2010/ 11 Grækenland
30. september, torsdag
Så kom vi endelig ad sted. SKAT var ikke for hurtig med at
sende os vores registreringsattest (godkendelse af
partikkelfilter) - først da Erling fik fat i Martin, skete der
noget, og postbuddet var hjælpsom, så vi kunne få vort brev
klokken 8.30 i postfordelingen.
Klokken 11.00 dampede vi så med færgen fra Gedser mod Rostock.
Fint vejr, men koldt - og jeg med en forkølelse - men pyt med det.
Vi satte kurs mod Stettin i Polen - campingpladsen kender vi fra vores
aller første tur med campingvogn.
Ann-Merete (vores kære genbo) havde lovet os, at det nu var slut med
problemer - dem havde vi haft inden afrejsen - men, men man skal nu
ikke høre efter alt hvad folk siger ----
GPS'en skulle lede os på vej - men ak og ve - den gik konstant i baglås
- efter utallige mere eller mindre tålmodige forsøg, opgav vi og
besluttede at købe en ny i Neubrandenburg. I Media Markt fandt jeg en
Navigon 70 Preminum, som blev indkøbt kontant - ingen kreditkort her,
tak.
Videre gik det og ved 19-tiden rullede vi ind på Camping Marina i
Stettin.
Vi var godt trætte og gik tidligt til køjs.
1. oktober, fredag
4 graders varme til morgen, natten har forløbet godt - Erwin har et
glimrende varmeanlæg, så vi har på ingen måde lidt nød.
Kursen blev sat mod Poznan
- stille og roligt, uden de
store begivenheder, nåede
vi Poznan sidst på
eftermiddagen - en times by-
trafik-kø-kørsel og vi kom
frem til campingpladsen,
som er rigtig fin - her vil vi
slappe af i to nætter.
Campingplatz Malta Nr. 155
2. oktober, lørdag
Vi har forsøgt at opdatere
vores nye gps - men det
giver nogle problemer - forbindelsen afbrydes ind i mellem, og så må
vi begynde forfra.
Ellers en rigtig fin dag - op til 12 grader i skyggen - solskin.
Pladsen ligge ved en sø, som benyttes til vandsport - en del aktivitet i
dag.
3. oktober, søndag
Det lykkedes endeligt sent i aftes at få opdateret den nye gps med de
nyeste kort.
Fin morgen med høj sol, så temperaturen er gradvist steget fra ca. 4 til
omkring 13 grader i løbet ad dagen.
Vi har kørt stille og rolligt østpå - havde egentlig sat en campingplads
som mål - men megen vejarbejde, gjorde turen for langsom. Vi har jo
ikke travlt, så vi var enige om at slå os ned et velegnet sted.
I et område med vejarbejde og lyststop kom der pludselig udrykning i
mod os på et smalt ensporet stykke - vi måtte pænt ud i arbejdssporet,
hvor vi så kunne se en politi-escorte på omkring hundrede biler
passere forbi. Hvem eller hvad, ved vi ikke.
I en lille by noget sydvest for Warszawa - Druzbice ( N51°27'47"
E19°23'34" ) - kørte vi ind på en parkeringsplads ved kirken - fint sted
for natten.
4. oktober, mandag
Rolig nat - morgentur
med Speedy - to
forretninger og en
kirkegård - den ene
forretning var lukket!
Vi fortsatte stille og roligt østpå til campingpladsen, som vi havde sat som mål i går.
Mange og lange strækninger af vejene er med meget dybe hulspor fra lastvognene -
men ellers stort set rimelige - stadig en del vejarbejde, så de er virkelig i gang med at
forbedre
vejnettet -
vejene i Ukraine
skulle efter
sigende være
slemme, så vi
har noget at se
frem til.
Frokostpausen
tog vi ved
denne gamle
trækirke.
Vi nåede pladsen hen på eftermiddagen -
ca. 80 kr. for en nat med strøm og god
internetforbindelse - udsigt til søen og
legekammerater til Speedy.
