Turen til Kreta

Startside Startside

25. september

Så blev mor 99 år - kage og kaffe, Bent og Anne - et lille hyggeligt selskab. Samtidigt blev det så et STORT på gensyn, vi ses om 4 til 5 måneder. Mor er meget indstillet på, at vi skal tage ad sted, selv om hun synes, at vi godt kan besøge hende hver morgen, som vi plejer. Trods medbragt kamera til mors fødselsdag fik vi ikke taget nogen billeder - ren forglemmelse - men denne ungersvend flagede dog, så det takker vi for. Siden sidst er Erwin blevet PAVA behandlet i Nykøbing F og vi har givet ham en en grundig NANO-behandling, så han er rigtig glad og glæder sig til nye spændende veje. Vi satte kursen mod Hamburg, hvor vi vil se Modelleisembahn Wunderland, som er verdens største modeljernbaneanlæg. Vi ankom ved 20.30 tiden efter en del køkørsel på motorvejen. Vi overnatter på P-pladsen foran indgangen (her er en camper mere).   N53°32'38" E9°59'21"

26. september

Det ser ud til at blive endnu et fin dag - Modelbanen åbner klokken 8.30. Nogle timer senere er vi ganske overvældede af indtrykkene fra udstillingen - et ubeskriveligt stort og detaljeret anlæg. Alt er perfekt ned til mindste detalje. Jeg tror det ville tage hele dagen, hvis vi virkeligt skulle finde og se alle detaljer. www.miniatur-wunderland.com/ Verdens største modeljernbane - en oplevelse for hele familien. Vi nåede op på 23 graders varme i dag - herligt.  Vi er altid spændt på hvad vi har glemt hjemme - denne gang er det småkager og barbermaskine. Vi må på jagt efter en barbermaskine i morgen. Ved et tilfælde er vi havnet på en camperplads, som vi har været på for et par år siden, den ligger lige ned til floden. Sidst var det gratis, nu koster det 5 Euro. N53°16'40" E11°33'35" - Canalstrasse, 19300 Grabow.

27. september

Ingen sol i dag, men ellers mildt og tørt vejr. Vi er fortsat i sydøstlig retning - mod Dresden - i en mindre by lykkedes det os at finde en barbermaskine til Erling - selvfølgelig mere end dobbelt så dyr, som den han glemte hjemme --- gad vide om han glemte den med vilje! Nu holder vi så uden for Bad Liebenwerda, bag en benzinstation, og har indtaget et let måltid skyllet ned med et glas rødvin. N51°30'45" E13°25'56"

28. september

Tæt tåge lagde en dæmper på udsigten - gevaldige omkørsler lagde over 30 kilometer til strækningen til Prag. Vi har virkelig været uheldige med omkørsler, både i dag og i går. Op ad dagen fik vi fint vejr igen, op til 20 grader. Via Moldava højderne gjorde vi vort indtog i Tjekkiet - meget smuk tur - Eftermiddagskaffen ved Bilka - og ved 18,30 tiden nåede vi Camping Checque pladsen. (Vi skal have brugt de sidste checques inden vi lader medlemskabet løbe ud). Campingplads Praha Klánovice - N 50° 5' 54,9" E 14° 41' 6"

29. september

Herlig morgen med solskin og forventet  varme. Lidt tøjvask og ellers afslapning på pladsen. Et dansk par slog sig ned og vi fik en snak med dem - de har været en tur i Rusland, hvorfra de sejlede til Tyrkiet. De var nu på vej hjem.

30. september

Herligt vejr - vi har nyt en stille og rolig tur ad små veje gennem smukt landskab og hyggelige byer. Frokost på en mark ved en sø. Til aften holder vi bag Basilikaen i Trebic - N49°13'01" E15°52'14" Efter en anstrengende travetur til kirken, slæbte vi os ind på restauranten i det gamle bryggeri - Bernard øl - det gjorde os mætte og tilfredse og slog ikke bunden ud af økonomien - 2 x kylling med spinat og lokal ost, stegte kartofler og to fadøl: 398 lokale penge - vistnok omkring 130,00 D.kr. 1. oktober 6 graders varme til morgen (steg til 27 i løbet af dagen). Fra kl. 21 til ud på de små timer blev vi underholdt af høj musik på restauranten. Det viste sig at der ligger et dyreinternat 100 meter fra os, her havde man et arrangement, hvor en masse mennesker kom og luftede hundene. Jeg var selvfølgelig inde og hilse på - men tog dog ikke nogen hunde med mig. Morgenmad i Tjekkiet, frokost i Østrig og eftermiddagskaffe i Slovakiet - natten tilbringer vi på en dæmning tæt på grænsen til Ungarn. N47°47'02" E17°41'47" - Klucovec, Slovakiet - Fin internetforbindelse fra slusehuset.

