2010/ 11 Grækenland

Startside Startside

12. december, søndag

Frost i nat - helt utroligt vejrskifte - kunne dog sidde lidt ude i solen (i læ) i eftermiddag. Ellers slappet af - snakket lidt med Sally og David, som har boer 8 år i deres camper og rejst rundt i Europa, USA og Canada. Igen har vi en herreløs hund på "pension" - Dino. Sally og David tager sig også af ham.

13. december, mandag

Regn og blæst i nat. Temperaturen er dog oppe på 14 grader her til morgen. Indehyggevejr - regn og blæst hele dagen.

14. december, tirsdag

Så er det dårlige vejr vist overstået for denne gang og vi drager videre. Efter at have set det mest besynderlige tornerose slot, man kan forestille sig - en mands drøm ført ud i virkeligheden (se billederne)  - Agrilos: N37°12'28" E21°35'25" - besluttede vi at køre ind i landet til nogle anbefalede områder. Kursen blev sat mod Dimitsana, hvor vi slog os ned for natten. N37°35'06" E22°02'49" - højde: 878m - fin plads ved The Water Power museum - vi kan også få vandtanken fyldt op. Turen var ad fine snoede veje - bjergbyer med meget smalle gader og op i en højde på næsten 1100 meter.

15. december, onsdag

1 grads varme i nat - regn det meste af natten, med udsigt til endnu mere regn. Det viste sig, at kun en smule højere oppe var der faldet sne i stedet for regn. Vi tog retning af Pyrgos ved kysten og fortsatte til Kilini, hvor vi fandt en plads ved havnen. N37°56'08" E21°08'49" Undervejs i bjergene gjorde jeg plads for en varebil, som ville overhale. Få hundrede meter senere var han kørt i autoværnet (et af de få steder med autoværn!) - 50 meter autoværn var revet op. Vi gjorde selvfølgelig holdt, men personerne var ok og vinkede os videre. Det er tredje ulykke vi har mødt på vores tur. Vejret klarede i øvrigt op - Lavlandet omkring Pyrgos var ikke lige noget at skrive hjem om.

16. december, torsdag

Storm, lyn, torden og regn i nat. Det blev dog rimelig fint op ad dagen. LPG (autogas) påfyldning i Patra blev vort mål - men inden da tog vi et smut ud i et skønt naturområde ved Kalogria - grønt sumpområde tæt ved kysten. Rigt fugleliv - også mulighed for at se sumpskilpadder, hvis hvis det er varmt nok. Vi tilbragte nogle timer i området - her forefindes også en autocamperplads. Da vi nærmede os Patra, blev vi enige om at finde et sted for natten og så få gas på i morgen. Fandt en P-plads ved vandet: N38°12'11" E21°42'19" - Grilrestaurant lige over gaden, Her blev aftensmaden hentet - kylling shawarma med pomfritter og salat.

17. december, fredag

Vi er blevet noget i tvivl om LPG-stedet stadig eksisterer - på nettet siger man, at det er lukket. Jeg har fundet en andet mulig adresse på nettet - så får vi at se om det lykkes - ellers må vi vente til Ioania på fastlandet - håber i så faldt at det ikke bliver fort koldt, ellers kan det knibe med at have nok gas. Ja, så har vi brugt hele dagen i Patra og omegn i et forsøg på at finde en gastank - vi blev endda sendt 20 kilometer uden for byen til et industriområde - men - heller ingen gas. Men pyt - Erwin har hygget sig i bytrafikken! En strand med udsigt til broen over Korint Strædet, som vi skal over i morgen på vor videre færd mod fastlandet, blev vor nat-plads. N38°17'30" E21°45'57"

18. december, lørdag

Vi fortsatte over broen og videre langs kysten - meget blandet vejr - skiftene mellem regn, sol, vindstille og kraftig blæst. Ved frokosttid, da regnen var på sit højeste, fandt vi en stille lagune, hvor vi slappede af et par timer. Temperaturen er dog steget til 14-16 grader - i Paleros slog vi os ned på havnen - en rigtig lille hyggelig by. N38°46'54" E20°52'44" Der ligger en lille lokal bar - ligget der siden 1861 - tjeneren er dog skiftet ud siden da! - den nuværende tjener fik lov at servere et par øl for os - Speedy måtte  nøjes med duften. Her er mange små restauranter - som der i øvrigt er rigtig mange af her i Grækenland.

