Scotland 2012

Startside Startside

21. juni

Hårdt at skulle synge fødselsdagssang med kun det ene øje vågen! Men synges skulle der - og Erling så da også helt fornøjet ud - påstod han selv havde glemt at det var hans fødselsdag. Desværre har vejret ikke levet helt op til hans ellers rimelige opførsel - regn og blæst. Derfor fandt jeg det bedst at give ham en fødselsdagsgave, som kan tåle regn - det blev et nyt kamera, som kan tåle at komme ud på dybt vand (5 meter) uden at drukne - og falde 1½ meter uden at få hjernerystelse. Vi er kørt gennem Manchester og befinder os nu på en parkeringsplads uden for pubben: The Lamb - må holde her i nat. Øl på pubben og Fish 'n Chips fra den lokale bix - så kan det da ikke blive bedre på en fødselsdag! N52°53'46" W02°09'01" - Stone

22. juni

Regn og trist vejr, så ikke så meget at berette eller fotografere. Erling er glad for sit nye vandtætte kamera - men ligefrem gå ud i regnen for at fotografere -- nej, nej, det synes han ikke er nødvendigt. En pause holdt vi uden for denne gamle kro, bygningen er fra 1300'tallet. Vi er i aften på campingplads - trænger til vand og tømning - vi kan klare os i syv dage når tanken er fyldt op med vand. Campingplads Briarfields Motel & Touring Park Pragtfuld, velholdt campingvogn- og campingbilpark i smukke omgivelser. Plader med hård undergrund og el. Inklusiv gratis WiFi. Der er en god busforbindelse til Cheltenham centrum og den historiske by Gloucester. Stedet er virkelig godt egnet for folk, der ønsker at slappe af, så vel som overnatningssted (ligger 2 minutter fra M5 og J11). N 51°53'42" W 2°8'3"

23. juni

Bortset far en lille tur på  vore små køretøjer har vi slappet af hele dagen - den sluttede i øvrigt med regnvejr. Endelig nogen, som forstår min holdning til fodbold: Giv dem en bold hver !

24. juni

Turen er fortsat stille og roligt for at slutte tidligt på The Bush Inn, hvor vi nød en øl i deres hyggelige ølhave - vejret er herligt i dag. Vi bliver her i nat og spiser til aften. N51°05'01 W01°12'03" - Ovington, Nr. Alresford Hyggeligt og lækkert aftensmåltid. Kom også i snak med et mandepar - de vaklede lidt mellem at købe hus i Spanien eller købe en autocamper - vi anbefalede selvfølgelig en autocamper.

25. juni

Vi har reserveret færgen fra Dover til Calais på torsdag - vi må jo prøve noget andet end tunnelen. Det koster desuden kun det halve og varer ca 90 minutter. Lidt indkøb - ellers bare nyt turen - vi er tæt på sydkysten, så der har været havudsigt et par gange. Da vi ledte efter et overnatningssted (  www.wildcamping.co.uk ) havde vi fundet frem til tre mulige parkeringspladser - den første vi forsøgte, havde en chikane, så store køretøjer ikke kunne komme rundt i kurven - de havde ikke skrevet nogen advarsel - og så sad vi der - næsten umuligt at få bakket ud igen - det kostede en løsreven forskærm. De to næste pladser var det det samme - men her var vi kloge af skade og afholdt os fra at forsøge. Videre nogle kilometer og vi fandt en fantastisk plads med udsigt til gamle vindmøller og en næsten uendelig udsigt over landskabet. Første opgave var at sætte skærmen fast igen - det gik lettere end forventet. Næste opgave: åbne et par dåser øl og skænke op i et par glas - og drikke dem - det gik også over al forventning. N50°54'18"  W00°08'54" - Mill Lane, Clayton Ikke alene hundeluftere kommer her, men også hesteluftere!

