2010/ 11 Grækenland

Startside Startside

2. december, torsdag

Rørende afsked - første stop - Acrocorintht på toppen af bjerget - fantastisk panorama udsigt. Videre til Epidavros, hvor tog TravelScoot'erne rundt i det arkæologiske område - vi fik gratis adgang - handicapvenligt! Til aften nåede vi så den anden side af halvøen - en rigtigt smuk køretur. Salandi strand  N37°26'52" E23°07'28" Flot panoramaudsigt over vandet og bjerge - strålende solnedgang. Lige bag os ligger et kæmpe hotel - men øde, forladt og udsat for hærværk. Vi har i dag haft temperaturer på 24 grader.

3. december, fredag

Vi har fortsat stille og roligt langs kysten - holdt pauser, gjort indkøb - set lidt af Naftali. Lidt syd for Naftali (Paralio Astros) fandt vi en rolig plads for natten - ikke nogen drømmeplads - kun for gode nattedrømme ! N37°25'26" E22°45'57" - Faktisk ikke så ringe, hvis man trækker længere ud mod vandet.

4. december, lørdag

Kursen blev sat til Agios Pedros lidt inde i landet - altså op i bjergene igen - fine, men ofte smalle veje. Vi gjorde pause i byen, så kirken, drak Cola på fortovscafe (slap for at betale, da de ikke kunne veksle en 50€ seddel). Smagte lokal chokolade i en af butikkerne. Videre sydpå mod Sparti - op i over 1000 meters højde - som sædvanligt en rigtig smuk natur. Vi lagde ud med klar himmel i formiddags, endte med uvejrsagtig regn i eftermiddag. Alvorlig ulykke undervejs - traktor og personbil! Vi nåede til Sparti, hvor vi fortsatte op til Slottet og ruinerne i Mistra. Vi nøjes med at se udefra, da der er mange trapper og dårlige stier (i øvrigt lukkes porten kl. 15.00). Vi ville herefter finde et sted at holde for natten - men alle steder var der forbudskilte mod at overnatte i autocamper og campering. Vi endte derfor på en campingplads.

5. december, søndag

Vi ankom til Githio i løbet af formiddagen - fint vejr, omend noget køligere. På havnen talte vi med et tysk par, som havde overnattet her - så vi besluttede at blive. Rigtig fin plads på kajen, hvor vi kan følge med i livet i havnen. Var på cafe et par gange - cola og kaffe (henholdsvis) - med udsigt blæksprutter, hængt til tørre uden for cafeen. N36°45'29 E022°34'10"

6. december, mandag

Igen nogle fantastiske naturoplevelser her på den sydligste del af Peloponnese. Det kulminerede i et besøg i drypstensgrotterne ved Mane (Diros), hvor vi sejlede rundt på det stille vand i de langstrakte, til tider lave, hulegange. Vi blev sat af båden og skulle gå tilbage ad andre (tørre) gange - det blev en hård omgang for Erling - og til dels også for mig. Jeg havde misforstået manden ved billetlugen, han sagde at vi "kunne køre tilbage" - havde han blot sagt sejle, havde jeg forstået hvad han mente - vi var godt trætte til aften. Billederne taler vist for sig selv. Omkring 15 km ad kysten mod nord fandt vi en lille camperplads - et stykke mark ved vandet skiltet med "Free Camper Parking" - så det var jo fint. N36°41'45"   E022°22'40" - Karavostasi

