Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

23. november

Bonnich's fødselsdag - 9 år! Mor ringede allerede klokken 8 for at lykønske hende - stor dag. Vi måtte ud og købe en fødselsdagsgave - se billedet. Vi kørte til en campingplads lidt nordpå (La Timpa International Camping Acireale) for at se, om den skulle være bedre end denne. Det var den ikke  - der var en fantastisk udsigt, men pladsen lå højt hæver over havet, så der var mange trapper ned og op. Selve pladsen var ikke stor og lå i terrasser, så lidt anstrengende at gå på for folk med lidt gangbesvær. Til aften blev vi inviteret på en Jägermeister af et ældre ægtepar fra Schweiz som har en herlig hund - Benni.

24, november

Stille og rolig dag - vores svenske naboer har inviteret os på frokost i morgen.

25. november

Vi tilbragte et par hyggelige timer sammen med vore svenske naboer - Solveig og Gösta - herlig mad og god vin, som vi har medbragt fra Kroatien. Solveig og Gösta er tilknyttet den lokale menighed, så vi fik os en god snak om tro og kristendom. De fortalte også lidt om mafiaen, som er rigtig stærk her, de kontrollerer næste alle områder af erhvervslivet og går så lagt som til kidnapning, tortur og drab af de menneskers børn, som sætter sig imod dem. Der er rigtigt gang i bølgerne i dag - men fint vejr.

26. november

Lidt indkøb og vognvask - ellers nyde det fine vejr. Vi har besluttet at køre videre på søndag.

27. november

Regnvejr og stærk blæst - læse og hygge indendørs.

28. november

Forrygende storm og regn i nat og i formiddag - skumsprøjt helt op på El Burro og Tullemor. Noget afbrudt søvn, idet markisen laver larm og man let bilder sig ind at den river sig løs - men den er kraftigt surret fast. Alt er vel. Klik for stormbilleder. Stormen er senere blevet voldsommere, men pga. regnen kan jeg ikke fotografere det - kameraet tåler ikke disse vejrforhold. En tur til LIDL og nu skal vi have frokost. Uvejret har taget til i styrke her i eftermiddag - vi har rullet markisen ind - jeg "hang" i den mens Erling rullede den ind, ellers tror jeg hele markisen og taget ville være revet af og blæst væk. Fra tid til anden blæser skumsprøjt helt op og klasker ned over stakkel Tullemor og os. Det rykker voldsomt i vognen og endelig, da det var blevet mørkt, kom torden og lyn - og strømmen forsvandt. Heldigvis har vi jo vor egen strøm at gøre godt med. Vi er 7-8 meter over vandet og Tullemor står tre meter fra kanten, alligevel får vi styrtebad, når bølgerne rammer klipperne på en bestemt måde - jeg fik en ordentlig omgang, da jeg i mørket skulle kigge ud over vandet - drivende våd, blev jeg!

29. november

Efter uvejret i går, som fortsatte aften og nat - vågnede vil til en skyfri himmel og flot solopgang. Herligt! Underligt nok er temperaturerne høje, når det er uvejr - 18 - 20 grader om dagen, og 16 til 18 om natten - når det er fint vejr, går temperaturen ned til 13-15 grader om natten! Selv om det er flot vejr og kun ringe vind er bølgerne stadig meget voldsomme og fra tid til anden når de op til os. Jeg har vasket saltet af El Burro i eftermiddag - forruden var som matteret glas! Han er nu parkeret længere væk fra kanten, så han er køreklar til i morgen.

