Sicilien 2008 / 2009

Startside Startside

2. oktober 2008

Lidt regn i nat - overskyet og let blæst til morgen.  Vi har kørt rundt i omegnen af Beroun og Karlstejn, hvor vi blandt andet fik et kig på slottet - ganske flot og imponerende anlagt i bjergene med udsigt over landsbyen. Vi ville også have besøgt Prag Automuseum - men først have vi forkert adresse og havnede i ambassadekvarteret - og siden, da vi fandt museet - få km fra campingpladsen - var der lukket! Vi fik dog en smuk tur ud af det og lidt motion ved at gå op til slottet. I eftermiddag er det så afslapning med opdatering af hjemmesiden og en lille drink! Vi glædede os til en herligt ovnstegt kylling - men ak og ve! - det viste sig at være en sej suppehøne, vi havde fået fat i - den var nærmest uspiselig, så Bonnich fik næsten en halv høne til aften og i morgen får hun den anden halvdel til morgenmad. Vi forventer at drage videre i morgen Heste var der skam også i forbindelse med campingpladsen. Og denne lille fætter besøgte os om aftenen.

3. oktober

Vi forlod Drusus campingplads omkring klokken 9 og satte kursen mod Linz i Østrig. Vi har valgt ikke at køre på motorveje, så det går stille og roligt af de mindre veje, hvor vi også ser langt mere. Desværre er vejret ikke med os i dag - heldagsregn - smukt alligevel. 6 til 9 grader, det er jo ikke voldsomt! Frokost ved en lille sø - læse Harry Potters 7. bog færdig - gys og gru! Da vi skulle køre efter frokostpausen ved en lille sø, havde jeg indtryk af, at vi havde for lidt luft i højre fordæk - og ganske rigtigt - punkteret! 10 minutters besøg hos et dækfirma og vi var køreklar igen - han løftede bare hjulet på en donkraft, fandt hullet - og vupti - en prop blev sat i. Som mål for nattes hvile blev en bondegård i Naarn, sydøst for Linz. Her er rigtigt hyggeligt, plads til en lille håndfuld campister, 16 amp strøm, fint bad og toilet - så kan man vel ikke forlange mere. Vi er de eneste her - vi har ikke engang fundet nogen mennesker, som vil have de 10 euro en overnatning med strøm koster - det lykkes nok i morgen. Aftensmaden blev italiensk pastaret med friskskårne æbletern. MUMS!

4. oktober

Faktisk fandt jeg kromutter i aftes - på den anden side af bygningerne, var der en lille restaurant, hvor man blandt andet kunne fået friskpresset æblesaft. Kromutter var yderst venlig - hvis vi var sulte eller tørstige, skulle vi bare komme ind til hende - hun kunne klare det hele. Men vi havde spist og var mætte og tilfredse. Morgenbadet blev ikke rigtigt til noget, der var ikke noget varmt vand i den ellers nydelige bygning med pæne og rene faciliteter. Regnen er stilnet af her til morgen, så vi skal til at gøre os rede for den videre fært sydpå - retning mod Trieste i Italien. Vi har kørt mange timer over flere bjergpas i højder op til 1633 meter, snoet os gennem små landsbyer med smalle gader, ad smalle snoede bjergveje, som aldrig har været beregnet for campingvognskørsel - men Tullemor har længe plaget for at få flere spændende oplevelser - det har hun sandelig fået i dag. El Burro har virkeligt måtte leve op til sit navn (trækæslet), men det gør hun med stor glæde, siger hun. Frokosten hold vi i et bjergpas - spørg nu ikke om navne - med nyfalden sne. Regn vi fik i går og i nat, men vatsne i 1000 meters højde. Vi har se fantastiske slotte og borge, bygget på bjergtoppe eller langs floder - helt forrygende. I tusmørke ankom vi til Camping Bled i Slovenien - her ser rigtigt spændende ud - må undersøges nærmere i morgen. Aftensmaden indtog vi i form af brød og pølse, som Erling serverede i bilen, mens vi kørte - vi skulle jo helst nå ud af bjergpassene inden mørket faldt på. Men rødvin og popkorn gjorde nu godt da vi havde fået os arrangeret på pladsen. Gratis WIFI - Camping Cheques accepteres

5. oktober

Herlig afslapning - en god spadseretur langs søen i formiddag i strålende sol. I nat var vi nede på 4 grader - men nu varmer solen godt. Efter frokost tog vi minitoget ind til byen og drak cappuccino og spiste kage på en mondæn restaurant med udsigt over søen. Vi var heldige med vor placering af Tullemor i aftes - solen var jo gået ned - vi har sol på vores plads hele dagen. 6. oktober En tur til HOFER (den slovenske udgave af ALDI) for at foretage lidt indkøb. Suzuki viste sig at ligge lige ved siden af. Eftersom vi nærmer os service på El Burro, besluttede vi enstemmigt at bestille tid til den føromtalte service. Vi fik tid i morgen kl. 8,00. Ellers har vi nydt en herlig afslappende dag i fuld solskin og gode varmegrader, som foranledigede bar overkrop. Jeg har indhentet tilbud på færgeovergangen fra Dubrovnik til Bari i Italien - 235 Euro - Når vi er mere sikre på afrejsedagen, reserverer jeg en afgang. Bonnich fik selskab af en labrador fra Østrig - Tjek - så hun var rimeligt omsværmet i eftermiddag.