Campingplatz Suchedniów (140)
5. oktober, tirsdag
Stadig østpå - landskabet er blevet lidt
mere kuperet og interessant.
Temperaturen er kun op til 11 grader om
dagen og 2 grader om natten. Men i fuld
sol virker det ikke koldt.
Sidst på eftermiddagen fandt vi den
vistnok østligste campingplads i Polen (i
hvert fald på vores rute).
Vi blev venligt modtaget - faciliteterne er rene og så er der ikke så
meget mere at sige om det.
6. oktober, onsdag
Vi havde først besluttet at
vi ville blive på pladsen og
slapper af i dag - men her
er ærlig talt så kedeligt og
vi følte os udhvilede, at det
blev til opstart - påfyldning
af gas - og så videre mod
grænsen til Ukraine.
Grænsekontrollen blev
virkelig en oplevelse (som
man godt kan være for
uden) - alle var flinke, men
vi blev dirigeret fra den
ene kontrol til den anden -
da vi langt om længe
troede, at vi var færdige
og kunne køre gennem den sidste kontrol, blev vi sendt tilbage
igen - der manglede et stempel på et stykke papir - hvem skulle give os det?
Jeg endte inde i en stor bygning med en masse døre og ulæselige skilte -
hvilken dør skulle jeg vælge? - flere sad og ventede, de kunne ikke forstå mig,
så........?
Jeg fik standset en ung mand i uniform - kan kunne lidt engelsk og sendte mig
videre - men alle steder virkede de forundrede over hvad jeg ville - jeg vidste
heller ikke, hvad jeg ville !
Endelig var der en dame, som - sikkert for at slippe af med mig - tog mig med
ud til nogle andre i uniform, de snuppede mine papirer, men kom dog tilbage
med dem igen - nu to stempler rigere! Bare det nu ikke er for mange - han bad
jo kun om ét stempel mere !
Erling havde iagttaget flere bestikkelser mellem lastbilchaufførerne og kontrol-
betjentene. Det benyttede vi os ikke af - men den langsommelige affære blev
nok forårsaget af, at vi blev vist over i varevognsgruppen og ikke fik lov at
være i privatbilskøen.
Nu var alle glade og tilfredse og vi kom ind i Ukraine. Vi vekslede 100 Euro til
de penge, som de nu har her og ad sted gik det.
EU-medlemslandene behøver ikke længere at have visa for turistophold op til
90 dage i Ukraine.
Trætte holdt vi en frokost pause på en mark - herefter kunne vi lidt igen.
I en by standsede vi lidt på det store torv og Erling kom i "snak" med nogle
lokale mænd. Ih hvor de snakkede!
Alle virker flinke og imødekommende.
Uret er stillet en time frem, så vi måtte finde
et sted for natten.
En politipatrulje stoppede os - det var vist
mest nysgerrighed - de ønskede os vist nok
god tur!
Det blev til parkering ved en restaurant, hvor
vi fik lov at være for 20 penge og love at
spise hos dem. Vagt hele natten - så ingen
problemer der.
49°48'57"N, 024°11'37"E - på vej H02, hvis I skulle komme på disse kanter.
Her er en stor schæferhund, som Speedy hurtigt blev venner med - bag
hoteller er der en sø med en lille ø, forbundet med en spinkel bro - den kunne
dog bære mine 90 kg.
7. oktober, torsdag
Sovet som en fredfyldt sten. Vi havde
jo også nydt en glimrende
overraskelsesmiddag i aftes - vi kunne
ikke læse menukortet og ikke
kommunikere med tjeneren - det blev
en glimrende salat og derefter mørt
oksekød, tørstegte pomfritter og
ketchup, hertil et glas lokal rødvin (lidt
sødlig).
Omkring frysepunktet i nat - sol til
morgen. Op ad dagen 7 grader og sol.
