2010/ 11 Grækenland

Startside Startside

29. oktober, fredag

Solskin lige fra morgenstunden - selv om det har været frost i nat - herligt. Vi gør klar til afgang - tømme vand, fylde vand, tømme toilet. Men hovsa - bilen har en underlig bankelyd, når den kører! Hvad er nu det? Vi er allerede i tankerne ved at blive bugseret hjem til Danmark. Vi kørte lidt op ad vejen - det blev ikke bedre - lyden var værst inde i bilen og kunne næsten ikke høres udefra.  På asfaltvejen var det så på med katastrofeblinket og kravle ned under Erwin - han er kilden, men det gik - her fik jeg så øje på føleren til fartkontrollen på kardanakslen, den var gået løs og slog mod vognbunden, når vi kørte. Jeg pillede den af - der er to stykker - og lod den anden sidde - Det hjalp straks på lyden, men fartkontrollen virkede ikke optimalt. Nå, men vi satte  kursen vest på ind i landet i herlig solskin. Frokosten blev på en mark med usigt over markerne, hvor hyrderne gik med deres får og/eller kvæg - her var også en gammeldags vippebrønd - det har vi set flere steder både i Ukraine, Rumænien og her i Bulgarien. Det er langt fra alle i landsbyerne, som har indlagt vand. Her er virkelig en herlig natur og rare landsbyer. Mens Erling brygger kaffe, lagde jeg mig igen under Erwin (jo, vi er ved at komme ret tæt på hinanden!) - det lykkedes mig at få fastgjort føleren på kardanakslen med lim og strips. Håber det holder. Fartkontrollen virker igen optimalt. Ved halv femtiden drejede vi væk fra hovedvejen for at finde et sted for natten - små veje, fårehyrder, dårlige veje - og ikke flere veje! Så her slog vi os ned ved nogle - måske - forladte huse. Fredeligt og rart. 43°08'06"N 26°18'54"E

30. oktober, lørdag

4 graders frost i nat - men Erwin har et varmt indre, så vi har ikke lidt nød - til gengæld er der ikke en sky på himlen til morgen. Tilsyneladende er ingen af husene beboede - vi har hverken hørt noget eller set lys.   Når I kender Erling og hans syn på hjulspor, ville I tro det var løgn, at han foreslog et par snoede hjulspor ned af bjerget - joh da - men inden længe var vi dog enige om at vende om igen og tage sammen vej tilbage til landevejen, som vi var kommet ad i går. Videre vestpå i den fine natur - ved Veliko Turnovo besøgte vi Preobrazhenski klosteret, som ligger med en flot udsigt over dalen. (de to øverste billeder til højre) Siden, lidt længere sydpå, fandt vi frem til Dryanovo klosteret, som ligger i en aldeles betagende bjergkløft. Vi havde egentlig planlagt at besøge Triniti Rock Camping, men besluttede at fortsætte turen og fri-campe senere. Ved femtiden drejede vi væk fra den slagne vej - resultatet blev små, smalle veje uden at finde et egnet sted for natten - det gentog sig med endnu smallere veje til følge - nu var det ved at være så sent, at vi måtte lægge de kritiske øjne på hylden, hvis vi ikke skulle køre i mørke. Et skilt til LUFTHAVN (15 km nordvest for Gabrovo) fik os til at forsøge lykken - en lille landingsbane og et par hangarer - en stor hund med en lille hvalp - fint for os! Glimrende udsigt til bjergene i solnedgangens skær. En vagtmand kom over til os, da det var blevet mørkt, han undrede sig over vores tilstedeværelse. Trods kommuni- kationsbesvær forstod han den dybere mening med tilværelsen og lod os blive for natten - en øl rigere.

31. oktober, søndag

5 graders frost til morgen - krisemøde -

vi drager sydpå og opgiver de

nordvestlig beliggende bjergegne, som

ellers skulle være spændende.

