Spanien og Portugal 2006/07

Startside Startside

Tirsdag den 16-01-2007          Nat: 7C           Dag: 17C

Vi forlod Sevilla til morgen og kørte sydpå mod den sydligste spids af Spanien, hvor fra man kan se Afrika. Vi kørte hovedsageligt ad mindre veje og nød naturen og de smalle gader i landsbyerne – Rullemarie må virkelig lære at stramme ballerne sammen for at komme igennem – Erling får ondt i maven og jeg har det herligt. Den første campingplads vi kom til lå lidt afsides fra kysten, men virkede ellers tiltalende – vil vende tilbage hvis vi ikke finder noget bedre. Næste campingplads lå på begge sider af vejen – ud mod vandet var det helt umuligt at finde en plads, uden at sidde på skødet af naboen, så vi besluttede at fortsætte vores søgen. Tredje campingplads ville ikke have hunde på pladsen. Fjerde campingplads snuppede vi, den ligger lige ned til stranden – kæmpe strand – og floden løber lige forbi. Det er blot nogle få kilometer fra Tarifa (sydspidsen). Vi fandt en fredelig plads og indrettede os, her skal Bonnich være i snor, der er mange katte, også nogen i snor, men stranden er en herlig legeplads for hende. Her er trådløst Internet, som vi kan fange fra Rullemarie. Vejret er herligt, omkring 18 grader og sol. Erling bød på en gin og tonic i baren – flink mand. Hakkebøf med løg til aftensmad.

Onsdag den 17-01-2007     nat:13C         dag 18C

Vi har været lidt overtrætte, så total afslapning og læsning, har været kuren mod det. Et smut ind til byen ellers intet andet end at nyde tilværelsen. Pølser og bønner til aftensmad.

Torsdag den 18-01-2007    nat: 14C

Vi har i dag været i den gamle bydel, drukket kaffe på café, postet post på posthuset. Igen en stille og afslappet dag. Bonnich har været flere ture på stranden, ikke så meget i vandet, da de store bølger virker lidt faretruende, fortæller hun. Jeg har soppet i vandkanten, det er ok, men frister dog ikke til en rigtig dukkert. Der vandrede et storkepar rundt lige uden for campingpladsen i går, og i aftens fløj flagermusene om ørene på os.

Fredag den 19-01-2007 08:25:34       nat: 13C – lidt blæsende - sol

fra morgenstunden.     Dag 18C

Vi tog på tur i bjergene, her er en herlig vild, smuk og lidt barsk bjergegn, ikke høje bjerge. Vi endte (som sædvanligt, siger Erling bebrejdende) på dårlige veje, flere steder havde vand lavet 20 cm dybe fuger og huller i grusbelægningen. Den gamle Dame tog det nu fint, selv om maven skrabede på et par gange. – Erling drømmer igen om en firehjulstrækker – han synes chaufføren er for vild til lave biler. Jeg må jo nok indrømme at jeg elsker at komme uden for alfarvej. Tilbageturen var med udsigt til Gibraltar. Herlig tur.

Lørdag den 20-01-2007     nat 5C           dag 17C, sol.

Da jeg kom ned på stranden med Bonnich her til morgen, blev jeg ganske forvirret – nogen havde smidt kæmpe store klipper ud i vandet! Dagen før var der intet, kun vand, vand og strand. Så faldt tiøren: Det er Afrika, jeg kan se. De andre dage var det diset ude over vandet, nu var der klar udsigt og bjergene i Marokko var tydelige – der er ca. 15km over til dem. Vi ville egentlig til Gibraltar i dag; men endte med at dovne om formiddagen, læse, se på campingvogn og bil på nettet. I eftermiddag blev det så til en køretur langs kysten, bilvask og lidt indkøb. Aftensmaden: Mexicoriansk gryde – Lars-Lolland inspireret. Vi har fundet den campingvogn, som vi vil bytte ud med. Sprite Classic 520 RT fra 1997. Vi har fundet tre til salg på nettet. Den er lige som vi vil have det. Bilen, hvis det skal være firehjulstræk, bliver måske en Suzuki Grand Vitara, diesel. Ja, ja, drømme, det kan vi.

Søndag den 21-01-2007 08:47:41            nat. 8C – skyet, regn i bjergene.

Planen var Gibraltar i dag, men vi vil gerne have vejret lidt bedre til den tur, så vi afventer en times tid. Vejret blev ikke bedre, så vi hyggede os på campingpladsen. Jeg fik gjort regnskab – vort gennemsnitlige forbrug ligger på 625,00 kroner pr dag. Det inkluderer 6291 kilometers kørsel. Service på vognen, overnatning, mad og drikke - og Erlings lommepenge! Den gamle Dame kører 6 til 7 kilometer på en liter benzin, når hun har Rullemarie i hælene. Når hun er alene er forbruget omkring 11 km/l.

Mandag den 22-01-2007 08:23:57            nat: 14C, blæsende

Der er pålandsvind, så man kan ikke komme tørskoet til stranden, havvandet trænger op i floden, så den går over sine bredder og dækker en del af stranden – Bonnich elsker jo vand, så hvad betyder det – hun kommer drivende våd hjem, men bliver dog hurtigt tør i sengetøjet !! Vi gør klar til Gibraltar i dag – nu skal det være. Og det blev det så – Gibraltar er jo en halvø, som hører ind under Storbritannien. Der var lidt mere kontrol ved grænseovergangen end de andre steder, vi har krydset EU-grænser – men intet problem, heller ikke med Bonnich. Gibraltarklippen er et beskyttet område med begrænset adgang for private køretøjer, man kan dog køre på enkelte vejen, men må betale 17,00 £ for bil og to personer. Det giver så også adgang til drypstenshulerne, som var spændende at se. Uden for på klipperne springer gibraltaraberne rundt og tigger godbidder – kan de komme til det, kommer de helt ind i restauranten (hvor vi lige fik en bid brød). Der er ikke megen plads på Gibraltar, så det er smalle gader, man færdes i. Vi ville have været en tur på gågaden, men vejret ændrede sig til det værre og parkering kunne vi ikke få. Vi vendte snuden hjemad mod Spanien og vores campingplads – nu i øsende regn og rusk. Det er den første rigtige regnvejrsdag på hele turen – så vi skal ikke klage. Stranden er ikke at se, der er pålandsvind og floden er gået over sine bredder, så hele strandområdet står under vand – men det gør da ikke noget, siger den våde hund.