26. juni

Ikke længe efter start på dagens tur mod Dover, skulle Erling lige gøre et forsøg med sin lille computer - den vi bruger Autoroute på. Vandtæt kamera - hvorfor ikke en vandtæt computer?? Vandflasken fik en flyvetur og computer og omgivelser fik tørsten slukket. Hurtig afbrudt strøm og batteri - en halv time med fuld varmeblæser på tastaturet og vi tog chancen og satte strøm til igen - - den virkede. Erling mener dog ikke at han vil gentage forsøget. Senere var det så mig, som var helt rundt på gulvet - jeg havde planlagt turen til Dover, så vi kunne komme med færgen i morgen formiddag - pludselig forsøger Erling at bilde mig ind, at det først er i overmorgen, vi skal sejle!! Trods overvældende beviser, var jeg ikke nem at overbevise - men jeg måtte til sidst overgive mig, han havde ret i at det er tirsdag i dag og ikke onsdag, som jeg var helt overbevist om. Efter nogen overvejelse om hvad vi skulle bruge den ekstra dag til, besluttede vi at fortsætte til Dover, som planlagt - man kan parkere og overnatte på promenaden tæt ved færgerne - efter en pause, fandt vi det dog bedre at prøve at finde et mere roligt sted - det fandt vi i St. Margarets at Cliffe med herlig udsigt over havet - hvis ikke lige det var for havgusen. N51°09'24" E01°23'35" - Dover - med udsigt til Dovers hvide Klipper - hvis ikke havgusen ligger for tæt. En anden autocamper dukkede op senere på aftenen.

27. juni

Fredelig nat - den anden camper forlod os i løbet af natten - men en ny dukkede op her til morgen. Vi talte en del med de sidst ankomne - et ægtepar fra Tyskland - som bad om vores erfaringer med overnatninger. Pludselig var der en mand, som blandede sig i samtalen - han var lokal - og bedyrede, at vi absolut ikke havde lov til at overnatte med vores camper. Han var lidt ophidset i begyndelsen, men efterhånden faldt han ned, da han fandt ud af, at vi ikke var ude på at genere nogen eller parkere ulovligt. Han indrømmede, at der ingen forbudsskilte var sat op, så vi kunne jo ikke vide bedre. Problemet var egentligt at pladsen er eget af National Trust, som generelt ikke ønsker uvedkommende parkering (eller campering). Problematikken er jo stadigvæk om vi parkerer eller camperer - vi sagde dog til ham, at vi selvfølgelig ikke blev på pladsen - og alt sluttede fredeligt. Lidt senere kørte vi lidt op ad kysten - mødte i øvrigt tyskerne endnu engang. Et par slotte ligger ved Deal. Vi holdt pause ved Speedy Wash Centre - da vi mødte tyskerne, fik vi vekslet lidt penge hos dem (vi havde brugt vores sidste kontanter i lokale pund) - så vendte vi tilbage og opdagede at Erwin slet ikke var grå, men nærmest hvid - 10 £ - og så fik vi også fyldt op med vand. Her oplevede vi så den stik diametrale samtale i forhold til i morges. Efter at Erwin var blevet vasket parkerede vi lige ved siden af vaskestedet. Vi var ikke sikre på om det var privat eller offentlig parkering (lille lukket traktørsted). Ingen vi kunne spørge om lov. Da vi havde holdt her et par timer, kom en dame og spurgte hvor længe vi havde tænkt os at holde her, for inden længe ville hele området være fuld af motorcykler. Meget,  meget venlig - vi var velkommen til at blive natten over - hun ville bare sikre sig, at vi ikke blev lukket inde af motorcyklerne. Hun anbefalede os at flytte lidt længere tilbage og: "mangler I vand? - hvor hyggeligt, her har aldrig været danskere før." N51°14'19" E01°21'14" - Hacklinge Jeg skal love for at der kom motorcykler - alle størrelser, typer og aldre - det galt også for motorcyklisterne.

