Portugal 2012/13

Startside Startside

4. februar

Efter en fredelig nat er vi klar igen - en tur i LIDL og så skal vi lige kigge endnu engang på det store bygningsværk, som jeg mener er en aquadukt. En blanding af lange lige veje og små snoede veje og landsbyer bragte os gennem flot natur - mange af de mindre byer har fæstningsværker. Først var det ikke til at finde et overnatningssted, men så lige pludselig stod der et skilt, som vi fulgte. Vand og tømning, alt gratis. N 39.65154  W 7.67252 - Vila Velha De Ródäo. Spændende dyreliv i området.

5. februar

Kraftig tåge til morgen - så vi tager den med ro og får lavet et par små reparationer - lodde noget på vores wifi- udstyr og andre småting. Det endte med en rigtig fin dag med 16 grader og fuld sol. En enkelt af de skrækindjagende gader i de små byer - vi er stadig ikke helt kommet os efter sidste oplevelse - men vi klarede os igennem - ingen væltede huse, afbrændte koblinger eller lignende. Kaffepause -- ikke alle steder er lige charmerende! Her til aften har vi fundet en herlig plads ved en flod. N 40.22958  W 7.22149 - Benquerenca - vand og tømning, gratis.  

6. februar

Rigtig kold vind til morgen. Vi har det meste af eftermiddagen kørt i omkring 800 meters højde og temperaturen har ligget under 8 graders varme. Brugte nogen tid i formiddags, da vi fandt en åben internetforbindelse, med at få opdateret hjemmesiden. Vi har ca. 2500 kilometer hjem - plus det løse. Så selv om vi stadig tager den med ro, så er det for hjemadgånde. Nogle af områderne, vi har kørt i gennem har været meget stenet - kæmpe stenet! En kæmpe camperparkering med plads til 100 autocampere udgør vores overnatningssted i nat. N 41.06672  W 7.15241 - Vila Nova De Foz Coa. Vand og tømning, elektricitet. Det koster formodentlig penge i sæsonen. Men nu holder vi gratis. Vi er de eneste på pladsen, som ligge lige ved siden af motocross-banen.

7. februar

Fin med kold dag. Vi har kørt et stykke ad en ny motortrafikvej - det tillod vi os fordi vi er på vej hjem - bedste undskyldning jeg kunne finde. Senere efter at have tanket ren Propan- gas har vi fortsat ad mindre, men gode bjergveje i op over 1000 meters højde. Kørte over grænsen til Spanien midt på eftermiddagen. Vi overnatter da også i Spanien i 1000 meters højde - en lille arbejdsskovvej. N 42.17206  W 6.22243 - Castrocontrigo.

8. februar

God nattesøvn? - Nej nej! Vi forventede ingen problemer med gassen - ren Propan blandet i tanken, hvad kan så gå galt! Godt spørgsmål, fyret gik ud kort efter at vi havde sagt god nat. - Tænde for gastankvarmeren - vente - en time senere kunne vi stadig ikke få liv i gassen (hverken gasblus eller varme) - 2 timer senere, stadig ikke liv i systemerne - 14 grader indendørs (og vi siger at Erwin er en varm fætter!). - Udendørs ½ graders frost. Jeg startede Erwin, for han kunne da i det mindste give både varme og strøm - gastankvarmeren sluger en del strøm. Underligt! - efter et et par minutter med motoren i gang virkede al gassen igen!!?? Vi konkluderede - sammenholdt med erfaringerne fra sidste år - at vibrationerne havde løst problemet - men hvorfor og hvordan? Vi erstattede Erwins motor-vibrationer med gasgeneratorens vibrationer - alt kørte fint til genaratoren havde ladet batterierne op og dermed stoppede - kort efter gik varmen igen. Lod det være til ved 6-tiden - varmen startede som den skulle og har kørt siden! Problemet opstår tilsyneladende når vi tanket gas i koldt vejr - men hvorfor - vi tankede jo ren propan? Disse og mange andre af livet store spørgsmål står indtil videre ubesvarede! Til morgen 1½ graders varme - blæst og sol. Vi er allerede begyndt at glæde os til en god middagslur - de par timers afbrudt søvn i nat har ikke helt ladet de menneskelige batterier op. Et par timer senere påbegyndte vi en tidlig middagslur ved tyrefægterarenaen. I eftermiddag har vi flot sol, men med en bidende kold blæst kørte vi ad landevejen over højsletten i omkring 850 meters højde. Da vi svingede ind på autocamperpladsen i Carrion De Los Condes, hvor vi forventede at være alene, holdt der minsandten en camper allerede - ikke nok med det, men det var danske Inge og Svend på vej i modsat retning. Jeg talte med Svend om vores natlige gasproblem. Når tanken er fyldt helt op til 80% - mange gange er der lidt mere i: 85-87% - så er overfladen til gasfordampningen lille - ved at starte motoren, giver vibrationerne en større overflade på den flydende gas og fordampningen forøges og vi kan bruge den. Det giver mening!  

9. februar

Igen i nat problemer med gassen - fik det til at køre lidt over midnat og havde så fred til klokken syv, så sluttede det. Vi benyttede samme fremgangsmåde som sidste nat. Men der må være andre faktorer, som spiller ind. Vi har ændret vores kørselsstil til at inkludere motorveje og planen er at besøge Wynen i Tyskland og se om der er et problem med tanken - vi ved i hvert fald at en ventil skal skiftes. Højsletten har svinget i højde fra 400 til 1150 meter over havet. Lidt sol, men mest overskyet med lidt regn og slud. Temperaturer fra minus 2 til plus 6 grader. I går og i dag har vi kørt en del langs af pilgrimsruten til Santiago De Compostello - så vi har vinket til de stakkels våde og kolde vandrere. Vi har ikke kunnet finde egentlige camperpladser i området og har derfor slået os ned i et industrikvarter i udkanten af Pamplona, hvor lastbilerne også holder. N  42.84636  W 1.62165 - Ezcabarte      
Vi er blevet interviewet af Torben Brandt fra DCU
Husk Klik påbillederne!!
Counter
Endelig slappe af Jeg vender om! Nu kan det snart være nok! Smalle gader - hvorfor dog? Smalle gader Elvas - aquafukten
Ankomst Benquerenca Smalle gader - igen! Kaffepausen Tåge
Vila Nova De Foz Coa Store sten
Spanske byer
Højsletten