19. december, søndag

Det er blevet lunere i vejret, men ikke megen sol. Vi satte kursen mod nedenstående campingplads - dog ad mindre veje langs kysten - her oplevede vi en ruin-by i bjergene - underligt! Kun et par huse var beboede, resten var ruiner. Vi gjorde også holdt i Lefkada - så den gamle borg og den store lystbådehavn - også gamle træskibe. Nåede frem til Camping Acrogiali. Her er WiFi Fin placering lige ved stranden - sad dog først fast i vådt jord/sand på den første plads vi fik anvist - holder nu ved siden af på det asfaltere parkeringsområde. Erling er lykkelig - endelig en vaskemaskine - som han straks kastede sig over !

20. december, mandag

Varme igen - 15 grader i nat - 17 grader nu klokken 11.40 - herligt at kunne sidde ude igen.

21. - 22. december

Ikke så meget at fortælle - en blanding af afslapning og hovedrengøring af Erwin - forruden har fået Nano-behandling. I aften spiste vi spagetti og kødsovs i campingpladsens restaurant. Vejret er stadig lunt, men ikke megen sol.

23. 24. 25. december

Store bølger til morgen efter en juleaften med lyn og torden, regn og blæst - dog intet at regne sammenlignet med lille Danmark begravet i sne. Juleaftens dag opdagede jeg en utæt ventil på baghjulet - vi skyndte os ind til Preveza (30 km) og nåede at få en ny ventil i inden de holdt juleferie. Værre er det med Erlings undermund (altså protesen) - knækket - første forsøg på at lime den holdt ikke mange timer - forsøgt igen, så får vi se. Ellers har vi bare slappet af i det lune vejer - 15 til 18 grader om natten og op til 19 grader om dagen - ikke megen sol. Vi fejrer jo ikke jul - men serverede dog kylling, bagt kartoffel og ostesalat (og en sjat rødvin) - herefter sov vi inderligt til en dvd-film!

26. december, søndag

Regn hele natten - regn hele dagen. Vi havde besluttet at tage ad sted i dag - så det gjorde vi ! Første stop var autogas (LPG) i Ioannia - undervejs så vi en tankstation (Eteka) med autogas - den var dog lukket (søndag/2. juledag), men her er koordinaterne: N39°09'49" E20°51'55" LPG i Ioannia LPG Ionianna ligger lidt fra hovedvejen, hvor vores GPS førte os til - de små veje bag hovedvejen var slet ikke med på GPS-kortet - men med lidt søgen fandt vi da stedet. N39°36'58" E20°51'43" og så ned bag ved til venstre for vejen, når man kommer sydfra. Igen en smuk tur gennem bjergene - trods regnvejr og lavthængende skyer. Efter frokost gik turen videre til Igoumenitsa, hvor vi har slået os ned på LIDL's parkeringsplads - vi skal jo handle i morgen, så det kan da ikke være for tidligt at finde en god P-plads!

27. december, mandag

LIDL's parkering udgjorde en udmærket overnatningsplads i regnvejret - dertil var morgenindkøbene jo lige ved døren. Efter indkøb, hæve penge og påfyldning af diesel gik turen de ca. 25 kilometer til de albanske grænse. Vi er meget spændte på Albanien - ikke mindst spændte på vejen, som vi har læst forfærdelige beretninger om. Med lidt besvær fandt vi grænseovergang - GPS'en havde ikke de nye veje, så hun ville lede os på vildspor. Både den græske og den albanske side af grænsen gik ganske let - gennemgang af papirerne - forklare hvordan man siger Merry Christmas på dansk - så var vi igennem - fin asfaltvej!! Men den fine veje fik en ende nogle kilometer fremme - hullet grusvej - nogle steder var 10 kilometer i timen simpelt hen for hurtigt, hvis vi skulle blive i sæderne. Kursen blev sat mod Saranda - dvs. både Erlings Auto Route og min GPS havde absolut ingen veje i denne del af Albanien. Vi kom dog til Saranda og gjorde holdt på havneområdet. Livlig by med masser af nybyggeri - store huller i vejene - flere steder havde man “glemt” kloakdækslerne i vejen !!! Ikke sjovt at falde i. På vej ud ad byen var nogle vejarbejderen flinke at stoppe os - den vej kunne vi ikke køre - så vendte vi om og var heldige at finde den rette vej ud ad byen - ikke mange skilte! Den videre tur foregik på stort set fine veje - men med enkelt huller (dybe) og jord/stenskred. Det er tydelige at albanerne arbejder hårdt for at få vejene i orden. Sidst på eftermiddagen fandt vi et lille sted ved stranden - betalte 5 Euro for at parkere for natten - flinke, engelsktalende mennesker - adgang til toilet og vand. N40°04'52" E19°46'02" To store hunde på taget! - Fantastisk solnedgang. Her forefindes i øvrigt autogas på næsten alle tankstationer - også påfyldning af flasker.   også her er man glade for stærke farver på husene.