30. november

Så har vi taget afsked med Solveig og Gösta, samt Benni og hans forældre (dem med den store hund). Regningen er betalt og klokken 9.15 forlod vi pladsen og kørte sydpå. Da det er søndag er trafikken begrænset, så vi ankom til vort nye mål i god tid før frokost (90 kilometer sydpå). Vi har betalt for internet adgang, men kan ikke trække det ned til vores plads - men vore bærbare kan gå på nettet i café'en. Her er en fin strand, som Bonnich allerede er glad for - hun må også gå løs på pladsen under opsyn. Pladsen er usædvanlig velholdt - Fatter går hele dagen og nusser om planterne og river og fejer. WIFI punkt - tilslutning koster 5 Euro og herefter er det gratis. Rigtig nydelig og velholdt plads.

1. december

En lille tur ind til Avola, samt lidt rundt i omegnen, ellers ren afslapning. Stranden er fin for Bonnich, så den nyder hun. Vi er kun tre campister på pladsen i dag - begge de to andre er tyskere, hvoraf den ene er fra Slesvig og taler nogenlunde dansk. Avola by er rigtig rar og REN - trafikken er sandelig også mere afdæmpet her end i Catania, så det er herligt. Her ser ud til at kunne blive nogle rigtig gode køreture med flot natur og mindre byer. Der er mange arkæologiske områder, som sikkert er meget spændende, for dem, der interesserer sig for det - vi ser jo nok nogle af af dem.

2. december

Slappet af i dag - været ved stranden, ellers læst og hygget. I eftermiddag kom der et britisk/australsk par - han talte også gebrokkent dansk/norsk - utroligt! Dansk er ved at blive et internationalt sprog!

3. december

Vi har været på tur ind i landet i dag - de mest snørklede og smalle bjergveje El Burro endnu har oplevet - to steder måtte vi bakke for at komme rundt i svinget. Godt Tullemor holdt fridag på campingpladsen! Området er afvekslende med citruslunde, bjerge og mindre byer - flere naturreservater og en del arkæologiske steder. Vi besøgte også en kirkegård - det er en oplevelse helt i særklasse - mange af gravene er bygget som små kapeller med alter og nogle få siddepladser. Det må virkelig være velhaver familier - mafia? - som bygger disse gevaldige gravmonumenter. I eftermiddag blev det overskyet og endelig regn og blæst, så det blev indehygge.

4. december

Regn og blæst hele natten - klaret op til morgen, men stadig blæst. En lille bytur ellers afslapning og strandtur med Bonnich - hun er efterhånden blevet ganske god med bølger - før var hun bange for bølger, men nu kaster hun sig ud for at finde bolden.  Hun har en utrolig udholdenhed, når det gælder om at finde bolden - hun bliver ved uden at tabe gnisten og give op - og kun i ganske få tilfælde har vi måttet give op.

5. december

Igen en herlig udflugt op i baglandet - denne gang besøgte vi en necropolis - necro = død. polis = by - alt så en gammel begravelses by i en bjergslugt (Valle dell' Anapo). Gravene er hugget ud i klipperne og stammer fra tiden før grækerne kom til Sicilien - ældste grave stammer helt tilbage til 1300 år før Kristus - der er mere end 5000 grave i området - en del kan ses fra vejen, mens andre kræver at man er godt til bens.

6. december

Så er vi taget videre langs sydkysten - dvs. at turen nu gik skråt fra østkyst til sydkyst over en højslette lidt over 600 meter oppe. Et sted kørte vi over en meget høj viadukt, som gik over en dal, hvor det meste af byen lå - det fik byen til at ligne et modellandskab. Da vi holdt vor middagspause fodrede jeg den mest magre hund, jeg nogen sinde har set. Den gik og ledte efter noget spiseligt. Det var en bokserblanding med det brede afmagrede hoved, en fuldstændig afpillet krop med synlige ribben og hofteknoglerne stikkende frem og tynde ben, som endte i alt for store poter. Havde vi ikke haft Bonnich, havde jeg nok taget den med, så den kunne få et bedre liv. Ikke særligt charmerende plads, vi kan godt nok se vandet, men vi må skue forbi et par lastvognsanhængere og ignorere diverse affald. Pladsen er hovedsageligt befolket med italienske fastliggere (næsten ingen tilstede på nuværende tidspunkt). Faciliteterne er rimelige - om der er varmt vand, får vi at se i morgen. Vi ville gå ned til vandet, men der var spærret med en aflåst jernport - bliver vel normalt åbnet om dagen.