28. juni

Lummervarm nat med en enkelt regnbyge. Vi takkede for natlogi og kørte til færgen, hvor vi vik en tidligere afgang end den vi havde reserveret. Alt gik glidende - blot var kaffemaskinen ombord gået i stykker - det var passagererne, og besætningen ligeså, ikke så glade for. 90 minutter og jeg skulle til at lære at køre i højre side af vejen igen. Fin udsigt til Dovers hvide Klipper. Vi er nu i Belgien og efter et par forgæves besøg på nedlagte camperstops nåede vi til Zeebrugge, hvor der ved havnen er en stor camperparkering. Gratis. N51°20'02" E03°11'56" - Graff Jansdijk Vi har haft op til 30 graders lummervarme - enkelte regnstænk - det er vi jo ikke lige forvent med.

29. juni

Bare fordi man er en rundkørsel, behøver man vel ikke at være grim! Efter at have været hinandens frisør og en tur i LIDL fortsatte vi mod Holland, som vi invaderede i fint vejr, omend ikke så varmt, som i går. Via broer og tunneler er vi kørt over øerne i Zeeland området. I Holland er det ikke tilladt at overnatte i campere på parkeringspladser - vi fandt frem til oplysninger om en restaurant, hvor vi kunne parkere. Det viste sig, at de sidenhen havde lavet campingplads, men eftersom der var fyldt op, fik vi lov at holde på pakeringspladsen. Som tak spiser vi til aften hos dem. N51°48'30" E04°26'29" - Restaurant Stamineeke, Brabersweg 10, Mijnsheerenland

30. juni

Over kanaler, langs kanaler, under kanaler - på diger og langs diger - kanaler og vand næsten overalt - områder hvor de enkelte parceller er "indhegnet" med kanaler. Vi fandt frem til en lille hyggelig camperplads i skovbrynet. N51°57'16" E05°43'50" - Heteren. Plads til ca. 3 campere. Ingen faciliteter.

1. juli

Vi nåede Obelink lidt før frokost - det viste sig, at være åbent om søndagen, så vi parkerede på handicappladsen og gik ombord i mangfoldighederne. Obelink er en enorm camping- og tilbehørsforretning - og jeg mener enorm! Vi fik set en lille del af forretningen og også handlet lidt - så forflyttede vi os til det bagerste parkeringsområde og kastede os ud i en velfortjent frokost og middagslur. Efter hvilet fik jeg så lov til at besøge forretningen igen og finde et par gode klapstole - dem vi hidtil har haft har været for ringe - udvalget er enormt - men jeg fandt de rette - de skal kunne gå ind i vort lave rum under køkkenet og toilettet. Videre over grænsen til Tyskland - her slog vi os ned på Sportspark Vreden. N52.03962 E6.84136 - Vreden - 8 Euro med strøm, vand og tømning.

2. juli

Ekstra lang og tidlig middagspause, da vi var lidt medtagne efter at have gået rundt i Obelink i går. Sluttede på en camper- og teltplads i Holdorf N52°34'43" E08°06'59" - Am Ölberg - 8 Euro, plus eventuel strøm.

3. juli

Ikke så meget at skrive om - turen er fortsatte stille og roligt i retning DK. Stellplatz lidt nordøst for Bremen. N53°23'25" E09°00'01" - Gnarrenburg - gratis med vand og tømning.

4. juli

Vi har krydset Elben med færge trods den lave vandstand - i flodens forgreningerne stod skibene tørlagt i mudderet. Elbens vand indbyder ikke ligefrem til en dukkert - med mindre man er til mudderbad! Lidt indkøb i LIDL og ALDI - vi skal have lidt billigt frikadellevin med hjem - og vi nåede til Plön, hvor vi fandt en 5 Euros plads ved vandet. N54°09'10" E10°24'17" - Hamburger Strasse, Plön Og Speedy fik lov at køle lid af - det har været varmt for ham i dag - også for os.

5. juli

Vi nåede hjem lige før middag og første stop var mor, som først have forventet os hjemme i næste uge, så hun var rigtigt glad. Vi har i alt kørt 7959 kilometer på denne tur.