Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

9. december

Ad sted til Vodafone forretningen igen - denne gang var den åben - men mange mennesker. Endelig blev det vores tur - en af damerne kunne noget engelsk, så vi fandt ud af, at de har et kampagnetilbud nu. To usb- dimser - virkser som en mobil telefon - inklusive to sim-kort (ligesom taletidskort til mobilen) - vi skulle betale 200,00 euro for sættet - hvilket skulle svare til normalprisen på et sæt. På pakken står der, at det inkluderer internetforbindelse for 200,00 euro - men det synes jeg ikke var hvad hun forklarede os - tiden vil vise os det. 100 timers internettid på en måned for 30,00 euro er herefter prisen for at benytte det i Italien. I andre lande kan man så købe et sim-kort (omkring samme pris, formoder jeg) og benytte det der. Vi satte os over på cafeen på den anden side af gaden og forsøgte os på Erlings lille hvide bærbare - det installerede sig selv - blot taste en pinkode ind - og vupti kunne vi hente e- mails! Efter denne handel kørte vi op til Erice, som er en meget gammel by på toppen af et 700 meter højt bjerg - fantastisk udsigt og interessant gammel by med smalle gader, som El Burro lige kunne klemme sig igennem. Hjemme igen efter lidt indkøb og et nødvendigt hvil - kroppen har det ikke godt med at stå i kø - skulle vi prøve det nyindkøbte system på den indbyggede pc i Tullemor. Det bøvlede lidt, idet der var en konflikt mellem nogen af de andre usb-tilslutninger - men vi kom da på nettet og det kører fint. Siden hen fandt jeg ud af, at det er et strømproblem, når den eksterne harddisk også er tilsluttet.

10. december

Regn og blæst i nat - noget blandet i formiddag, men rimeligt lunt. Slapper af i dag.

11. december

Det dårlige vejr er blevet værre - regn og blæst - vandet fra de højereliggende dele af pladsen har fundet det passende at strømme i stride strømme lige under vores indgangsdør til Tullemor. Ikke et øje tørt - ej heller tørre sko/sandaler! Så det er indehygge og hjemmesideopdatering - læse og spille på computeren. Vort nyindkøbte internet fungerer glimrende - langt bedre end mange af de forbindelser, vi hidtil har benyttet, og så er vi uafhængige.

12. december

Stadig voldsom blæst eller storm - Tullemor ryster gevaldigt, men bliver dog stående. Englænderne er kørt i formiddags, så vi besluttede at flytte til deres plads - mere sol og lys, hvis ellers det bliver bedre vejr. Vi smuttede en lille seneftermiddagstur ud til kysten, for at se på havet - fin tur med flot himmel og lys - og uroligt hav.

13. december

Igen en stormfuld nat, så vi ind i mellem troede vi skulle flyve væk. I formiddag begyndte solen at bryde gennem skyerne, så vi bestemte os for en lille køretur østpå langs kysten. Vi endte ved et beskyttet naturområde, som man ikke måtte køre ind i - men gerne på gåben - det afholdt vi os fra. Siden fandt vi en smal, næsten offroad, vej ned til kysten, hvor vi indtog en mellemmad og lod Bonnich hygge sig. I eftermiddag blev vi forstyrret i vores siesta - en af arbejderne ville have min  hjælp - det var noget med bilen, jeg fattede ikke hvad det gik ud på. Han kom ind i bilen og vi kørte lidt ned ad vejen på pladsen og ind på et område, hvor de var ved at fælde træer - de viste sig at de skulle have flyttet en campingvogn - ingen af deres biler havde anhængertræk! Det fik El Burro hurtigt klaret og jeg blev belønnet med en kold øl, som jeg tog med tilbage og delte med Erling. Ganske fint vejr her sidst på eftermiddagen, vinden har lagt sig og solen skinner, så vi gik en tur til stranden - herligt.

14. december

Ikke meget at berette for i dag - holdt os på pladsen, læste og slappede af.

15. december

I dag er vi begyndt at se lidt til solen igen, så vi har taget på tur til Castellammare del Golfo ved kysten sydøst for os. Et rigtigt smukt område med strande, klipper, bjerge, gamle byer og turistbyer med storslået udsigt. Vi fik handlet lidt og spiste vores frokost ved den lille havn. Bonnich fik en tur i det turkisblå hav - så alle var glade.

