Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

22. december

Endnu en solskinsdag - så første punkt på dagsordenen: Vi bliver klippet! Dernæst udflugt ind i landet til San Mauro Castelmerde - igen en by på toppen af klippen - i 1000 meters højde. Her var koldt men solrigt og en cappuccino i cafeen gjorde godt - en ældre mand kom og gav os hånden, han kunne lidt tysk - hyggeligt og fin udsigt over pladsen med sneklædte bjerge i baggrunden. Forrygende landskab i vor videre færd i en bue nord øst og nord til vi kom ud til kysten ved Santo Stefano di Camasta. På den sidste del af turen havde vi fin udsigt til Etna med endnu mere sne end da vi var i det område. Vi nåede op i 1120 meters højde - vejene er egentlig fine, men mange steder er fundamentet skredet, så det danne hulninger i overfladen, eller ligefrem mangler på den halve kørebane!

23. december

En tur til Cefalu for at gøre lidt indkøb og en lille tur langs kysten østpå, hvor vi fandt at Santo Stefano di Camasta er berømt for sin keramik - keramik udsalgene lå side om side både langs den gennemgående vej og inde i byen - utroligt at så mange forretninger med samme type varer kan eksistere.

24. december

Varmt og solrigt - bar overkrop i solen - stille og rolig dag. Erlings julegave til mig er at han laver mad i aften - hakkebøf med løg - min gave til ham: han får lov til at have mig til bords! Man kunne måske få indtryk af, at vi ikke rigtigt går op i julen - det er ganske rigtigt. Fatter-camping kom og forærede os en hel indkøbspose fuld af appelsiner og klementiner - det var rigtigt pænt af ham - men vi havde jo også selv lige købt nogle kilo - så nu har vi vist tæt på 10 kg! Vi er 10 campister på pladsen - alle har fået denne lille julegave af ham.

25. december

Stille og rolig dag - fint vejr.

26. december

Udflugt til Polizzi Generosa, som ligger i ca 1000 meters højde og omkring 70 km fra campingpladsen. Igen en by bygget på klippetoppen - vi så flere andre byer undervej tilsvarende på klippetoppe. Området hedder Parco Regionale delle Madonie er er særdeles smukt og varieret. Vi nåede op i 1640 meters høje, her havde vi 20 cm sne og Sicilianerne kørte her op for at kælke og more sig med deres børn i sneen. 2. juledag er en delvis helligdag, så kun supermarkeder og enkelte andre butikker er åbne - de fleste har fri.

27. december

Vi kørte langs kysten østpå mod Palermo - ikke særligt interessant - en del industri, jo nærmere vi kom Palermo. Som sædvanligt havnede vi i små, stejle og smalle gader - godt Tullemor ikke var med. Vi søgte en gear-olie til automatgearet - Dexron III - den findes simpelt ikke her - vi har forhørt os mindst 10 steder. Vi har fået en der hedder Dexron IID og den skulle gå an.

28. december

Stille og rolig hjemmedag - vejret rimeligt, lidt skiftende.

29. december

Samme som i går med afslapning og hygge - Bonnich gemmer sig en del under sengen, da kanonslagene er godt i gang, så nytårsaften bliver ikke så spændende for hende. Vi svinger mellem 8 og 10 campister på pladsen - meget forskellige - et amerikansk par i en Florida- indregistreret varevognscamper, et ung par med en lille datter fra Holland i en mellemstor campingvogn, hun er gravid og venter sig til sommer. Ellers hovedsageligt tyske campere i forskellige størrelser - en har sin privatbil på en anhænger, en anden har sin privatbil i bagagerummet (bagklappen kan åbnes og bilen køres i garage) en tredje har sin motorcykel i bagagerummet - men også mere almindelige campere med et par cykler.

30, december

Jeg havde tynd mave til morgen, men havde del ellers fint - noget op af formiddagen fik jeg hovedpine og ondt i hele kroppen, jeg gik i seng og tog min temperatur - feber - den steg til 38,7 med dertilhørende svedeture og kulderystelser. Holdt sengen resten af dagen.

