Spanien og Portugal 2006/07

Startside Startside

Tirsdag den 02-01-2007             nat: 10C        dag: op til 20C

Vi besluttede i morges, at nu var det tiden at komme videre – målet blev Algarvekysten omkring 400 km sydpå, vi forventede dog ikke at nå det på en dag. De første par timers kørsel var i stærk tåge, men pludselig klarede det op og solen skinnede fra en skyfri himmel. Det er noget nær det flotteste stykke motorvej jeg har kørt på, Naturen, selv om den var set fra motorvejen, var storslået. Store vidder med kvæg, spredte træ/skov områder. Enkelte søer, hvor vi straks så os selv bygge et lille hyggeligt hus og bosætte os. Der var gode rastepladser undervejs, så vi gjorde holdt på en af dem og spiste frokost og tog en lille lur. Efter 420 kilometers kørsel nåede vi frem til campingpladsen, som er rigtig fin. En yngre engelsk dame rådede os til et bestemt område på pladsen, hvor der var rigtigt godt – vi endte med at slå os ned lige ved siden af dem. De havde den bedste plads, men sagde, at de kørte i morgen, så mon ikke vi lige kan finde ud af at flytte i morgen. De fortalte os i øvrigt, at det var deres første tur med campingvogn og at de skulle være væk i seks måneder. De havde begyndt deres tur fra England nogenlunde samtidigt med at vi var taget ad sted fra Smedevej. De er skydivers – dvs. noget med at hoppe ud fra en flyvemaskine højt oppe i luften, falde mod jorden og så huske at trække i snoren inden det er for sent – noget med at faldskærmen skal folde sig ud. I øvrigt fornuftige mennesker, de havde en legekammerat med til Bonnich – en stor brun hund – jeg har glemt racen, men stor. Overfor os bor et ældre ægtepar, de kom i oktober og bliver her til engang i marts måned. Han er 83 og kører selv herned fra England – flot klaret.

Onsdage den 03-01-2007 17:34:29            nat: 8C          dag: op til 22C

I morges flyttede vi så ind på vores nye plads, rigtig fin. Fredelig formiddag, frokost i solen, kortklippet hår – herligt. I eftermiddag en lille tur rundt i området, samt indkøb hos LIDL. Jeg må vel hellere sige at klokken nu er 17:45, jeg sidder uden for i shorts og skriver disse ord. Det er dog ved at blive køligt.

Torsdag den 04-01-2007 19:13:29

Og vi har igen haft en fin og varm dag, hvor jeg bestemte, at vi skulle finde en campingforhandler, da vi manglede et par småting. Inden vi kørte sendte vi dog e-mails oppe fra kontoret, hvor vi benytter deres net-forbindelse for 4 euro i timen. Således kan vi også foretage opringning over computeren for samme pris. Vi fik købt et par af de ting, vi manglede, men der var nu ikke det store udvalg hos campingforhandleren – men autocampere er virkelig billige (ingen skyhøje danske afgifter). Campingvognen havde de ikke rigtigt noget af. Vi snakker ivrigt om fremtidens campingvogn – skal vores gamle Rullemarie forbedres, eller skal vi have en nyere vogn, bliver den tungere, skal vi også have en større bil til at trække den – vi er i hvert fald solgt hvad campinglivet angår – Erling er parat til at sælge hus og hjem for at rejsen rundt hele året – spis nu brød til Johannes! Jeg har i dag bestilt vores egen hjemmeside, den vil hedde www.erlalolland.dk, her vil vi så lægge billeder og tekst op, så I kan følge med. Når den er klar, vil jeg lade alle det vide, og I vil blive underrettet om opdateringer osv. Nå, men jeg skal til at varme aftensmaden, jeg lavede dobbelt portions af stegt fisk med pasta og grønt i går aftes, så det er nem mad i dag.

Fredag den 05-01-2007

Vi har haft en fantastisk flot dag i dag. Vi kørte ud til det yderste sydvestlige punkt af Portugal – høje klipper, med fine sandstrande ind i mellem. Surferne var meget aktive, vi så mange autocampere, som kørte rundt for at finde de bedste surferstrande. Nogle af dem var gamle ombyggede køretøjer – en lastbil fra begyndelsen af halvtredserne, var helt utrolig – andre havde fine nye autocampere. Hjemturen gik lidt ind i landet, hvor vi fandt et lille sted, hvor vi kunne nyde lidt mad på terrassen. Tjeneren talte nogle få engelske ord, hvormed han forsøgte at forklare os, hvad vi kunne få at spise. Fiskeret, ikke rigtigt fisk, nærmere blæksprutte. Kyllingeret, ikke rigtig kylling, nærmere det indre af en kylling – eller pølser. Jeg sprang ud i uvisheden og valgte det der indre af en kylling – det viste sig at være en særdeles velsmagende gryderet, med små stykker kyllingekød i, ikke skyggen af lever, hjerte eller nyrer. Det smagte utroligt godt. Vi nåede temperaturer op omkring 21 grader.

Lørdag den 06-01-2007               nat: 8C          dag: 20C

I dag vil vi kigge lidt mere på byen Lagos, og ellers tage det afslappet. Det blev dog til en rigtig slapper: Dan Brown’s bog Engle og Dæmoner, er så fængslende, at vi læste hele formiddagen. Om eftermiddagen blev det så til byturen i Lagos - der en lang havnefront (lystbådehavn) og den ældre bydel er gjort til "pæn-turist-gade-bydel". Lidt afslapning på en fortovscafé og lidt indkøb til aftensmaden: pølser, frisk brød og ærter, løg, hvidløg og yoghurt til.

Søndag den 07-01-2007               nat: 8C          dag: 20C

Vi har været på en herlig bjergtur ad små veje, som Frk. Navigator ikke engang kendte til. Vi løb også på Lisbon - Dakar rallyet, men afholdt os fra at deltage. En herlig frokost på en landevejsrestaurant kødstykker i sovs med ris og pomfritter. Vi har købt er lokal BP-gasflaske, da vi vist ikke har så meget tilbage i den tyske flaske. Vi købte jo et adaptersæt hjemme, så vi kan benytte os af forskellige typer flasker, der er ikke nogen fælles standard i Europa. Aftensmaden: popcorn og rødvin.

Mandag 08-01-2007 17:33:23       nat: 10C    dag: 21C, sol

I dag har Erling gennemført en storvask – det er allerede tørt i det fine vejr. Jeg fik gjort vores hjemmeside færdig og lagt ud på nettet – nu gælder det blot om at holde den opdateret. Ellers har vi slappet af i solen og læst i vore respektive bøger – jeg er færdig med Engle og Dæmoner (overraskende slutning) og Erling er snart færdig med sin bog nummer to: Udnyttet af Danielle Steel. Vi har besluttet at køre videre på onsdag – lige på den anden side af grænsen i Spanien, vil vi så slå os ned en uges tid eller så.