Kursen blev sat mod Alexandropolis i Grækenland. Varieret landskab - bjerge, flade sletter, bakker. Vejenes beskaffenhed svingende fra de værste huller til den fineste motorvej. Vi besteg Shipka-passen i omkring 1200 meters højde og med et monument på toppen - et større parkområde med flere monumenter til minde om forsvaret af passet under den russisk / tyrkiske krig. Her var faldet sne inden for de sidste dage. Da vi havde krydset grænsen til Grækenland sidst på eftermiddagen var det tid til at finde et egnet sted for natten. Vores ADAC-anvisning på GPS'en (Ömür Camping) var behjælpelig med et sted 25 km længere fremme og lidt tættere på den Tyrkiske grænse - som vi i øvrigt har fulgt et længere stykke vej - det kastede vi os ud i - men det skulle vi aldrig have gjort. Først førte hun os til den tyrkiske grænse, som vi ikke havde nogen intensioner om at krydse - alt for besværligt - siden endte vi på mudrede hjulspor i 1½ time - tæt på at ende i ingenmandsland mellem Tyrkiet og Grækenland. Da hun sagde, at vi havde nået målet var det midt i pløremarken, lige på grænsen - håbløst! Nu var det så om at finde tilbage til en ordentlig vej - efter at solen var gået ned fik Erwin asfalt under hjulene igen. Kursen blev sat mod et sted vi havde set inden vi havnene i udørkenens mudderspor. Vi troede det var et kloster - men det var en drikkerestaurant - kun drikkevarer - men en fin parkeringsplads, som vi undlod at spørge om lov til at holde på  - så her holder vi - dødtrætte, men ved godt mod. N41° 35' 03"  E026° 31' 54" 1. november, mandag 1½ grads varme i nat - en god forandring - og solen er ved at bryde igennem morgendisen. Sovet godt, kun vækket enkelte gange af kørende biler, ellers fin plads - mulighed for vand. Vejene har stort set været fine i dag - ikke megen trafik. Vi nåede Alexandroupoli ved frokosttid - fandt hurtigt campingpladsen og slog os ned få meter fra vandet. Solen skinner og flere bader her er den kun Speedy som har vovet sig i vandet. N 40° 50' 48,4"   E 25° 51' 22,1" 2. november, tirsdag 7 graders varme i nat - sol fra morgenstunden, så temperaturen stiger hurtigt. I eftermiddag kom vore små el-køretøjer på indkøbstur. En tilløbende hund fra campingpladsen fulgte os på hele turen ind til byen - men den ville ikke med hjem igen.

3. november, onsdag

Tøjvask, bilvask og en tur i byen - alt er lukket hver onsdag eftermiddag, fandt vi ud af.

4. november, torsdag

Gerda, som var har døbt den tilløbende hund, følger os trofast. Inde i byen i tæt trafik følger hun os tæt - pludselig krydsede hun dog gaden - hun skulle over på det andet fortov og lægge en pølle! Joh, hun har gode manerer. Vi er virkelig blevet glade for vore TravelScoot'ere -  www.travelscoot.eu - her er 1½ km til indkøb og vi har været på kryds og tværs i byen - noget vi ellers ikke kunne - så herligt - vi har et ekstra batteri med, men har endnu ikke haft behov for det. Her vrimler med fortovscafeer - små smalle gader - strandpromenade - og en hel del grækere! En pussig ting ang. internetforbindelsen - hvis man gerne vil læse nyheder på ekstrabladet.dk - nej, nej, siden er spærret! Ikke passende læsning! Ellers nyder vi det fine vejr - en klipning er det også blevet til - det klarer vi jo selv. ERLING HAR OVERGÅET SIG SELV - han tog en dukkert i havet - vi var enige om at det var koldt - men der er stadig mange, der bader. Vi må vel hellere nævne vores gastank - det er virkelig det helt rigtige - vi har nu fyldt gas på 4-5 gange - med flasker skulle vi have haft et hyr med at finde de rigtige - ikke muligt i mange lande - eller købe en lokal flaske, og det koster jo penge! Igen:  www.tj-camper.dk kan levere og monteret et anlæg.  Billedet til højre: småjusteringer af TravelScoot. 5. til 7. november, fredag, lørdag og søndag Vi havde besøg af en pelikan til morgen (søndag). Drager ad sted i morgen.

8. november, mandag

Afsked med lille Gerda - lidt beklemt, for hun forsøgte at løbe efter os, da vi kørte - heldigvis blev hun inden længe optaget af en anden hund - ellers ved jeg ikke, hvad vi skulle have gjort, hvis hun havde fortsat med at løbe efter  os. Så er turen gået videre vestpå langs kysten - et meget afvekslende landskab - spændende klippeformationer, bevoksninger, sandstrande - siden bomuldsmarker, hvor høsten er godt i gang.  Også en flod måtte vi krydse - ingen bro, køre gennem vandet!  Det blæser en del og et par dråber regn er det da også blevet til. ca. 20 graders varme. I Fanani besluttede vi at blive for natten. Her er en blandet lystbåde- og fiskerihavn. Flere muligheder for at parkeret, vi fandt et sted hvor der var åben internetforbindelse. Vejret er blevet dårligere - regn og blæst - men vi har det jo tørt og godt.

9. november, tirsdag

En dag med sol og regn, bjerge og fladt land er vi nået til Nea Iraklitsa, hvor vi fik os møvet ned til havnen. Efter en kop kaffe, besluttede vi at undersøge om vi kunne holde her for natten - No Problem, sagde havnefogeden, eller hvad det nu var for en fyr jeg talte med. N40°52'00"  E024°19'10" Herligt - skøn beliggenhed. En ouzo på restauranten ved promenaden og beslutning om at spise til aften det selv samme sted. Græsk salat, grilspyd og pomfrites og en karaffel rødvin, så var vi mætte og tilfredse. Vejret er så varmt at vi sad ude og spiste.

10. november, onsdag

Herlig sol til morgen og 16 plusgrader. Midt på dagen nåede vi 22 grader og sol. TravelScoot'ede langs stranden og nød det.