstole - vore medbragte stole var brudt sammen under vores kolossale vægt - ja, det er selvfølgelig Erling jeg tænker på ☺ Vi er endt på en stille blind vej, den får lov til at huse os for natten. N54°04'28" E15°12'38" - Trzebiatow

23. juli

Regn hele dagen. Vi kiggede på en noget regnvåd Swineujscie, tog den gratis færge til den anden bred - jeg tror det hedder Stettiner Häff - og fandt en camperplads i Anklam. Parkeringsautomaten virkede ikke, men slugte vores 2 Euro - normalpris 5 Euro, så vi sparede da 3 Euro. N53°51'21" E13°40'40" - Entensteig Endelig tørvejr her til aften - talte med et svensk par, som har kørt nogenlunde samme rute som os.

24. juli

Trods det kedelige vejr har vi fortsat turen ad de sædvanlige mindre veje - holdt en lang frokostpause - og er nået til en P-plads uden for Roggenstorf, hvor vi bliver for natten. N53°53'09 E11°03'03" Regn og blæst kun 13 til 14 grader - efterårsvejr. Vi har kun omkring 100 km til Puttgarden, så vi er spændte på at komme hjem og se vores stue efter at brændeovn og skorsten er fjernet - vi har jo også fået en kæmpe brandtomt til genbo - så der bliver lidt nyt at se på. --------- Vi kom hjem den 25. juli, efter at have kørt de sidste 100 km til færgen - først var vi dog rundt for at handle lidt ind - ved færgen var der to timers ventetid - så vi lavede os en kop kaffe og hyggede os imens. Hjemme kl. 19.00 - spændte på stuen -- glædeligt overrasket, rigtigt flot arbejde. Men uden for stod de uønskede planter højt. Nu har vi nogle dages slid med at få malet paneler og entre, samt få alle ting gjort rent og sat på plads. Vi har kørt 7276 km -