I løbet af aftenen var der kommet en
bus med ortodokse jøder, dem sad vi
så og studerede, da de skulle videre
her til morgen - lange ørelokker, sort
tøj og hat.
En afstikker fra hovedlandevejen - vi
ville se en seværdighed, som vi ikke
vidste hvad var og som vi aldrig fandt -
i stedet fandt vi en kirke, hvor vi nåede
at få det sidste af messen med - det er
en smuk oplevelse, men man forstår
ikke et ord af messen.
Frokostpausen blev en bakketop med
udsigt over markerne - her besluttede
vi os for at forsøge at køre gennem
Moldova (et land vi intet kender til.) -
så GPS-damen fik nye informationer
og vi når formodentlig grænsen en
gang i morgen.
Vejene er stadig elendige - dog med
enkelte korte undtagelser, som er en
stor omend kortvarig fornøjelse.
Vi har set enkelte traktorer - meget
gamle modeller - ellers ser det ud til at
heste er muskelkræften her.
Folk er flinke og imødekommende og
indkøb er en fornøjelse ud i
fingersprogets avancerede kunst.
Roekørslen minder os om Lolland -
dog i en ældre udgave. Ellers ser vi
majs så langt øjet rækker. I flere
områder sidder der folk og sælger
svampe langs landevejen.
Vi ser tydeligt at troen har høj
prioritering her - nye eller restaurerede
kirker frem for bedre veje og boliger.
Vi fandt nogle, troede vi, forladte
bygninger med parkeringsområde. Det
viste sig dog senere at det var den
lokale taxi/bus station. Men vi holdt nu
fint.
8. oktober, fredag
Vi har haft en god nat -
til morgen er der gang
i buskørslen og folk
kigger nysgerrigt på
os.
Her er selvfølgelig også et offentlig toilet -
huller i jorden, ingen døre, ingen vand ! (se
billedet)
Det har været frostvejr i nat - is på
vandpytterne - derfor "krisemøde" -
vi beslutter at skifte retning så det
går sydpå mod Bukarest i
Rumænien. Vi skal selvfølgelig
også hilse på grev Dracula i
Transsylvanien.
Vejene har været lidt bedre - men det betyder ikke
fine veje - et enkelt stop af politiet - helt fredeligt.
Efter frokostpausen var der ikke langt til den
rumænske grænse - de sidste lokale penge brugte
vi på lidt indkøb og resten til diesel. Her har været
masser af benzinstationer, de fleste ganske nye.
GPS'en er meget dårligt opdateret i byerne, så det
bliver nogle ganske interessante ture - ofte vil den
flinke dame have os igennem folks private haver - men jeg har da også lidt at skulle
have sagt!
Så til grænseovergangen - køkørsel -
det tog 3½ time at komme igennem -
bla. fordi vi havnede i en forkert kø -
der var en EU-kø - men det gjorde man
ikke lige opmærksom på. Det kostede
også en smadret forskærm. Man havde
pludselig placeret nogle 40 cm høje
jernrør ved siden - jeg havde ingen
mulighed for at se dem, men alligevel kunne jeg ramme en - en masse gaffatape og det
holder lidt sammen på det hele. Ærgerligt.
Første benzinstation - købe vignette for en måned (16 Euro) og lov til at parkere for natten. Klokken var over
19 og det var blevet mørkt - trætte var vi da også - så varm aftensmad! - Nej et par flade madder, tak!
Måske kommer vi af sted den 26. september
Mor fylder 98 dagen før - så det må vi jo have med!
Hvor turen går hen? Tja, planen er Østeuropa (hvis
vinteren ikke kommer for hurtigt) og sydpå mod
Grækenland -
Men følg med, så får vi/I at se
Herlige offentlige
toiletter!
I første omgang
havde vi parkeret
lige ved siden af -
men ved nærmere
kontakt med
dunsten, flyttede vi
til den modsatte
side af pladsen!
Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Husk
Klik påbillederne!!