2. oktober

Fuld sol fra morgenstunden - 12 grader. Vi havde sat en campingplads ved Balaton søen som mål, men på et tidspunkt opdagede jeg, at den holdt vinterlukket fra og med i går. Så vi ændrede ruten til Vulkan Resort   N 47°12'51" E 7°6'5" Vi ankom midt på eftermiddagen, fandt en rolig plads bag på pladsen - 3 campister foruden os - Speedy fik en ny legekammerat og vi nød en øl i solen. Gratis wifi og fine faciliteter - Camping Cheque

3. oktober

Vi har været på et par turen på vore TravelScoot'ere - en lille landsby uden handlende og ellers majs- og solsikkemarker.   Det er jo også herligt bare at slappe af.

4. oktober

Via Balatonsøen, hvor vi holdt frokostpause, er vi nu kørt ind i Kroatien og har slået os ned på Ribarska Koliba hvor vi spurgte om vi måtte overnatte på parkeringspladsen, når vi spise vores mad hos dem - det var ok. Vi fik fyldt kalkun med kartofler og salat, samt to øl. Glimrende - 128,00 Kn - ca 130 D.kr. - for det hele. Det var hvad vi skulle have betalt på en campingplads for at overnatte. N45°39'22" E17°08'23" - Koncanica Speedy plagede for en gyngetur, så det måtte han jo prøve.

5. oktober

Bosnien Hercegovina nåede vi lige før frokost - formaliteterne gik, som de skulle. Lige inden grænsen så vi Googles bil køre rundt og fotografere for Google Earth - måske kom vi med! Ca. her var vi N45°15'37" E17°11'57" (2014 - opdagede at vi er med på Google Maps) Den første strækning herefter var ikke så spændende, masser af nybyggeri, industri og trafik. En tid kørte vi efter en tungt læsset lastbil, da der pludselig lød en kraftig eksplosion, så hjertet hoppede op mellem ørene på os - lastbilens dæk eksploderede - heldigvis skete der ingen anden skade. Havde det sket i et højresving ville han være skredet ud og det kunne være gået rigtigt galt. Vi blev lidt trætte af denne vej og drejede til højre - et skilte sagde noget om et kloster 27 kilometer nede af vejen. GPS'en og Erlings Autoroute stod af - ingen kort materiale uden for hovedvejene - nå men vi fortsatte og benyttede kompas som rettesnor. Broerne føltes ikke for sikre! Men vi overlevede! Klosteret fandt vi aldrig - men vi oplevede masser af skøn natur, men også de sørgelige tegn på krigshandlinger i form af ødelagte og forladte huse - eller bare huse med skudsår! Vi har intet set til campingpladser - efter en del søgen slog vi os ned for natten ved siden af et lille plejehjem. Vi ved ikke hvor vi er, men her er koordinaterne: N44°30'49" E17°52'57"

6. oktober

Efter en god nats hvile forsatte vi ad den fine asfaltvej - men ak og ve - pludselig var vi på grusvej - og det blev værre - endnu engang (sidst var det i Grækenland) havnede vi på små smalle bjergveje og endte i 1026 meters høje - frokostpause, inden nedstigning. Trafikken var enorm, tre biler i løbet af fem timer! N44°23'05" E17°47'36" Vi kom forbi nogle forladte og ødelagte huse, samt advarsler om landminer. Mens vi havde gjort os klart, at vi skulle tilbringe natten i bjergene, var der pludselig asfaltvej, omrejsende tivoli og en masse børn. Tilsyneladende var det børn på efterårslejr. Herfra gik det ad fine veje. Vi forlod dog igen hovedlandevejen og dermed uden for GPS'ens kortdækning, kompasset ledte os på vej. Vi forhørte os på et hotel - 10 Euro for at holde på P-pladsen ud til vejen, så vi kørte videre. Ved en cafe spurgte jeg om vi måtte holde for natten - ingen problemer i det. Det viste sig at være en spillecafe - vi drak et par øl og gav kaffe til nogle ungersvende som vi fik lidt kontakt med - dog ikke stor sproglig forståelse. N44°00'52" E18°01'52" - E-661 Der var en stadig strøm at folk, som skulle ind og spille og håbe på en gevinst. Vi betalte med Euro og fik returpenge i den lokale valuta.
filmklip af modelbanen
Ovenstående billede er et slideshow - kan styres ved at klikke på pilene i siden