7. december

VARMT VAND I BRUSEREN?? Behøver jeg at sige, at vandet i bruserne knapt nærmede sig noget, der kan kaldes lunkent! Erling går jo først i bad mens jeg laver kaffe - han blev derved prøvekluden for mig, så jeg valgte at bade i Tullemors indbyggede badekabinet, det var nu bedre og i hvert fald dejligt varmt. Vi var rørende enige om at forlade pladsen og drage op til det nordvestlige hjørne af øen, hvor der ligger en campingplads, der efter bogen skulle være lige det, vi søger for et længere ophold! Trådløst internet på pladsen, så vi kan høre nyheder og opdatere hjemmesiden. Det var en dejlig tur ad gode veje, der førte os gennem et skiftende landskab med frugtbare marker ind i mellem golde bjerge. Vi fik også prøvet noget helt nyt - at blive stoppet af politiet, men blot for at kontrollere førerbevis og spørge hvor vi skulle hen. Vi blev skuffede med hensyn til internet - det er der ikke, vi kan for en kort bemærkning låne forbindelse i baren - så det hjælper os ikke så meget. Samtidig med os er der ankommet et britisk par, som vi har truffet før i Catania. De gjorde os opmærksomme på en bog - Green  Stop 24 - som er en fortegnelse over gårde, som tilbyder gratis camper-stop (også for campingvogne) - men ikke nødvendigvis nogen faciliteter. Bogen skulle være til at købe i boghandlen. Jeg har lånt den og det ser ud til at det kan være en god hjælp til hjemturen op gennem Italien - mange campingpladser er jo lukket på denne årstid.

8. december

Som nævnt i går, er vi lidt skuffede over at der ikke er internet her på pladsen, som det ellers er lovet i campingbogen. Vi har talt med det engelske par, som også har hørt om Vodafone internet via mobilnettet. Vi besluttede at undersøge denne mulighed nærmere. San Vito Lo Cape er kun en lille ferie og fiskerby, så vi kørte de ca. 35 kilometer ind til Trapani for at forsøge at finde en Vodafone forretning. Vi skulle også have hævet penge og efter et par forgæves forsøg i pengeautomater lykkedes det - det er jo rart at have lidt penge på lommen - men at finde en Vodafone forretning i en rimelig stor by, er ikke let. Så vi bad Lotte om at finde turistkontoret for os, de ville vel kunne hjælpe os. Lotte var villig, men efter 5 meters kørsel så vi Vodafone skiltet - så heldig kan man da være en gang i mellem. Men uheldig kan man skam også være - alt var lukket - efter at have bestilte en kaffe og kage lige over for forretningen, fik vi at vide, at det er helligdag i dag, så alt er lukket. Se det forklarer jo også den lidt dovne søndagskørsel i byen! Vi vender tilbage i morgen! På hjemvejen fik Bonnich sin vandtur ved en lava/sand-strand. - Det nød hun som sædvanligt! Her er en ganske spændende lava- klippe-bjerg-strand-kyst, som vi vil udforske nærmere i de kommende dage. Her til aften blev vi inviteret på et glas vin af englænderne - rigtigt hyggeligt - de har taget et års orlov, som til dels er forårsaget af, at han stadig er under optræning efter en ulykke, hvor han brækkede et par halshvirvler (stod på hovedet ud over styret på sin cykel). Rigtigt fint vejr i dag. Nattemperaturen går ned til 11- 14 grader - om dagen ligger den mellem 18 og 22 grader. Aftensmaden står på risengrød - ikke på grund af den kommende jul, men fordi forretningerne var lukkede, så vi ikke kunne købe ind. Dog har vi ingen kanel!