Turen til Kreta

Startside Startside

30. oktober

Man bor ved siden af kirken, det er søndag - tid for gudstjeneste. Erling ville ikke med - from nok som han er - så jeg gjorde mit indtog. Selvfølgelig satte jeg mig i venstre side af kirken - da jeg havde siddet lidt gik det op for mig, at det var kvindeafdelingen - mændene sidder i højre side - nå ja, jeg bliver af og til kaldt mor - men alligevel. Jeg sneg mig over i højre side. Det er en ganske flot oplevelse, som jeg selvfølgelig ikke forstod et kuk af, men nød det alligevel. Siden drog vi til Meteora, hvor vi slog os ned på Pension Arsenis, som også giver plads til camperovernatning. Gratis, men underforstået at man spiser til aften i restauranten. Vand og strøm forefindes. N39°42'31" E21°39'17" - Kalambaka www.arsenis- meteora.gr Vi har udsigt til Agios Stefanos klosteret. Slappet af i solen og nydt udsigt. Bonden forærede os to granatæbler - første gang for Erling. Kylling, salat, pomfritter og ½ liter lokal rødvin - 25 Euro

31. oktober

Vi tog turen rundt og kiggede på klipperne og klostrene - de er stort set alle for svært tilgængelige for os - men i morgen vil vi forsøge med Agios Stefanos, som ikke er så vanskelig (der var lukket i dag). Billederne taler vist for sig selv. Vejret er fantastisk, modsvarende sidste år, hvor det var meget tåget. Vi bliver endnu et nat på Arsenis. Kilk for slide show fra Meteora

1. november

Første stop, efter at have tanket vand, er Agios Stefanos - desværre måtte man ikke fotografere indendørs i kirke og museum. Videre vest på fra Meteora op i næsten 1400 meters højde i Pindos bjergene - igen en fantastisk naturoplevelse i strålende sol. Vi forlod landevejen og begav os ned i en lille landsby i 1100 meters højde. Her fandt vi en plads for natten, N39°32'11" E21°24'12" Efter mørkets frembrud var vi pludselig centrum i en kæmpe fåreflok. Fårehyrden skulle ind på den lille restaurant og spise sin aftensmad, alt imens hundene passede fårene. Vi drak et par god-nat-øl i restauranten og sikrede os at det var ok at holde for natten.

2. november

Frostgrader i nat, men herlig sol til morgen. Stadig utrolig flot natur - farverne, lyset - og så er vi fremme ved en stor sø - Limni Plastira - det er en opdæmmet sø - nye fantastiske farver. Vi ankommer ved totiden og beslutter at blive natten over. N39°17'21 E21°44'22" - 842 meters højde. Undervejs så jeg en kuldsejlet græsk landskildpadde - jeg stoppede selvfølgelig og vandrede tilbage for at redde den - men den var endt som en tom skal, som jeg tog med mig.

3. november

Hele dagen har vi kørt i højder svingende mellem 200 og 1400 meter - gode veje, men nogle steder meget smalle - andre steder mangler halvdelen af vejbanen. Fantastik naturoplevelse (det er vist snart en gentagelse, men hvad nyt kan jeg dog skrive?). For enden af søen - Limni Plastira - kørte vi over dæmningen og til vores overraskelse genkendte vi den fra sidste år, hvor vi havde kørt gennem området i modsat retning på en strækning af 10 til 15 kilometer. Vi har fundet en plads med gevaldig udsigt - her bliver vi for natten. N38°54'49" E21°46'24" - Karpenisi - 1138 meters højde.

4. november

Fandt ud af her til morgen at vores overnatningsplads, fungerede som pauseplads sidste år - så igen har vi nogle kilometer ad samme rute. Fortsat fantastisk vejr og fantastisk natur. Frokostpause og vandpåfyldning ved søen Techniti Limni Kremaston. Videre til søen Trikhonis hvor vi fandt os en lille plads ved vandkanten. N38°36'11" E21°31'53" - Platanias

5. november

Igen ad små vejen - gennem landsbyer, hvor der ikke er mange centimeter mellem Erwin og husmurene. Et stop for at købe brød. Ved stranden i Nafpaktos holdt vi frokostpause, fik tømt toiletkassen på det offentlige WC og handlet lidt ind i LIDL. Kysten er virkelig smuk og vejret er stadig med os 17 grader og fuld sol. N38°20'31" E22°12'09" - Tolofonas

6. november

Puh ha - i nat fik vi os en rigtig grim forskrækkelse - ved halv tretiden lød der nogle gevaldige knald (lød som skud eller fyrværkeri) lige uden for. Vi vågnede selvfølgelig med et spjæt og åbnede gardinet på klem. Uden for holdt en pickup med to personer i førerhuset og to på ladet. De råbte og hujede og kørte frem og tilbage bag os. Det mest skræmmende var nok at de to på ladet havde huer trukket ned over ansigtet - kun huller til øjnene. Det hele varede måske fem minutter, så kørte de - vi valgte ikke at reagere på dem, i håb om at det så ikke ville være så spændende for dem. Men selvsagt varede det noget før vi faldt til ro og sov til den lyse, smukke morgen med sol og blåt vand. Det viser sig, at de har slået et par små buler bag på Erwin - det er han rigtig ked af. Så måske har det ikke været skud eller fyrværkeri, men deres hamren på bilen - det lyder jo voldsomt inde i vognen. Vi lægger det bag og kører videre - en lille pause ved stranden, og så op til Delfi. Bagefter en pause med udsigt. I Agios Georgios fandt vi en plads ved kirken. N38°23'29" E22°55'42"
Filmklip fra gudstjenesten
Oraklet i Delfi var Apollons orakel i Delfi i antikkens Grækenland. Oraklet blev betragtet som verdens centrum. Oraklets præstinde, som blev kaldt Pythia, profeterede siddende på en trebenet taburet. Pythias navn kommer af det græske verbum píthin (= at rådne), der henviser til stanken, da slangen Python gik i forrådnelse, efter at guden Apollon havde slået den ihjel.