Portugal 2012/13
4. februar
Efter en fredelig nat er vi klar igen - en tur
i LIDL og så skal vi lige kigge endnu
engang på det store bygningsværk, som
jeg mener er en aquadukt.
En blanding af lange lige veje og små
snoede veje og landsbyer bragte os
gennem flot natur - mange af de mindre
byer har fæstningsværker.
Først var det ikke til at finde et
overnatningssted, men så lige pludselig
stod der et skilt, som vi fulgte. Vand og
tømning, alt gratis.
N 39.65154 W 7.67252 - Vila Velha De
Ródäo.
Spændende dyreliv i området.
5. februar
Kraftig tåge til morgen - så vi tager den
med ro og får lavet et par små
reparationer - lodde noget på vores wifi-
udstyr og andre småting.
Det endte med en rigtig fin dag med 16
grader og fuld sol.
En enkelt af de skrækindjagende gader i
de små byer - vi er stadig ikke helt
kommet os efter sidste oplevelse - men vi
klarede os igennem - ingen væltede
huse, afbrændte koblinger eller lignende.
Kaffepause -- ikke alle steder er lige
charmerende!
Her til aften har vi fundet en herlig plads
ved en flod.
N 40.22958 W 7.22149 - Benquerenca -
vand og tømning, gratis.
6. februar
Rigtig kold vind til morgen.
Vi har det meste af eftermiddagen kørt i
omkring 800 meters højde og
temperaturen har ligget under 8 graders
varme.
Brugte nogen tid i formiddags, da vi fandt
en åben internetforbindelse, med at få
opdateret hjemmesiden.
Vi har ca. 2500 kilometer hjem - plus det
løse. Så selv om vi stadig tager den med
ro, så er det for hjemadgånde.
Nogle af områderne, vi har kørt i gennem
har været meget stenet - kæmpe stenet!
En kæmpe
camperparkering
med plads til 100
autocampere
udgør vores
overnatningssted i
nat.
N 41.06672 W 7.15241 - Vila Nova De
Foz Coa. Vand og tømning, elektricitet.
Det koster formodentlig penge i
sæsonen. Men nu holder vi gratis.
Vi er de eneste på pladsen, som ligge
lige ved siden af motocross-banen.
7. februar
Fin med kold dag.
Vi har kørt et stykke ad en ny
motortrafikvej - det tillod vi os fordi vi er
på vej hjem - bedste undskyldning jeg
kunne finde.
Senere efter at have tanket ren Propan-
gas har vi fortsat ad mindre, men gode
bjergveje i op over 1000 meters højde.
Kørte over grænsen til Spanien midt på
eftermiddagen.
Vi overnatter da også i Spanien i 1000
meters højde - en lille arbejdsskovvej.
N 42.17206 W 6.22243 - Castrocontrigo.
8. februar
God nattesøvn? - Nej nej!
Vi forventede ingen problemer med
gassen - ren Propan blandet i tanken,
hvad kan så gå galt!
Godt spørgsmål, fyret gik ud kort efter at
vi havde sagt god nat. - Tænde for
gastankvarmeren - vente - en time
senere kunne vi stadig ikke få liv i gassen
(hverken gasblus eller varme) - 2 timer senere, stadig ikke liv i systemerne - 14 grader
indendørs (og vi siger at Erwin er en varm fætter!). - Udendørs ½ graders frost.
Jeg startede Erwin, for han kunne da i det mindste give både varme og strøm -
gastankvarmeren sluger en del strøm.
Underligt! - efter et et par minutter med motoren i gang virkede al gassen igen!!??
Vi konkluderede - sammenholdt med erfaringerne fra sidste år - at vibrationerne havde løst
problemet - men hvorfor og hvordan?
Vi erstattede Erwins motor-vibrationer med gasgeneratorens vibrationer - alt kørte fint til
genaratoren havde ladet batterierne op og dermed stoppede - kort efter gik varmen igen.
Lod det være til ved 6-tiden - varmen startede som den skulle og har kørt siden!
Problemet opstår tilsyneladende når vi tanket gas i koldt vejr - men hvorfor - vi tankede jo ren
propan?
Disse og mange andre af livet store spørgsmål står indtil videre ubesvarede!
Til morgen 1½ graders varme - blæst og sol.
Vi er allerede begyndt at glæde os til en god middagslur - de par timers afbrudt søvn i
nat har ikke helt ladet de menneskelige batterier op.
Et par timer senere påbegyndte vi en tidlig middagslur ved tyrefægterarenaen.
I eftermiddag har vi flot sol, men med en bidende kold blæst kørte vi ad landevejen
over højsletten i omkring 850 meters højde.
Da vi svingede ind på autocamperpladsen i Carrion De Los Condes, hvor vi forventede
at være alene, holdt der minsandten en camper allerede - ikke nok med det, men det
var danske Inge og Svend på vej i modsat retning.
Jeg talte med Svend om vores natlige gasproblem. Når tanken er fyldt helt op til 80% -
mange gange er der lidt mere i: 85-87% - så er overfladen til gasfordampningen lille -
ved at starte motoren, giver vibrationerne en større overflade på den flydende gas og
fordampningen forøges og vi kan bruge den. Det giver mening!
9. februar
Igen i nat problemer med gassen - fik det til at køre lidt over midnat og havde så fred til
klokken syv, så sluttede det. Vi benyttede samme fremgangsmåde som sidste nat. Men
der må være andre faktorer, som spiller ind.
Vi har ændret vores kørselsstil til at
inkludere motorveje og planen er at
besøge Wynen i Tyskland og se om der
er et problem med tanken - vi ved i hvert
fald at en ventil skal skiftes.
Højsletten har svinget i højde fra 400 til
1150 meter over havet. Lidt sol, men mest
overskyet med lidt regn og slud.
Temperaturer fra minus 2 til plus 6 grader.
I går og i dag har vi kørt en del langs af
pilgrimsruten til Santiago De Compostello
- så vi har vinket til de stakkels våde og
kolde vandrere.
Vi har ikke kunnet finde egentlige
camperpladser i området og har derfor
slået os ned i et industrikvarter i udkanten
af Pamplona, hvor lastbilerne også
holder.
N 42.84636 W 1.62165 - Ezcabarte
Husk
Klik påbillederne!!