Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

21. oktober

Så er vi i Dubrovnik - turen er gået stille og roligt ad kystvejen, som har været af ganske god kvalitet - men overdådig hvad angår skønhed - bevoksningen er blevet lidt mere frodig og absolut mere grøn. Ved et floddelta, hvor der var rigtigt frodigt, købte vi friskplukkede klementiner ved vejkanten (også rødvin og klementinsnaps). Klementinerne var herlige, men rødvinen kunne være bedre, skønnede vi sidenhen, og klementinsnaps kan vi ikke anbefale. Det ser ud til at man får lidt mere regn her end oppe nordpå. Vi kørte også i områder, som var afsvedet af skovbrande - noget uhyggeligt. Bosnien-Hersegovenien fik også et kort besøg af os, idet kystvejen går gennem deres korte kyststrækning hvorefter man er tilbage i Kroatien. Ikke nogen særlig pas eller toldkontrol, vi blev blot vinket igennem. 325 km har vi kørt og der er ganske meget her. Ankom til campingpladsen ved 6-tiden, efter at have kørt igennem nogle skrækkelig smalle gader og blokeret af en kæmpe lastbil - det var centimeterkørsel, så det ville noget. Men Tullemor og Er Burro klarede det fint. Vi var totalt udkørte efter den lange dag - Bonnich havde dog overskud til at hygge med naboen, som er helt vilde med hende - vi andre var mere til et glas rødvin, et let måltid (varmemad fra i går) og på hovedet i seng til en film, som vi sov glimrende til. Her er fine faciliteter, men kun internet ved receptionen.

22. oktober

I dag har så været en rigtigt slappe-af-dag - kun lidt indkøb i formiddags og et smut forbi den gamle by. Det er vist ikke nemt at finde parkering, når vi skal se nærmere på den - alternativt kan vi tage en taxa, hvor Bonnich kan være med. Der er mange katte på pladsen, mange er rigtigt søde og kælne og en, er næsten flyttet ind - men Bonnich er ikke helt tilfreds med den ordning.

23. oktober

I dag kørte vi lige fra morgenstunden ind til den gamle bydel, vi var heldige at finde en parkeringsplads til 5 kuno per time (ca. 5 kroner). Da vi kom gennem bymuren viste det sig, at vi skulle ned ad en smal gade og en hulens masse trapper - jeg troede det var for meget for Erling - men ih nej, det klarer jeg, sagde han. OG DET GJORDE HAN! På tilbagevejen talte han mindst 150 trin. Den gamle by har jo været ramt af krigen, men alt er fint genopbygget - turismen er jo livsnødvendig for befolkningen her, så genopbygningen har haft høj prioritet. Her vrimler med turister - hvordan mon der er i højsæsonen? Jeg havde lovet Bonnich en svømmetur på hjemvejen - men det holdt hårdt at finde et sted, hvor hun kunne komme i vandet - det lykkedes dog endeligt. I eftermiddag har vi været ved færgen, hvor vi skal sejle over til Italien. Vi ville lige orientere os. Siden fandt vi en bedre badeplads til Bonnich - lige uden for et lille hus, som vi stærkt overvejede at købe - nå med de kursfald, der er for tiden,bliver det nok ikke til noget! Med lidt stanniol på internetantennen har det lykkes mig at fange internettet fra receptionen, så vi sender e-mailen til mor igen, så håber vi billederne kommer med denne gang (lykkedes ikke i første sending i går). Og så lige nogle ansigter:

24. oktober

I dag har vi være på tur til den sydligste del af Kroatien - et meget frugtbart område. To gange endte vi ved grænsen til Bosnien og vendte om igen. Ude på den sydlige halvø er der en form for team-park - det afholdt vi os fra - i stedet holdt vi pause ved vandet og Bonnich fine sine svømmeture til stor forundring hos de få lokale, som befandt sig der. Flere af vore afstikkere fra landevejen bragte os til små fiskelejer - smukke, som de er på hele den kroatiske kyst. På vejen ud af Dubrovnik fik vi et storslået view over den game by. Frokosten blev barbecue kyllingebryst med salat og pomfritter - glimrende. På hjemvejen gjorde vi holdt ved Lidl for indkøb - i et andet supermarked fandt jeg to engangsserveringsfade i noget tyndt metal. Det skal forbedre vor internetantenne i stedet for stanniolen, som ikke er stabil nok.