7. oktober

Mødte rettidigt klokken 8,00 hos Suzuki. Efter knapt 2 timer var vi køreklare igen, alt var i orden. Resten af dagen har vi hygget os i solen og gået småture ned til søen. Tunbøf og ovnstegte kartofler, skulle gerne afslutte dagens måltider. Vi drager videre i morgen.

8. oktober

Ved 9,30-tiden forlod vi Bled. Vi har nu endeligt samlet os til at iklæde os korte bukser - det var vel også på tide! Vi har en gasslange, som er utæt. Da vi kom til Ljubljana, fandt vi med lidt hjælp fra de indfødte frem til en campingforhandler, som solgte os en ny gasslange - alt imens vi fik at vide, hvor vigtigt det er, at den passer og er tæt. Den skulle så skiftes af undertegnede, når vi var kommet frem til campingpladsen - sur var jeg, da jeg opdagede, at det ikke var den rigtige slange (gevind) - jeg opdager alt for ofte, at man stoler på de såkaldte professionelle - for blot siden at opdage, at man kunne have gjort tingene bedre selv. Det er i hvert fald lettere at erkende fejl, når man selv roder med det, end når det er den professionelle, som burde vide besked. SUR SUR SUR. Nå, men campingpladsen hedder Medveja og ligger ved Opatija- Rivieraen, lidt syd for Rijeka, på Istrien-siden, mod Pula. - vi nåede her til af smukke veje gennem mindre bjerge. Det har været varm, men i eftermiddag fik vi lidt regn, som dog er stilnet af til aften. Pladsen skulle have åbent til den 15. oktober, men lukker måske allerede i morgen, da de har problemer med vandet. Internet, som der skulle være ifølge bogen, er der ikke noget af. Vi skulle ellers gerne se en e-mail fra færgeselskabet, idet de ringede til os om at der var ændringer i den anførte pris. Det må vi så finde ud af i morgen. Pladsen er stor, lidt uorganiseret, men grøn og der er kun 100 meter til vandet - en skøn bugt med krystalklart vand. Erling står for aftensmaden - noget med bacon og kartofler --- Det blev kartoffelmos, stegt bacon og grøntsager - slet ikke dårligt :-)

9. oktober

Efter at have fået konstateret af pladsen holder åbent til den 15. oktober gik vi i formiddag på jagt efter en internet cafe, vi havde fået det anvist på et lille kort - men det var bestemt ikke nemt at finde - ned af nogle gamle, skæve stentrappetrin, fandt vi den lille cafe ved en lille marina. Efter gentagende forsøg og mange beklagelser fra tjeneren og værten, måtte vi indse at der var problemer. Ingen forbindelse til nettet. Nå men vi hyggede os med kaffe og dernæst en øl. Efter frokost kørte vi en mindre tur op i de bagvedliggende højder. Rigtig smuk udsigt over bugten. Senere lidt indkøb. Mens vi kørte rundt så vi efter åbent internet - og vupti - en parkeringsplads og en netforbindelse - så vi fik hentet mail - og samtidigt set på de stadigt deprimerende finansielle tal - vores investeringer er nu faldet med 50% på 10 måneder - nå men vi kan vel altid få et plads på fattiggården! Man må sandelig sige, at det er den værste økonomiske krise, vi har set i mange år - men vi er optimister - og endelig er penge jo ikke alt. Det har været en fantastik herlig dag i dag

10. oktober

Igen en smuk morgenstund - 13 grader i nat. Vi har netop konstateret at vores fine nye tørrestativ ikke befinder sig i Tullemors vom - men hjemme i skabet på terrassen i Sakskøbing - herligt, ikke! Vi har nydt en herlig tur rundt på halvøen - Istrien - gjort holdt hist og her for kaffe, frokost (grillet kyllingefillet), Bonnich's badetur osv. Også en over 5 kilometer lang tunnel fik vi kørt igennem (der hvor den blå streg på kortet mangler)

11. oktober

Ja, så er vi kørt videre - omkring 80 kilometer til øen Krk og byen Krk, hvor vi har logeret os ind på Camping Bor. Vi var færdiginstalleret inden klokken 12, så vi kunne nyde frokosten på vores nye plads - det er vist første gang vi er så tidligt på den. Virkeligt venlige mennesker - behagelig atmosfære. Mange pladser med flot udsigt. Wifi i nærheden af reception og restaurant. I eftermiddag kørte vi en tur - ikke mindst for at Bonnich kunne få en dukkert - det er meget varmt og hun lider lidt under det. Kysterne er mest klippekyst, så det var lidt svært at finde et passende sted for hende - med i vandet kom hun da. Siden fandt vi en lille lystbådehavn, hvor vi fik en øl på en cafe - råhygge - så lidt indkøb. Med lidt besvær er vi nu også på internettet - men banken er jo kun deprimerende - alt går nedadbakke. Vores naboer kører i en autocamper, som de har lejet, for at prøve forskellen mellem campingvogn og autocamper - de står klart på, at man har større frihed med en campingvogn, så man kan køre ture i sin almindelige vogn. Men begge løsninger har selvfølgelig deres fordele. Der er også flyttet et dansk ægtepar ind som nabo til den anden side.