Portugal 2012/13

Startside Startside

10. december

Vi kørte ikke videre før ved 14,30 tiden, kom lidt væk fra kysten, men fandt da tilbage og holder nu ved en restaurant - Casa Fernando II - mon ikke vi skal ind og smage maden? N43.55987  W6.17689 - Cudillero Hvad der gik galt ved jeg ikke - men sprogforviklinger var i hvert fald en del af det - for vi troede vi havde bestilt dagens menu med kylling - men servitricen serverede en kyllingesandwich, som da var ok, men ikke helt dagens menu. Rødvinen var dog ganske udmærket. Nå, vi supplerede med en cappuccino og noget der mindede om en doughnut.

11. december

Ja, hvad skal jeg dog skrive - endnu en flot dag med fine naturoplevelser - og lidt praktisk som indkøb og brændstof. Temperatur ligger fra 4 til 7 grader om morgenen og stiger til 11 til 13 grader op ad dagen - men i solen er det herligt. N 43.56616  W 6.94646 - Tapia De Casariego - vand og tømning, gratis De spanske regler for for parkering og overnatning er stort set de samme, som i Danmark - man skelner mellem parkering og campering - det er aktiviteten, der gør forskellen.

12. december

Endelig er computeren genoprettet og jeg har fået samlet op på hjemmesiden - hvor er denne elektronik vidunderlig --- når bare den kører som den skal !! Den videre tur er fortsat smuk - frokosten ved en lille havn (meget lille) - slutteligt har vi slået os ned i Porto de Bares. N 43.77229  W 7.66832

13. december

Regnen begyndte i aftes og blæsten tog til i løbet af natten, så vi besluttede ikke at køre så langt. Første pause var på en havnekaj - men var vi nærmest ved at blæse væk. Næste stop var også en havnekaj, her blev vi et par timer, før vi søgte efter en plads for natten. Et forsøg ved en strand, kunne have været fint, men parkeringspladserne var så skrå, at vi ville have svært ved at blive i sengene om natten. Så endelig fandt vi camperparkeringen i Ferrol. N 43.49343  W8.24051 - gratis, tømning og vand.

14. december

Regn hele natten, dertil kraftig blæst - Vi slappede af og ved frokosttid, da det klarede lidt op drog vi videre mod A Coruna. Tomtom skulle absolut føre os på afveje i Ferrol - i stedet for den nemme tunnel, skulle vi da gennem de små gader, blot for at komme tilbage til tunnelen, hvor vi så kunne begynde forfra, men da var vi blevet klogere og kørte gennem tunnelen. En pause på den centrale parkeringsplads ved Torres de Hercules og siden på camperpladsen i udkanten af byen, hvor vi så bliver i nat. Til aften er vejret helt fint. N 43.37166  W 8.44426 - Vand og tømning, gratis.

15. december

Uvejret vendte stærkt tilbage i aftes - lyn, torden, regn og storm. Vi har besluttet at sætte kursen mod en campingplads, så vi kan få vasket tøj - og håbe på bedre vejr. Undervejs gjorde vi holdt ved en havn, hvor gaderne var delvist oversvømmet. Campingplads A' Vouga  N 42° 45' 38.6" W 9° 3' 44"   Lille, flad campingplads ved stranden. Yderst nem adgang, 500m fra centrum af landsbyen. Yderst rummelig og dejlig restaurant med typiske havretter og panoramaudsigt ud over havet. Motorcyklister er velkomne. Gratis guidede vandreture (min. 7 personer) og natlige besøg til de præhistoriske helleristninger. CampingCard ACSI gæster nyder en fordelagtig pris hele året rundt.  Acceptperiode: 1-1/8-7 25-8/31-12

16. december

Helt vildt vejr (dog 13 graders varme til morgen) - vi er de eneste på pladsen - det ser ud som om, at også personalet er flygtet - i hvert fald, kan jeg ikke finde nogen til at låse op for vaskerummet, så vi kan få gang i vaskemaskinerne. Efter frokost, var der igen personale og vi fik gang i vaskeriet - hen på eftermiddagen blev det tørvejr, og solen fik vi også et par glimt af. I aften må vi dele campingpladsen med en engelsk camper - nå der jo plads nok til os.

17. december

Dagen begyndte med regn - men over middag blev det pludseligt fint og varmt. Erwin ville gerne have rettet lidt på øjenvipperne, så det blev der også tid til. Ellers afslapning og en snak med det engelske par, som er på vej hjem til Algarve, hvor de har bosat sig.

18. december

Den fine eftermiddag i går blev til regn hele natten - og nu kl. 8,20 regner det stadig - 13,5 graders varme. Regnen fortsatte til lidt over middag - og vi er fortsat langs kysten med et par stop hist og her. Tankpasseren skulle lige røre ved forruden - og Speedy blev rasende - og han blev forskrækket! Natten vil vi tilbringe på parkeringspladsen ved marinaen i Vilagarcia De Arousa N 42.59963  W 8.76752 - almindelig, men stor parkeringsplads. Pladsen har et par selvbestaltede parkeringsvagter, som får en skilling af de fleste bilister - men ikke alle! Nogen enkelte afviser dem. De henvendte sig ikke til os - de kunne nok ikke stå for Erwins charmerende øjenvipper!

19. december

Enkelte regnbyger og temperatur op til 14 graders varme. Igen fulgt kysten og holdt pause hist og her. Til aften er vi på en parkeringsplads ned til vandet og udsigt til motorvejsbroen over fjorden. N 42.29035  W 8.67780 - Moana Folk skæver lidt til Erwins indladende blik!