31. december

Her til morgen ikke meget anderledes - men lidt op af formiddagen forsvandt feberen, hovedpinen og smerterne i kroppen og nu klokken 15.00 har jeg det helt godt. Mor ringede selvfølgelig i morges, så hun også kunne blive bekymret dels for mit helbred og dels vor forsinkede hjemrejse. Men som det ser ud nu, så er det vist overstået for denne gang. Et skotsk par inviterede os til lidt nytårssamvær, men vi takkede nej af hensyn til Bonnich og også for at jeg kunne slappe af. Vi har fået et stort kødben hos slagteren, som skal forsøge at aflede Bonnich lidt i aften, når fyrværkeriet rigtigt begynder. Erling steger en bøf i aften, dertil et grønt blomkålshoved med en underlig struktur

1. januar

Jeg har det fint i dag. Bonnich blev lidt afledt af sit ben i aftes, så hun klarede sig nogenlunde under sengen, selv om de skød meget. Vi gik i seng med en film klokken otte - det var så den nytårsaften! Heldigvis er det ikke noget vi går op i. I dag har det været fantastisk vejr, sol og varmt. Vi har taget den med ro og gjort lidt forberedelser for afrejse i morgen.

2. januar

Ja så blev det farvel til Sicilien, som vi er kommet til at synes godt om - i sær nordkysten! Vi valgte at tage motorvejen, da vores erfaringer efterhånden har lært os, at den ellers fine kystvej pludselig kan blive til smalle krogede bygader, aldeles uegnede for vores kære Tullemor. Motorvejen skyder genvej gennem utallige tunneller i bjergene - rigtigt flot anlagt. Det er en betalingsmotorvej - vi betalte ca. 70,00 kroner for de godt 100 kilometer. Da vi ankom til Messina, fulgte vi skiltene og Lottes anvisninger til havnen, det gik såmænd meget fint, men da vi havde snuden halvt inde i opkørslen til færgen, ville den flinke færgemand ikke godkende vores billetter - de var til et andet færgeselskab! Nå, men med lidt behændighed fik vi bakket og vendt Tullemor og kørte godt en kilometer til det andet færgeselskab. Her klumpede bilerne sig sammen - helt kaotisk - folk skulle jo købe billetter! Efter som vi havde billetter, smuttede jeg uden om, da der blev plads, og kørte videre til færgen - denne færgemand var også flink, så jeg valgte at tale flydende dansk til ham, da han forklarede mig, at mine billetter skulle stemples i det føromtalte billetkontor. Alt i alt var han så glad for mit danske, at han lod os køre ombord uden stempler på billetterne. Hvad skulle de stempler dog også gøre godt for? I øvrigt har vi ikke på denne tur set så mange autocampere på en dag, som vi har set i dag - utroligt! Vel ankommet til fastlandet styrede vi direkte mod vores tidligere benyttede campingplads - her blev vi budt velkommen tilbage af ejeren - herligt. Campeggio San Fantino  En øl og et hvil - så var vi parat til at handle bukser til mig i en forretningen, vi havde besøgt sidste gang ----- jeg fik ingen bukser, men Erling fik et par sko, to par bukser og et hjemme-aftenhygge-bukse-jakke-sæt = 37,00 Euro - så han var godt tilfreds!

3. januar

Vi besluttede her til morgen, at vi ville undersøge om vi kunne få helårsdæk her i området - vi var heldige at det første dækfirma, vi fandt i Palmi, havde dæk til El Burro. De blev monteret med det sammen - også sporet og afbalanceret - Tullemor kunne vi ikke få helårsdæk til - de sagde også, at det var vigtigst på bilen og ikke nødvendigt på Tullemor - jeg er lidt usikker på den tyske lov. Indtil videre er vi tilfredse med at have nye helårsdæk på El Burro. Ellers har vi handlet lidt til hjemturen og spist pizza på campingpladsens restaurant . Vi har før omtalt det skrækkelige affaldssvineri - så nyd lige dette skue.