25. oktober

I dag har det været ren afslapning - læse, sove, dase! Så ikke så meget at berette om det

26. oktober

Indkøb i formiddag, og i eftermiddag kørte vi en lille tur op i baglandet - ultra smalle veje, hvor vi eller den modgående trafik måtte bakke til vigepladser for at komme forbi hinanden. Storslået udsigt over Dubrovnik. Mange mindemærker for faldne under krigen, samt bombede fæstningsruiner. 27. oktober Også i dag har vi taget en slapper - lidt indkøb og en kaffebartur nede ved havnen, hvor man blandt andet kan se denne kopi af et piratskib, som benyttes til sejlture med turister. Det er også her de store krydstogtskibe ligger til. Konklusion på Kroatien: Vi kan ikke sige andet end at det har været alle tiders naturoplevelse at køre langs kysten - mange små fiskerlejer, som er rigtigt hyggelige, så man ligefrem drømmer om at slå sig ned og nyde sit otium! Folk er venlige, og mange taler engelsk og tysk. En spændende kyststrækning med øer, fjorde og klipper - næsten ingen sandstrande. Der er masser af campingpladser langs kysten - lige fra små "have"-pladser til store, fine pladser med alle faciliteter. Mange ligger lige ned til vandet. Trafikken har bestemt ikke været voldsom, men de lokales overhalinger og i øvrigt ligegyldighed med færdselsregler, kan godt få det til at gibbe i en en gang imellem. Hvide sandstrande, har vi ikke set mange af. Sten (ral) og klippekyster er det normale. Prisniveauet er dansk eller derunder. Vi har de sidste dage oplevet en del autocampere fra Slovenien - deres særpræg er at de absolut ikke hilser på alle os andre - det gjaldt samtlige vi har mødt - underligt.

28. oktober

Ja, så afventer vi afgang til Italien i aften klokken 23,00 - vejret ser lidt truende ud, så den bliver måske en vuggende oplevelse. Vi tilbragt formiddagen stille og roligt på pladsen. Vi skulle forlade pladsen klokken 13.00, men har fåret lov til at benytte parkeringsområdet mod en betaling på 50,00 kuna. Efter frokost gjorde vi klar til afgang, kørte over på bilvanskestedet (på campingområdet), hvor vi vaskede både Tullemor og El Burro. Herefter har vi slappet af på parkeringsområdet - læst, spillet kort og spist til aften (risotto med torsk, blæksprutte MED BLÆK - smagen var ok, men udseendet, ja døm selv - se billedet). Ved 20'tiden kørte vi ned til færgen og linede op til afgang - lidt over 21,00 begynde ombordkørslen. Vores billige kahyt lå i bunden af færgen, men var ellers ok. Bonnich fandt hurtigt sin plads på gulvet under nederste køje. Inden sengetid nød vi en gin og tonic i baren -- god nat!