16. december

Fint vejr i dag, vinden er endelig stilnet af og solen skinner. Da vi havde afsluttet vore morgenrutiner og snakkede om hvad vi skulle i dag - fandt vi pludselig ud af, at det var på tide at komme videre - så sagt så gjort - en halv time senere forlod vi pladsen og kørte østpå forbi Palermo og fandt campingpladsen Village & Camping Rais Gerbi. Vores kære GPS - Lotte - som i dag havde fået selskab med vores gamle frk. Navigator fik i fællesskab bragt os på afveje, så vi endte i en lille by med smalle gader - for at gøre det hele perfekt skulle en lastbil absolut møde os på vej i modsatte retning - herved fik vi skabt  et perfekt eksempel på dansk/italiensk trafikkaos. Vi rykkede centimeter for centimeter for at komme forbi hinanden - alt imens trafikken jo gik totalt i stå. Erling overvejer at få et toilet installeret i bilen, for sådan en situation sætter sig i maven på ham. Jeg taget det helt roligt og synes egentlig det er spændende - men en gang om ugen er rigeligt! Et lille stop på en rasteplads, hvor det stank værre end en skummelt pissoir (vi fik flyttet os til et bedre sted), hvor vi fik lidt at spise og sendt en e-mail for Leif (Aqua Koi, som jeg laver lidt arbejde for) - herligt med mobilt internet. Campingpladsen ligger lige ud til vandet og campingfatter, som tog i mod os, var et livstykke, som talte glimrende engelsk og havde været på messe i Danmark to gange og skulle til Herning-messen i 2009. Vi fandt en plads, men inden vi havde fået os organiseret, kom en tysker som lige ville sige, at vi ingen sol fik der - beholder dog pladsen, som har en fantastisk udsigt og samtidig er ideel for Bonnich. Vi kan altid flytte til et anden sted, hvis vi finder det bedre. En tur ned ad adskillige trappetrin til vandet og Bonnich fik sin dukkert i bølgen blå. Vores vurdering af pladsen - bekræftet af andre campister - er at dette er den bedste plads på Sicilien (i hvert fald i vintersæsonen). Fantastisk beliggenhed, god plads, sol/skygge, fine sanitære forhold og venlig og imødekommende personale.

17. december

Vi ser gerne DR1's nyheder fra aftenen før mens vi spiser morgenmad - til morgen så vi, at politiet har lavet mafia-razzia og arresteret en del af toppen. Dette er foregået, mens vi passerede Palermo og vi bemærkede da også, at der var rigtigt meget politi i området - der kan man bare se! I dag er det overskyet og vi har lidt regn sidst på eftermiddagen. Temperaturerne i øjeblikket ligger fra 16 til 18 grader om dagen og ned til 12 grader om natten. På klare dage er det rigtigt sommerligt og i hvert fald langt bedre en hjemme. En indkøbstur til de nærmeste byer har fyldt lidt mad i køleskabet - der var 16 liter mælk på tilbud til 10 euro, så det købte vi ! -- langtidsholdbart -- og vi drikker en del i øjeblikket - ha, ha I troede nok at det var rødvin, vi drikker en del af!

18. december

Kraftig regn sidst på morgenen, men solen fik hurtigt magt og vi fik en fantastisk dag med sol og varme. Den bedste solplads, som samtidig har udsigt og ligger lidt privat, blev ledig, så vi rykkede teltpælene op og kørte Tullemor på plads i solen. Jeg fik også et lille job i receptionen, nogen havde sendt en e-mail-forespørgsel på dansk, den oversatte jeg for dem og besvarede den også - forespørgeren må undre siger over, hvor fint dansk, de skriver på campingpladsen her på Sicilien!  Bortset fra et smut ad kystvejen til Cefalu for lidt indkøb, har vi bare nydt dagen. Tja, katte tiltrækker vi stadig, og Bonnich opfører sig rimeligt, men det er for galt at de spiser min mad, siger hun!

19. december

I dag er det lidt overskyet, men det kuer ikke Erling, når han har bestemt sig for at prøve vaskemaskinen -  i eftermiddag er alt vasket og tørt. Så vi er klar til regn og torden! Erlings Laptop-pc gik i hårdknuder i aftes - et par timers ihærdige forsøg, fik den ikke i gang i aftens. I dag er det så blevet en frisk installering af Windows og alt hvad han ellers har brug for. Herlig tidsfordriv for mig - og heldigvis er selve computeren ikke skadet.

20. december

Sikken en gang torden i nat - Tullemor rystede i sin grundramme - Bonnich lå længst inde under sengen og vi andre undlod at sove! Vejret har ikke været meget anderledes i dag, så det er blot blevet til en lille indkøbstur i landsbyen. Vi har også oplevet turens (på Sicilien) hidtil laveste dagtemperatur - 11 grader. Godt vi har bøger at læse i.

21. december

Herligt vejr i dag - så udflugt op til den lille bjergby Pollina, som vi kan se fra campingpladsen. Den ligger over 700 meter oppe på toppen af bjerget. I eftermiddag kørte vi til Cefalu, som ligger ved foden af en fæstningsklippe. En rigtig charmerende by, når man indtager den om søndagen, hvor trafikken er behersket. Vi fik fornøjelse af at opleve en folkedansergruppe optræde på torvet foran katedralen - farverigt! En øl blev nydt på en fortovscafe og derefter en tur til vandet med Bonnich. Det har været en rigtig fin solskinsdag - dem har vi ikke haft så mange af de sidste par uger - herligt.