7. december, tirsdag

Vi satte kursen mod Vodafone forretningen i Kalamata - et pænt stykke fra forretningen lykkedes det at finde en tom p-plads. Erling blev tilbage med Speedy - som også lige skulle luftes - frokosten kunne han så også lige klare, inden jeg var tilbage. Nå så enkelt blev det nu ikke - 1. Vodafone butik havde udsolgt i 10-dages internet adgang - 2. butik ligeså - men i 3. butik lykkedes det, men da var jeg også endt i den anden ende af byen. På tilbagevejen ville jeg lige købe et batteri til min mobiltelefon - det gav også bøvl - det, hun solgte mig, var en anelse for tykt, så låget ikke kunne lukkes - så måtte hun ud i byen og finde et andet til mig - fint. Så var det lige fiskeolie på apoteket - et glas tilbage - købt - næste apotek - udsolgt - men damen snuppede telefonen og de næste ti minutter ringede hun rundt - til sidst med en telefon for hvert øre - jeg prøvede at stoppe hende - men nej - jeg ringer jo for dig, sagde hun med et stort smil, alt imens de andre kunder var ved at blive utålmodige, og jeg tænkte på Erling, som nok var ved at blive nervøs, over at jeg havde været væk i over en time. Begejstret sagde hun, at der kom et glas fiskeolie til mig om 10 minutter - 10 minutter tænkte jeg er nok nærmere 30 minutter - og jeg forestillede mig Erling midt i et nervøst hjerteanfald. Jeg gik ud af butikken og hastede hjem til Erling - ringede dog lige til ham, for at berolige ham. Dødtræt, frokost og sove til middag, mens bilerne tøffede forbi i de smalle gader. Hen på eftermiddagen styrede vi så mod nærmeste camperplads, som vi har i vore fortegnelser og på GPS'en. Men så var der lige en kinesisk tøjbutik, som vi skulle handle lidt i - et par sko, hjemmedragt, 3 par underbukser, 2 par lange bukser = 57,00€. Skulle også lige besøge et par dyreforretninger i nærheden - vores kastearm til tennisbold, er knækket. Sådan en havde de da godt nok aldrig set før. Vi kom til camper-parkeringen - her holdt en hollænder i forvejen - fint nok. N37°00'53" E021°59'52" - Agios Konstantinos

8. december, onsdag

Et stop i tøjforretningen - Erling ville også have et par bukser. Omkring 20 kilometer længere langs kysten gjorde vi holdt i byen Petalidi, hvor der er flere gode p-muligheder ved havnen. N36°57'29" E021°56'03" Lidt indkøb og afslapning i solen - det kan vi lige klare.

9. december, torsdag

I aftes dukkede pludselig 6 varevogne op og parkerede lige ved siden af os. Masser af mennesker, også børn, ret støjende - men ved 23-tiden var der ro. Tidligt oppe og alle var væk lidt over 9.00. Vi troede først at det var sigøjnere - men det var de vist ikke alligevel. Græske nummerplader. Vi blev på pladsen - fik vasket taget på Erwin og overfladebehandlet solcellerne - ellers afslapning. Selv om vi har fint vejr, kniber det for de tre solcellepaneler at lade tilstrækkeligt op i løbet af dagen - solen står jo lavt, så der lades langt fra på fuld kraft - ladningen begynder så småt omkring kl. 8.30 og slutter omkring kl. 16.00. Vi overvejer derfor en brændselscelle løsning, som supplement til solcellerne.

10. december, fredag

Ned langs kysten - et besøg i Koroni, som blev en oplevelse i smalle gader - trafik i begge retninger - gaden lige akkurat bred nok til at Erwin kan passere - spændende oplevelse, som alle tager med godt humør - Erling undtaget! Lige uden for byen blev vi standset af en taxa - han ville da lige hilse på os og fortælle at Lars HUG havde spillet musik i Koroni. Flink mand. Videre langs kysten, pauser hist og her i små fiskerbyer. I Pilos slog vi os ned på havnen: N36°54'56" E021°41'46"  Rigtigt hyggeligt sted - masser af plads på området - MEN sikke en storm der var i optræk! Vi fandt at en lokal restaurant, som ville have godt af vort besøg til aftensmad - så sagt, så gjort - Lars: kylling på spyd og græsk salat - Erling: svinekotelet og pomfritter - begge: lokal vin. 28,00 € Aftentur med Speedy blev i snor, så han ikke skulle blæse væk!

11. december, lørdag

Erwin har i nat kæmpet en brav kamp for at holde alle fire hjul på fast grund - vi har klamret os til vore senge - alt sammen let overdrevet - men sikke en storm. Vandet har stået i kaskader ind over havneområdet - vi havde heldigvis fundet et sted, hvor det ikke kunne nå os - en anden camper var flyttet hen til os i løbet af natten. Her i formiddag har vi kun 4 graders varme, men solen skinner varmt og stormen er reduceret til blæst. Vi besluttede at slå os ned på nærmeste campingplads - kun 5 kilometers kørsel. Batterierne har godt af at blive ladet ordentlig op. Et engelsk par har været her en uge - virker rigtigt flinke.