29. oktober

Joh, vi havde søgang, men vi blev da i køjerne og undgik også søsyge. Bonnich var uberørt af situationen. Lidt søvn blev det da også til. Vi er nu glade for at Bonnich ikke er helt uden muskler - skiltet: No dogs without muzzle = ingen hunde uden muskler!! Hvad stiller man op med en sådan oversættelse? Morgenmaden var inkluderet, men på grund af Bonnich måtte vi sidde uden for restauranten - men det  var ok. Klokken 8.00 lagde vi til kaj og ved 9'tiden var vi ude i den pulserende italienske trafik. Kroaterne tager ikke færdselsreglerne særligt højtideligt - men italienerne har vist slet ikke opdaget at der findes færdselsregler - hastighedsbegrænsning, fuldt optrukne midterstreger, afmærkninger for venstresving, alt kan overskrides, når man vil overhale - helt vildt. Her ligger affald over alt - turen på omkring 200 kilometer til campingpladsen har ikke været nogen skønhedsoplevelse. På en rasteplads, hvor frokost og middagshvilen skulle nydes, var der også utroligt snavset - derudover viste det sig at være et kontaktsted for sex. En lille bil stoppede på vejen langs rastepladsen, manden talte i telefon, mens han holdt øje med os - jeg var lidt urolig over det, det virkede skummelt. Da han var færdig med telefonsnakken rullede han ruden ned og begyndte at gøre tegn om, at han ville have sex med os - tænke sig, det affærdigede jeg! Flere lastbiler og andre frekventere pladsen, mens vi var der, så vi kunne måske have benyttet Tullemor som rullende bordel! - Nej det ville hun ikke bryde sig om. Vi ankom til campingpladsen lige uden for Gallipoli på vestkysten af støvlehælen. Campeggio Centro Vacanze La Masseria *** SS101, km 34,5  73014  Gallipoli (Puglia)  Italien Tlf.: +39 0833-202295 Fax: +39 0833-274447 E-mail:  info@lamasseria.net http://www.lamasseria.net/   Fredfyldt campingplads beliggende ved havet og i hjertet af Torre Salzia. Campingpladsen råder over skyggefulde pladser under de mange fyrretræer. Mulighed for at benytte computer i receptionen - ikke wifi. Mulighed for privat toilet og bad. Pladsen ligger modsat strandvejen, men der er en undergang, så man kan gå direkte til vandet - stranden er klippe og sand - ikke specielt badevenlig. Vi var meget trætte og jeg orkede ikke begynde at tænke på at begynde at lave mad - så Italien = Pizza - ind til byen og købe en pizza - men nej, ikke til at finde en pizza-bar - men en lille grilkyllingeforretning reddede aftensmaden - en kylling og en bakke kartofler tilberedt med olie og krydderier - 8,50 Euro - aftensmaden var reddet - og den smagte godt - tidligt i seng.

30. oktober

Varmt i nat - klokken 7 havde vi 23 grader - tryggende, let overskyet, masser af fluer. Stille og rolig dag med indkøb, strandtur med Bonnich. Vi fandt en åben wifi- forbindelse 500 meter fra pladsen, hvor vi kan koble Erlings lille bærbare på og læse og sende e-mails. Her er meget ringe strøm - det var næsten umuligt at få lavet popkorn - næsten verdens undergang - måtte slå relæet til 10 gange for at få gennemført popningen. Der er nogle andre pladser, hvor der skulle være bedre strøm, det undersøger jeg i morgen.

31. oktober

At tænke sig at temperaturen kan kommen helt ned på 16 grader! Det var hvad vi havde klokken 7 i morges. Jeg fandt en eltilslutning relativt tæt på, vi behøvede kun at flytte ind på nabogrunden for at vort kabel kunne nå. Men midt i proceduren med at flytte Tullemor havde jeg overset at vinduet stod åbent - hvilket resulterede i at jeg bragede hovedet ind i det, da jeg skulle flytte på vandslangerne. Et hjørne blev slået af ruden og jeg har en hyggelig bule i hovedet - Erling mener dog ikke at noget af det indre kan have taget skade !!!! - Det afslåede stykke rude er limet på og forstærket med lidt tape. Igen har vi været på jagt efter en ny gasslange - alle var flittige til at sende os videre, men slutteligt blev vi dirigeret tilbage til hvor vi begyndte og måtte opgive - det er gevindet, der er problemet. Jeg har rodet lidt med spændebånd og rørtang og mener, at det er tæt - måske - det er dog ikke farligt, da det er i udluftet rum uden adgang til det indre af Tullemor. I eftermiddag var vi en lille tur nordpå langs vandet - flere næsten tomme feriebyer og små badebyer - også rigmandsvillaer på størrelse med mindre palæer. Vi kørte ikke så langt, da jeg følte mig lidt ør i hovedet - måske er de to små grå alligevel blevet lidt rystede. Også her har vi firben rendende omkring benene på os.

1. november

I aftes begyndte en styg omgang fantomsmerter - jeg fik min kombinationsmedicin og gik i seng - måtte gentage behandlingen to gange mere i løbet af natten og tidlig morgen - så i dag hvor smerterne er væk er jeg til gengæld temmelig groggy. Til aften har jeg det stadig lidt underligt i benstumpen, men mon ikke det er ok i morgen. Der er derfor ikke meget at fortælle om i dag - kun at jeg tog en masse billeder ved stranden af solnedgangen