4. januar

Vi forlod campingpladsen og begyndte vores tur nordpå - det blæste en del i nat, så jeg var lidt nervøs for, at det skulle udsætte vores afrejse, men alt vel. Vi fik handlet lidt frugt i en vejbod inden vi kom op på motorvejen. Det gik strygende for en tid - men ak og ve, så begyndte kødannelserne på grund af vejarbejde - vi rykkede meter for meter, når vi ellers ikke bare holdt stille. Næsten hele vejen over bjergene var der vejarbejde - nye broer og tunneller - vi nåede op i over 1000 meters højde (og 3 graders varme og ikke mange dage siden, at det havde sneet) - meget smukt - men langsommeligt. For en periode var vi helt i skyerne - ikke af glæde - men af lutter nødvendighed - sigtbarheden var på få meter, ikke så spændende. Vi havde forventet at være i god tid ved vores camperstop, men hen på eftermiddagen indså vi, at de sidste 50 kilometer ville blive i mørke - og de 30 af dem på mindre veje med rigtig god trafik! Kort ført vort mål ville Lotte absolut have os ned af en blind vej - fy, Lotte! Vi fandt Hotel Mandetta i Paestum (Agripoli) , men camperafdelingen var lukket på grund af reparationer, vi fik dog lov til at bakke ind i deres lille haveanlæg - herligt når man er træt og det er mørkt, og der ikke er megen plads! Link til hotel og camperpark:  http://www.mandetta.it Her er mange gamle historiske templer i området - så både arkæologi, strand og vand kan trække turister til - tydeligvis godt besøgt om sommeren! Vi er kommet på plads og venter på varme i Tullemors indre - uden for er det 4 grader varmt.

5. januar

Koldt i nat - ca. 3 grader - men vi havde det fint i Tullemor. Fint solskin lige fra morgenstunden (ved 9-tiden). Bonnich fik sin morgentur ved stranden - 100 meter fra hotellet. Vi betalte 15.00 Euro for el og parkering. Turen i dag gik forbi Vesuv - besluttede ikke at besøge Pompei- museet, da vi synes vi har set så mange billeder af de afstøbte menneskelig, at vi hellere ville fortsætte. Da vi holdt pause for et frokosthvil, så vi, at man sandelig ikke behøver at lade urtehaven blive hjemme, blot fordi man er på campingtur! Vi ankom til Cassino (mellem Napoli og Rom) midt på eftermiddagen og fandt rimeligt let - trods nogle smalle veje under jernbanen - til campingpladsen, blot for at erfare at den var lukket! I Campingguiden står der, at den har åbent! Jeg var træt og  havde hovedpine, så det var ikke opmuntrende! Vi studerede guiden og fandt ud af, at der var en Parking Europa Camping - men hvor vi dog kørte rundt for at finde den - endte på blinde veje, smalle veje, jernbaneunderkørsler, som ikke var store nok til Tullemor - det virkede håbløst - men når det er mest håbløst, ja så lykkes det nogen gange - vi fandt frem! http://www.parking-europa.it/ Pladsen ligger meget centralt ved byen - rigtig hyggelig - venlige mennesker: et ældre ægtepar. Erling har knækket sin nøgle til Tullemor, så jeg gik i byen for at få en ny. Jeg fandt da også en isenkræmmer, som kunne lave nøgler - men ikke før i morgen!!!

6. januar

Det er italiensk helligdag - så Erling får ikke nogen ny nøgle. Vi har haft minus fire grader i nat, alt er hvidt af frost til morgen. Vi kan høre på nyhederne at Danmark også er hårdt ramt med ned til 10 graders frost. Vi beslutte at forsøge at køre de godt 450 kilometer til næste åbne campingplads. Vi har kørt på betalingsmotorvej hele dagen, glimrende veje. Ved firetiden ankom vi til Barberino di Mugello, hvor campingpladsen skulle ligge i nærheden af. Vi kunne selvfølgelig ikke finde den, men Erling sprang ud og standsede en bil - hun dirigerede os i rette retning- Erling var kvik igen og fik øje på skiltet til pladsen - ca. 12 kilometer og en stigning til 800 meter. Vi er nu i sneområder og det venlige værtspar hjalp os til at placere os på en måde, så vi nemt kan komme herfra - de forventer sne i nat - godt vi har fået helårsdæk på El Burro. Vi har ca. 2 graders varme. Vi fik nemt overtalt hinanden til at den hyggelige restauration - 7 meter fra Tullemor - ville blive lykkelig for vort besøg - ikke mindst da vi uden videre fik lov at tage Bonnich med ind. Herlig middag foran den buldrende og varme pejs i et hyggeligt lokale med venlig betjening. Vi er spændt på nattens eventuelle snefald.